Vinkit koulutusten tarinallistamiseen
Koulutukset ovat siirtyneet pandemian vuoksi verkkoon. Kuluneen vuoden jälkeen on havaittavissa webinaari-ähkyä. Tästä syystä onkin mietittävä, miten koulutuksista saadaan osallistavampia, innostavampia ja yksinkertaisesti vain hauskempia? Nyt tarvitaan entistä enemmän keveyttä ja vuorovaikutusta, joka jää sosiaalisten kontaktien vähyyden vuoksi paitsioon.
Tarinallistamalla rakennat koulutukseen tarinallisen juonen, joka selkeyttää ja elämyksellistää.
Tarinallistamisesta eli tarinalähtöisestä palvelumuotoilusta, koko koulutustilanteen rakentamisesta elämyksellisen tarinakokemuksen muotoon, on monenlaista apua.
Miksi tarinallistamista kannattaa hyödyntää koulutusten suunnittelun tukena?
- Tekee koulutuksesta kokemuksen, kutsuu eläytymään
- Tuo rakennetta, punaista lankaa
- Havainnollistaa ja konkretisoi
- Inhimillistää, tuo aiheen lähemmäs osallistujan arkea
- Henkilökohtaistaminen, tarinaa kohderyhmän mukaan
- Luo tunnetta, vuorovaikutusta
- Inspiroi, lisää osallistujien omaa luovuutta, heittäytymistä
Miten liikkeelle koulutusten tarinallistamisessa?
- Käsikirjoita koulutus tarinan muotoon, mieti koko koulutus tarinapolkuna. Hyödynnä draaman kaaren eri vaiheet. Huomioi erityisesti alkusysäys, keskikohta ja loppu. Lue lisää tarinapolusta täältä.
- Kiinnitä erityistä huomiota taukoihin ja siirtymiin. Miten tarinallisuus voi olla läsnä myös taukojen aikana?
- Osallistujan istuessa tuijottamassa ruutua esityksesi visuaalisuus on entistä tärkeämpää. Iso rooli on tietysti myös äänillä. Käytä esimerkiksi musiikkia tukemaan tarinan tunnelmaa.
- Hyödynnä toistuvia tarinallisia kuvia kuvaamaan tiettyä vaihetta tai tiettyä oppimisen liittyvää teemaa. Itse käytän nuotiokuvaa keskusteluosiossa ja Tarinalammasta sekä tyhjää puhekuplaa yleisölle osoitetuissa kysymyksissä. Käytä myös tarinallisia toistoja.
- Huomio tarinallisuus myös koulutuksen ennakkomateriaaleissa ja muistioissa. Materiaali voi parhaimmillaan toimia tarinallisena introna päivän aiheeseen. Voit myös jättää tarinan ennakkomateriaalissa ns. cliffhanger kohtaan ja lähteä liikkeelle siitä verkkokoulutuksen alkaessa. Ja mikä ettei, ennakkomateriaalin tarinan voi tehdä videon muodossa!
- Jos yrityksesi / organisaatiosi toimintaan liittyy hahmo, pohdi voisitko hyödyntää hahmoa koulutuksessa? Voit myös luoda fiktiivisiä hahmoja, jotka ovat osa koulutuspäivän tarinallisuutta. Hahmot voivat perustua todellisiin case-esimerkkeihin, mutta fiktiolla luot tarvittavan etäisyyden todellisiin tapahtumiin ja säilytät alkuperäiset hahmot anonyymina. Pidä huolta, että fiktiota on riittävästi, jos haluat etäännyttää alkuperän. Ihmiset voi esimerkiksi muuttaa eläinhahmoiksi.
- Hyödynnä erilaista tarinallista rekvisiittaa, myös fyysisiä elementtejä. Näin tuot myös vaihtelua osallistujille ruutujen ääressä. Voit myös pyytää osallistujia tuomaan mukaan tarinallisia elementtejä ja osallistumaan tarinaan tätä kautta. Nämä elementit voivat liittyä esimerkiksi pukeutumiseen tai ennakkoon tehtyihin tehtäviin.
- Verkkokoulutusalustat ja niihin linkitettävät ohjelmat mahdollistavat sen, että osallistujat voivat kirjoittaa ja piirtää yhteiselle alustalle ja seurata tätä reaaliajassa ruudulta. Mieti voisitko hyödyntää näissä valmiiksi tehtyjä tarinallisia pohjia? Näitä voit tilata kuvittajilta.
- Verkon kautta toteutettaviin koulutuksiin ja tilaisuuksiin voit tilata livekuvittajan, lähes samalla tavoin kuin live-tapahtumiinkin. Nyt osallistuja vain seuraa koulutuksen opetusta ruudulta.
Painotin vinkeissä nyt sattuneesta syystä verkkokoulutusten asiaa. Seuraavat viikot istumme jälleen tiukasti ruudun äärellä. Samat vinkit pätevät kuitenkin myös paikan päällä tapahtuviin koulutuksiin. Tulevaisuudessa uskon, että tulemme näkemään verkkokoulutusten suunnittelun osalta valtavia kehitysaskeleita. Tarinallistamisen avulla voidaan luoda fyysistä tilaa muistuttavia digitaalisia tiloja. Miten olisi koulutus vaikkapa maatilalla tai kaukaisella planeetalla?
Muutama esimerkki
ZestMark Oy on hyödyntänyt tarinallisuutta yrittäjyyden verkkokurssilla. Kurssilla seikkailevat yrittäjille tutut hahmot Verokarhu, Virallinen Marmattaja ja Ilona Onnenkantamoinen. Haastattelin Mannerta heidän tarinallistamisen prosessista.
Linda Suomela-Hemangkorn EduGems Oy:sta kertoi siitä, miten ydintarina helpotti myös verkkoon siirtymistä pandemian iskiessä.
Adina Solutions Oy haki tarinallistamisesta vauhtia digikoulutusten myyntiin.
Anne Kalliomäki
Tarinakone
Tarinallistaja
Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.
Lisää vaikuttajalta Anne Kalliomäki
Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi