Bonfire.fi

Itsekuri – tuo aikamme supervoima

Mitä yhteistä on Netflixillä, Instagramilla, TikTokilla ja Facebookilla? Toki paljonkin, mutta ennen kaikkea se, että niillä kaikilla on liiketoiminnan tavoitteena kasvattaa palvelun parissa vietettyä aikaa. Ja siihen algoritmi on tietysti erittäin kykenevä, sen näyttävät jo vaikkapa älypuhelinten kanssa käytetyn ajan kasvut.

Entä mitä yhteistä on karkkipusseilla, lounaspöydillä ja latte-kahveilla? Kaikkien koot ja valikoimat ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana niin, että päivittäisen kaloritarpeen saa kasaan nopeammin kuin ehtii suutaan aukaista.

Viimeisenä: mitä yhteistä on PayPalilla, Shopifylla, Klarnalla ja Amazonilla? Kaikki ovat tehneet osaltaan ostamisen niin helpoksi, että usein yksi klikkaus riittää ostoksen tekemiseksi. Tämä on asiakkaan kokemuksen parantamista ja tekee samalla ostamisesta helpompaa kuin koskaan.

Vaikka vastuullisuus teemana kasvattaa merkitystään, yritysten tavoitteena on edelleen kasvattaa liikevaihtoa ja kannattavuutta, sekä innovoida kuluttajia kiinnostavia tuotteita. Yksittäisen yrityksen tuotteet tai palvelut tuskin kaatavat kenenkään ruumiin tai mielen terveyttä, mutta yhdistettynä ne voivat hyvinkin niin tehdä. Siitä syystä tämä aika vaatii ihmisiltä enemmän itsekuria, kuin koskaan aiemmin historiassa on vaadittu. Tätä haastetta ei yksilön näkökulmasta helpota tekoälyn tuleminen osaksi monen yrityksen työkalupakkia, sillä se auttaa käytännössä yrityksiä löytämään entistäkin helpommin tavat, joilla potentiaaliset ostajat saadaan koukutettua.

Miten yksittäinen ihminen pystyy enää pärjäämään tilanteessa, jossa algoritmit puskevat laitteiden pariin ja saatavilla on jatkuvasti houkutuksia klikkauksen päässä? Kun uni vähenee, sokerin syönti kasvaa ja pankkitili tyhjenee, voi olo olla voimaton.

Kolme keskeisintä työkalua tähän kovenevaan taisteluun ovat mielestäni tässä:

Tavoitteet: Mieti mitkä näistä itsekuria vaativista haasteista ovat omassa elämässäsi vaikeimpia. Luo niihin tavoitteet, joita kohti lähdet. Valitse vain yksi tai kaksi. Seuraa kuinka hyvin pysyt matkalla kohti tavoitteitasi. Jos haluat liikkua joka päivä, luo itsellesi tavoite tai suoritus, jonka saavuttaminen ilman päivittäistä liikkumista tai sen ympärille tehtyä ohjelmaa on mahdotonta.

Rutiinit: Kun omista rutiineista onnistuu muodostamaan järkeviä, on tyhmien päähänpistojen mukaan ottaminen vaikeampaa. 400 gramman karkkipusseja tulee syötyä vähemmän, kun ostokset tilaa verkkokaupasta. Sosiaalisen median käyttö vähenee kun kaikki some-aplikaatiot on poistettu puhelimesta. Kun asiaa pystyy toistamaan kuukauden verran, alkaa siitä pikkuhiljaa muodostua rutiini. Huonoja tapoja voi myös pyrkiä korvaamaan fiksummilla rutiineilla: lautaselle niin paljon terveellistä, että epäterveellistä ei enää mahdu mukaan.

Tilivelvollisuus: Kun olet jostain asiasta tilivelvollinen toiselle, muuttuu siitä poikkeaminen hankalammaksi. Valmentajan rooli elämäntapamuutoksessa ei aina ole tärkeimmillään sen suunnittelussa, vaan tilivelvollisuuden luomisessa. Kun haluat muuttua, tee lupaus sinulle tärkeille ihmisille kyseisestä asiasta ja lupauksen pettäminen muuttuu vaikeammaksi.

Markkinoinnin lainalaisuuksista voimme oppia, että tuotteet tai palvelut tekevät kauppansa, kun niiden mentaalinen ja fyysinen saatavuus ovat parhaimmillaan. Tämä tarkoittaa sitä, että eniten mielessä ja parhaiten käden ulottuvilla olevat brändit ovat ylivoimaisessa asemassa. Jos omasta kalenterista löytyy sinulle suunniteltu päivittäinen treeni omalta paikaltaan, ja voit vielä toteuttaa sen kotona, olet jo askeleen lähempänä sen toteutumista.

Kääntäen miettien, asiat jotka eivät tule mieleen tai käden ulottuville, eivät myöskään päädy hallitsemaan elämää. Puhelimen asettaminen pois näkyvistä illan ajaksi vaikeuttaa siihen tarttumista. Tämän kaltaisten asioiden pohdinta on tie itsekurin tuomiseen omaan elämään.

Oma veikkaukseni on, että 2020-luku tullaan muistamaan aikana, jolloin ihmiskunta onnistui rakentamaan itselleen suurimmat ansat kansakuntien terveyden rappeuttamiseksi. Tästä haasteesta selviytyvät ainostaan ne yksilöt, jotka tietoisesti lähtevät taistelemaan sitä vastaan, itselleen tärkeimmiksi valitsemillaan elämän osa-alueilla.

Ossi Ahto

Ahto Advisory Oy

Founder & Senior Marketing Advisor

Ossi Ahto on tehnyt töitä markkinoinnin, viestinnän ja myynnin parissa 20 vuotta ja toimii nykyisin yrittäjänä, markkinoinnin neuvonantajana sekä vuokrajohtajana. Ossin työnantajina ovat aiemmin toimineet mm. Google, jossa Ossin vastuulla oli YouTuben liiketoiminta Suomessa sekä Hartwall, jossa Ossi lanseerasi Heinekenista Suomen ensimmäistä premium-olutbrändiä. Ossi on myös yksi Kasva tai Kuihdu- sekä Bulkista Brändiksi -kirjojen kirjoittajista ja erityisen lähellä hänen sydäntään on markkinointi liiketoiminnan kasvun ajurina ja tähän liittyvät teemat. Vapaa-ajalla Ossin löytää triathlonin tai perheen parista.

Lisää vaikuttajalta Ossi Ahto


Lisää kategoriasta Johtaminen