Bonfire.fi

Generatiivinen tekoäly on yli- ja aliarvostettu kollegamme

Tekoälyn evoluutio on saavuttanut kiehtovan käännekohdan: generatiivisen tekoälyn aikakauden. Ei enää pelkkiä ennusteita vanhasta datasta, vaan kyky luoda jotain täysin uutta. Somekanavat kuhisevat tekoälyn luomia sisältöjä, mutta tämä on vasta alkusoittoa.

Myyjä voi jo valjastaa tekoälyn sähköpostikirjeenvaihtoonsa, markkinoija moninaisten tekstien versiointiin. Kenties jo pian kuka vain voi tuottaa uusia digitaalisia luomuksia sen avulla osaamatta koodata pätkääkään. Ottaisikohan tekoäly jo pian haltuunsa peräti kokonaisen työpäivän viikossa?

Puhumme siis tietotyön murroksesta, vaan kuinka isosta sellaisesta?

Onko generatiivinen tekoäly täysin yliarvostettua vai tyystin aliarvostettua?

Generatiivisen tekoälyn potentiaali on valtava, mutta peräti 67 % haastattelemistamme IT-johtajista suhtautui sen käyttöön kielteisesti.

Etsinnässä tarkka, voimaannuttava, turvallinen ja rehellinen tekoäly

Generatiiviseen tekoälyyn liittyy eittämättä monia haasteita, joiden juuret juontavat pitkälle historiaan. Jo kuvien, tekstikuvien ja videoiden koneoppimismallien ensimmäiset sukupolvet koulutettiin ensisijaisesti valkoisia miehiä sisältävällä aineistolla. Tällöin teknologia oppi tietenkin havaitsemaan ja tunnistamaan vain valkoisia miehiä. Sama ongelma on nähty myös laajojen kielimallien kohdalla. 

Toinen haaste muodostuu siitä, että iso osa internetistä on englanninkielistä. Pystyykö generatiivinen tekoäly siis tuottamaan relevantteja tuloksia esimerkiksi pienelle ihmisryhmälle maassa, jossa englantia ei puhuta?

Generatiivinen tekoäly tuo potentiaalistaan huolimatta mukanaan uusia riskejä, joita ei voi jättää huomiotta. Haasteita ratkoaksemme olemme määritelleet isoimmat generatiivisen tekoälyn haasteet seuraavasti:

Haasteiden kampittamiseksi olemme luoneet tekoälyn eettiset ohjenuorat, joiden avulla tekoälyn ongelmia pystytään minimoimaan.

Ensinnäkin mallien tarkkuutta on parannettava antamalla asiakkaille mahdollisuus säätää niitä omalla datallaan.  Kun tekoälyn vastauksen todenperäisyys on epävarmaa, siitä on viestittävä selkeästi. Käyttäjällä on oltava myös mahdollisuus validoida tekoälyn vastaukset sen jälkeen, kun tekoäly on selvästi osoittanut, millaisia lähteitä se on vastauksessaan käyttänyt. 

Toisekseen tekoälyn on oltava voimaannuttavaa. Tällä tarkoitan sitä, että tekoäly tukee ihmistä järkevällä tavalla työssään. Kaikkia prosesseja ei kannata automatisoida, vaan meidän tehtävämme on löytää tasapaino, jossa tekoäly tukee ihmistä sopivissa määrin. Lisäksi tekoälyn kehitysvaiheesta riippumatta meidän on noudatettava vastuullisia työkäytäntöjä maksamalla avustajille järkevää palkkaa ja tarjoamalla esimerkiksi mielenterveystukea, jos he altistuvat työssään haitalliselle sisällölle. 

Kuten kaikkien tekoälymallien kohdalla, generatiivisen tekoälyn turvallisuutta on parannettava vähentämällä vinoumia ja haitallista sisältöä tekemällä niitä koskevia arviointeja. Samalla tekoälyn koulutukseen käytetyissä tiedoissa olevien henkilötietojen yksityisyyttä on suojattava.

Rehellisyys. Kun dataa kerätään mallien kouluttamista ja arviointia varten, on varmistettava, että sen käyttöön on suostumus. Lisäksi on oltava läpinäkyviä siitä, että tekoäly on luonut kyseisen sisällön silloin, kun ihminen ei ole sitä arvioinut. Tästä esimerkkinä on vaikkapa chatbotin vastaus kuluttajalle.

Loppukaneetiksi kysyin generatiiviselta tekoälyltä itseltään, mitä yritysten tulisi siitä ymmärtää. 

“Kun yritykset astuvat generatiivisen tekoälyn aikakaudelle, on tärkeää pitää mielessä, että sen potentiaali ulottuu kauas perinteisten käyttötarkoitusten ulkopuolelle. Ymmärtäessään sekä sen tuomat hyödyt että mahdolliset riskit, yritykset voivat ohjata innovaationsa oikeille raiteille ja rakentaa tulevaisuutta, jossa teknologia ja ihmisyys kulkevat käsi kädessä.”

Viisaita sanoja kollegalta!

Taira Tepponen

Salesforce Finland

Maajohtaja

Taira on seurannut teknologia-alaa sen näköalapaikoilta jo yli 20 vuoden ajan – vuodesta 2021 lähtien maajohtajana CRM-yhtiö Salesforce Finlandissa ja aiemmin SAPin riveissä. Tairalle läheisiä teemoja ovat muun muassa yritysten panos osaajapulan ratkaisemiseen ja yrityskulttuurin kehittäminen hybridityön aikakaudella. Erityisen tärkeää Tairalle on tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoaminen eri lähtökohdista tuleville kykyjen ja halujen mukaan. Myös työntekijöiden digitaitojen päivittäminen, asiakaskokemuksen kehittäminen ja generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet näiden parantamiseksi ovat aiheita, joista Taira puhuu mielellään – vankan ja näkemyksellisen osaamisensa kautta.

Lisää vaikuttajalta Taira Tepponen


Lisää kategoriasta Teknologia