Bonfire.fi

Lähikontaktista verkkoon – psykologisen vastaanottotyön mullistus

Tulevaisuudessa kertomukset edellisten sukupolvien tavoista toimia pelkästään lähivuorovaikutuksessa herättävät varmasti lähinnä hilpeyttä.

Psykologisen vastaanottotyön on katsottu perinteisesti tapahtuvan lähivuorovaikutuksessa kasvokkain jonkinlaisilla nojatuoleilla istuen. On pidetty tärkeänä, että asiakkaan pienimmätkin tunnetilat on voitu aistia. Myös asiakkaiden on ollut vaikea kuvitella psykologin vastaanotolle menoa ilman lähikontaktia.

Etävastaanottoja on yritetty tarjota asiakkaille jo vuosia sitten, mutta aika ei ole silloin ollut vielä kypsä. Eräs entinen kollegani perusti yli 15 vuotta sitten oman yrityksen, joka tarjosi asiakkaille psykologin etävastaanottoja. Kysynnän puuttuessa kollega joutui lopettamaan kyseisen toiminnan. Tällöin elettiin vielä ns. lähikontaktien maailmassa, eivätkä ihmiset ajatelleet, että psykologin vastaanotto voisi toteutua etänä.

Jos koronaa ei olisi tullut tai se olisi kestänyt vain muutaman kuukauden, etävastaanotot eivät olisi välttämättä saaneet jalansijaa vieläkään. Korona vauhditti etätyötä ja etävastaanottoja, ja mullisti muutoinkin työelämää ja psykologin vastaanottotyötä. Etätyö otettiin käyttöön yleisemmin yhteiskunnan kriisiaikana, eikä sen käyttöön ollut vielä ohjeistuksia tai sitä koskevaa laajempaa tutkimustietoa. Etätyöntekoa koskevat tutkimukset ovat käynnistyneet toden teolla vasta sen jälkeen, kun etätyötä on jo yleisesti alettu suosia.

Myös etävastaanotoista on tullut arkipäivää ja samalla psykologin vastaanottotyö on muuttunut moninaisemmaksi tarjoten asiakkaille enemmän vaihtoehtoja vastaanottojen toteuttamistapoihin.

Aihepiireillä ja asiakkaan tuttuudella on merkitystä

Näen psykologin työssä etätyöskentelyn käyttökelpoisena silloin, kun asiakas ei esimerkiksi etäisyyden tai lapsen sairastumisen vuoksi pääse paikalle ja ilman etävastaanottoa tapaaminen jouduttaisiin perumaan kokonaan.

Psykologin etätyön onnistuminen riippuu paljolti käsiteltävistä asioista. Arvioiden tekeminen on kasvotusten helpompaa, mutta muutoin monia aiheita voi käsitellä onnistuneesti myös etänä. Olen huomannut asiakkaiden suosivan esimerkiksi puhelinvastaanottoja erityisesti arkaluonteisten ja häpeää aiheuttavissa aiheissa, kuten seksuaalirikoksissa.

Mikäli asiakas on entuudestaan tuttu, etävastaanotto toimii hyvin. En mielelläni tapaa uutta asiakasta ensimmäistä kertaa etävastaanotolla, koska saan asiakkaista enemmän irti kasvotusten ja aistini toimivat paremmin. Mikäli asiakkaat viettävät suurimman osan ajasta itsekseen tai kotona, pidän tärkeänä, että vastaanotot pidetään kasvotusten.

Joka tapauksessa joustavuus on viime vuosina lisääntynyt psykologisessa työskentelyssä. Asiakkailla on muutaman vuoden takaiseen verrattuna nykyisin suuremmat mahdollisuudet vaikuttaa siihen, kuinka he haluavat psykologin vastaanoton käytännössä toteutuvan.

Sitä mukaa kun etätyötä koskeva tutkimustieto lisääntyy, saamme myös sen käyttöä koskevia ohjeistuksia.

Etätyön uudet muodot

Tulevaisuudessa kaikenlainen etätyöskentely ja etänä toimiminen tulevat entisestään lisääntymään. Tuleville sukupolville etätyöskentely on luonnollista ja kertomukset edellisten sukupolvien tavoista toimia herättävät lähinnä hilpeyttä.

Tällä hetkellä eletään murrosvaihetta ja punnitaan etätyön haittoja ja hyötyjä, ja kokeillaan erilaisia kombinaatioita yhdistää uutta ja vanhaa työskentelytapaa.

Toisaalta ihmisten tapaaminen kasvokkain kehittää eri vuorovaikutustapoja ja sosiaalisia taitoja kuin mitä etätyöskentelyssä tarvitaan. Oma lukunsa on myös se, mitä etätyö aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimille.

Tosin saattaahan olla, että liikkeessä tapahtuva etätyö tulee tulevaisuudessa lisääntymään. Miltä kuulostaisi psykologin vastaanotto esimerkiksi metsässä kävellen?

Teksti: Pirjo Autti, Lääkärikeskus Aavan työterveyspsykologi, psykoterapeutti           

Lisää vaikuttajalta Aava


Lisää kategoriasta Työhyvinvointi