Bonfire.fi

Kiltteysmuotoilua ja muita tonttuoppeja

Viime viikolla minulla oli ilo ja kunnia olla samassa seminaarissa Joulupukin kanssa. Kyseessä oli Lapin yliopiston palvelumuotoilun seminaari, jossa itse puhuin palvelun muotoilusta tarinaksi. Joulupukki heitti meille palvelumuotoilijoille haasteen, ja nosti esille täysin uuden muotoilun lajin, kiltteysmuotoilun.

Mahtava juttu! Olisi pitänyt arvata, että Joulupukki tietää mitä maailma juuri nyt tarvitsee. Tietysti se on kiltteysmuotoilua! Mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa, sitä ei Joulupukki vielä selvittänyt.
Ehkä hän tonttujen kanssa järjestää jossain vaiheessa oman muotoiluseminaarin, se jää nähtäväksi.

Joka tapauksessa on selvää, että joulutontuilla on osuutensa tässä kiltteysmuotoilussa. Näin joulun alla onkin hyvä kysyä, mitä me yrittäjät voisimme oppia joulutontuilta?

Joulutonttujen opit bisnekselle?

Havaintojen tarkkuus tuo tulosta.
Joulutontut ovat tarkkailun mestareita. Ikkunoiden takana, ja milloin missäkin, he ovat ottamassa selvää lahjan saajista. Ovatko he kilttejä? Millaisen joululahjan he haluavat tänä vuonna?

Samankaltaisella pieteetillä tulisi meidän seurata asiakkaidemme arkea ja toiveita. Miten voimme palvella heitä paremmin? Tosin parempi olisi, että emme tee tätä salaa. Ja yleensä meillä yrittäjillä onkin onneksi ikkunoissa tapana kysyä lupaa asiakkaidemme seuraamiseen.

Mitä hauskempaa sitä tehokkaampaa.
Joulutontut kykenevät itsenäiseen toimintaan, mutta ovat ennen kaikkea tiimipelaajia. He pitävät huolta toisistaan, nauttivat toistensa seurasta ja työn tekemisestä yhdessä. Usein vaikuttaa siltä, että he pyrkivät tekemään työn tekemisestä mahdollisemman hauskaa. He jopa laulavat ja tanssivat työn ohessa.

Tästä lienee meillä yrittäjillä opittavaa, suorittaminen ja turha vakavuus tulisi unohtaa. Mitä hauskempaa, sitä tehokkaampaa! Voisivatko joulutontut olla tässä oikeassa? Siinä pohtimista tulevalle vuodelle.

Erilaisuus ja monimuotoisuus on yhteisön voima.
Joulutontut sallivat hyvin myös erilaisuutta ja tonttujen monimuotoisuutta. Tästä merkkinä lienevät ainakin lennokkaat tonttujen nimet. Joulutontut antavat roolin niin yhteisön nuoremmille kuin vanhemmillekin tontuille.

Tästä tiimin monimuotoisuudesta ja erilaisuuden hyväksymisestä voisimme myös ottaa oppia. Parhaimmat innovaatiot syntyvät erilaisten ihmisten ja ajatusten törmäyttämisestä.

Pilkettä silmäkulmassa jokaisessa kohtaamisessa.
Joulutontut ovat tunnettuja iloisesta luonteestaan, reippaudesta ja huumorista. He tuovat kohtaamisiin iloa, joskus tekevät jopa jekkuja ihmisille.

Tästä voisimme ottaa yrityksissä myös oppia. Miten kohtaisimme asiakkaitamme pilkettä silmäkulmassa? Pieni humoristinen huomio tai rento jutustelu voisi olla nykyistä useammin paikallaan. Itse kävin tänään hauskan keskustelun myyjän kanssa kaupan kassalla kanelilla maustettuun kauramaitoon liittyen. Pieni jutustelu ja yhteisen kokemuksen jakaminen jätti jälkeensä mukavan fiiliksen.

Ihmisarvon kunnioittaminen lienee kiltteysmuotoilun lähtökohtia. Kiltteys on empaattisuutta, toiseen asemaan asettumista. Kiltteyttä on sallia itselle ja toisille jouluna lepoa. Kilttiä on tehdä hyvä teko ja ajatus myös silloin kun kukaan ei sitä näe. Se on tonttujen oma salaisuus, luulen. Kiltteyden ytimessä pyyteetön hyvä teko. Siitä tulee hassulla tavalla tonttumaisen kupliva olo.

Miten tontuksi sitten tullaan? Vuosia sitten haastattelin oikeaa tonttua aiheesta.

Tonttumieltä näihin joulun aikoihin ja kiltteysmuotoilua tulevalle vuodelle!

Anne Kalliomäki

Tarinakone

Tarinallistaja

Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.

Lisää vaikuttajalta Anne Kalliomäki


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi