Bonfire.fi

Katsaus tekoälyvuoteen 2024 – näihin trendeihin yritykset voivat varautua

Vuonna 2023 tekoälyn ja automaation vaikutukset työlle, liiketoiminnalle ja asiakaspalvelulle  vyöryivät kaikkien tietoisuuteen. Kun kokonainen vuosi on kulunut generatiivisesta tekoälystä kohkatessa, on syytä pohtia, miltä näyttää uusi tekoälyvuosi 2024.  

Varmaa on, että uusi vuosi tuo mukanaan käänteitä, joita kukaan ei vielä tässä vaiheessa osaa ennustaa. Yritykset voivat kuitenkin jo nyt varautua tulevaan kehitykseen luomalla digitaalisen strategian, joka lisää tuottavuutta, edistää tehokkuutta ja rakentaa resilienssiä. Digitaalisen strategian lisäksi tarvitaan myös visio – näkemys siitä, miten tekoälyllä vastataan asiakkaiden ja työntekijöiden kasvaviin odotuksiin.

Tässä muutamia tapoja, joilla tekoäly voi muuttaa liiketoimintaa vuonna 2024.

Generatiivinen tekoäly levittäytyy laajemmin yrityksen eri toimintoihin

Tällä hetkellä suuria kielimalleja (LLM) hyödynnetään erityisesti sisällöntuotannossa sekä analyysien laatimisen apuna. Yritykset ryhtyvät kuitenkin pian hyödyntämään suuria kielimalleja laajemmin myös päätöksenteossa ja työnkulkujen automatisoinnissa. Tekoäly koskettaa lopulta lähes jokaista tiimiä ja toimintoa.

Tekoälyllä on hyvät edellytykset hoitaa nykyiset rutiininomaiset tehtävät ja vapauttaa työntekijöiden aikaa mielekkäämpään, tuottavampaan ja kannattavampaan työhön. Jotta yritykset pääsevät tähän tilanteeseen, tulee yritysten tunnistaa toistuvat tehtävät ja hyödyntää dataintegraatioita tietoon perustuvien ennusteiden tekemiseen ja automatisointien luomiseen.

Vaikka LLM-mallit tulevat olemaan generatiivisen tekoälyn selkäranka, yritykset alkavat käyttää myös pienempiä, tietylle alueelle erikoistuneita kielimalleja kustannusten alentamiseksi, suorituskyvyn parantamiseksi ja latenssin eli siirtoviiveen minimoimiseksi.

Tekoäly muuttaa toimiston älykkäämmäksi työpaikaksi

Chatbotit ja virtuaaliavustajat yksinkertaistavat työntekijäkokemusta ja helpottavat toimistolla työskentelyä varaamalla automaattisesti oikean tilan tiimin tarpeisiin. Tekoäly tarjoaa myös nopeasti vastauksia työntekijöiden tiedusteluihin, opastaa työntekijöitä tarvitsemiensa resurssien pariin ja helpottaa palvelupyyntöjä.

Tärkeimpänä muutoksena tekoäly muuttaa yritysten tapaa mitata suorituskykyä ja tuottavuutta. Panosten sijaan yritysten katse kääntyy tuloksiin, kuten lanseerattuihin tuotteisiin tai saatuihin liideihin. Tätä varten johtajien on muutettava ajattelutapaansa toiminnan mittaamisesta vaikutusten mittaamiseen.

Datan harmonisoinnista yksi yritysjohtajien prioriteetti

Tekoälyn hyödyt tulevat esiin silloin, kun sitä ruokkii tarkka ja kattava data. Täysi luottamus organisaation datan laatuun on kuitenkin vaikeasti saavutettavissa – erityisesti liiketoiminnan sidosryhmien keskuudessa.

Vuonna 2024 datan ja analytiikan demokratisointi saa uuden käänteen. Datasta ja analytiikasta tulee ennakoivampaa, sillä jatkossa poikkeavuuksien tunnistaminen liiketoimintadatasta automatisoituu ja oivaltavien näkemysten tuottaminen luonnolliselle kielelle on mahdollista. Lisäksi käyttäjille avautuu mahdollisuus esittää kysymyksiä ja saada vastauksia nopeasti ilman data-analyytikon apua.

Sen lisäksi, että tiimit investoivat teknisiin ratkaisuihin, joilla yhdenmukaistetaan erilaisia datalähteitä, ne kiinnittävät yhä enemmän huomiota datanhallinnan käytäntöjen määrittelyyn ja vahvan datakulttuurin luomiseen eri tiimeissä.

Tekoälyn vallankumous on myös luottamuksen vallankumous

Generatiivisen tekoälyn yleistyttyä asiakkaat ovat nostaneet esiin eettisiä kysymyksiä uuden teknologian käytöstä – ja hyvä niin. Huomionarvoista on, että yritykset ovat ottaneet uuden teknologian käyttöön niin nopeasti, ettei sen hyödyntäminen itsessään riitä tuomaan tarvittavaa kilpailuetua. Sen sijaan avoin, eettinen ja läpinäkyvä tekoälyn käyttö voi erottaa yrityksen kilpailijoistaan.

Älykästä uutta vuotta 2024!

Taira Tepponen

Salesforce Finland

Maajohtaja

Taira on seurannut teknologia-alaa sen näköalapaikoilta jo yli 20 vuoden ajan – vuodesta 2021 lähtien maajohtajana CRM-yhtiö Salesforce Finlandissa ja aiemmin SAPin riveissä. Tairalle läheisiä teemoja ovat muun muassa yritysten panos osaajapulan ratkaisemiseen ja yrityskulttuurin kehittäminen hybridityön aikakaudella. Erityisen tärkeää Tairalle on tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoaminen eri lähtökohdista tuleville kykyjen ja halujen mukaan. Myös työntekijöiden digitaitojen päivittäminen, asiakaskokemuksen kehittäminen ja generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet näiden parantamiseksi ovat aiheita, joista Taira puhuu mielellään – vankan ja näkemyksellisen osaamisensa kautta.

Lisää vaikuttajalta Taira Tepponen


Lisää kategoriasta Teknologia