Bonfire.fi

Uudistuva yritys tarvitsee innovaatiostrategian – ja kun siitä on sovittu, siitä on pidettävä kiinni myös myrskyn keskellä

Murrosaikoina strategiatyössä on pyrittävä notkeuteen ja adaptiivisuuteen. Kun ajat ovat epävakaita ja asiat muuttuvat nopeasti, strategioidenkin on elettävä ja muututtava.

Strategisen suunnittelun sijaan tarvitaan jatkuvaa strategista ajattelua. Strategioita ei tule varjella muutoksilta.

Periaatteeseen on kuitenkin yksi poikkeus: innovaatiostrategia. Olen vakaasti sitä mieltä, että innovaatiostrategiaa on suojeltava ja siitä on pidettävä kiinni myös silloin, kun ajat ovat taloudellisesti vaikeat ja näkymä tulevaisuuteen kapenee. Erityisesti se koskee radikaalia innovointia.

Innovaatiostrategia kannattaa laittaa kassakaappiin, sulkea ovi ja piilottaa avain, jotta siihen ei päästä kajoamaan. Miksi? Koska muuten se jää seuraavan heikomman tuloksen tai laskusuhdanteen aiheuttaman epävarmuuden jalkoihin.

Tämä sääntö pätee riippumatta siitä, miksi juuri sinä haluat innovaatiostrategiaa kutsua. Tai riippumatta siitä, miksi sitä juuri teidän yrityksessänne nimitetään.

Tärkeintä ei ole innovaatiostrategian sisältö sinänsä, vaan yrityksen strateginen päätös investoida innovointiin. On varmistettava, että innovointi ja innovatiivisuus pysyvät yrityksen strategisella agendalla, ja että niihin suhtaudutaan kriittisinä asioina, joihin halutaan panostaa.

Innovointi ei ole vain hyvien aikojen huvia. Päinvastoin. Erityisiä mahdollisuuksia luoda uutta avautuu juuri silloin, kun epävarmuus ja monimutkaisuus lisääntyvät.

Tällöin yritys voi nojata innovaatiostrategiaan, joka mahdollistaa innovoinnin suunnitelmallisen kehittämisen, organisoinnin ja johtamisen. Se mahdollistaa yrityksen kasvun ja uudistumisen. Jotta liiketoimintaa voidaan laajentaa ja kasvattaa, yritysten on pystyttävä luomaan ja kaupallistamaan uusia asioita.

Innovaatiostrategiassa määritellään, mitkä ovat innovoinnin painopisteitä ja mihin aloitteisiin ja projekteihin erityisesti panostetaan. Se kuvaa, minkälaisia innovoinnin tavoitteita ja unelmia yrityksessä on ja miten niitä pyritään saavuttamaan. Se kertoo myös, miten toimintaa seurataan ja onnistumisia arvioidaan. Missä asioissa esimerkiksi keskitytään inkrementaaliin parantamiseen, missä radikaaleihin ideoihin ja missä disruptiivisiin unelmiin?

Innovaatiostrategia luo edellytykset ja rakenteet innovoinnille, mutta ei lukitse toimintatapoja ja käytäntöjä. Niitä kannattaa muokata ja säätää muutosten ja oppien myötä – kuten painopisteitä muutenkin.

Luovaa työtä voi strategian avulla ohjata, mutta toiminnalle ei kannata asettaa liian tiukkoja rajoja. Luova prosessi sisältää aina yllätyksiä ja ennakoimattomia asioita, erityisesti epävakaassa toimintaympäristössä.

Erityisen tiukasti innovaatiostrategiassa on kuitenkin pidettävä kiinni rohkeista visioista ja pelottomista investoinneista. Ne luovat edellytykset uudistumiselle ja tulevaisuuden menestykselle.

Nando Malmelin

Nando Malmelin

Head of Renewal / Managing Partner

Capful / Grow Partners

Valtiotieteiden tohtori Nando Malmelin on johdon konsultti ja valmentaja, joka tunnetaan luovuuden, uudistumisen ja johtamisen asiantuntijana. Hän johtaa uudistumista strategiatoimisto Capfulissa sekä toimii partnerina ja valmentajana Grow Partnersissa. Hän on myös viestinnän dosentti Helsingin yliopistossa. Aikaisemmin hän on työskennellyt esimerkiksi strategisen muutoksen työelämäprofessorina VTT:llä, Professor of practice -toimessa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella sekä kehitysjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä mediayhtiö A-lehdissä. Lisäksi hän on toiminut vierailevana professorina University of Technology Sydneyssä Australiassa. Malmelin on julkaissut lukuisia kirjoja sekä palkittuja artikkeleita kansainvälisissä journaaleissa. Hänen viimeisin kirjansa on nimeltään ”Radikaali uudistuminen – miten johtaa murroksessa”. Hänen uusi kirjansa ”Avoimuus uudelle – tulevaisuuden avaintaito” ilmestyy keväällä 2023.

Lisää vaikuttajalta Nando Malmelin


Lisää kategoriasta Johtaminen