Bonfire.fi

Ajatusjohtajat-podcast: Kymmenen erilaista ajatusjohtajaa, kymmenen erilaista rohkeutta

Ajatusjohtajat-podcastin ensimmäisellä tuotantokaudella Bonfire Agencyn Oonan vieraana oli kymmenen erilaista ajatusjohtajaa, aina toimitusjohtajasta musikaaliohjaajaan ja tekkirekrytoijasta viestintäjohtajaan. Tuotantokausi huipentuu koontijaksoon, jossa muistellaan tuotantokauden parhaita keskusteluja ja oivalluksia. 

Oona Ikoselle podcastin suola on ollut kohtaamiset eri ajatusjohtajien kanssa:

”Suurinta osaa vieraistani en ollut tavannut kasvokkainen ennen äänityksiä. Kun hyppäsimme mikrofonien ääreen, niin kaikki muurit hävisivät ja vieraat kertoivat vilpittömästi ja haavoittuvasti omista teemoistaan. Keskustelimme avoimesti siitä, miksi joku asia on niin tärkeä, että sen eteen jaksaa tehdä päivittäin töitä”, Oona muistelee.

Kaksi ensimmäistä jaksoa sukelsivat viestinnän maailmaan, kun studiossa vierailivat Nilla Hietamäki ja Hannu Medina. Hietamäen jaksossa mieleenpainuvinta oli rohkeus ajatella aivan toisin kuin viestinnästä on totuttu ajattelemaan – bisnesmaailmassakin voi leikkiä ja herättää hilpeyttä!

”Hannu taas korosti sateenkaariviestintään liittyviä asioita: kuka enää uskoo pinkkipesuun? Nyt halutaan nähdä aitoa viestintää ja oikeita ihmisiä. Ei vain puhetta, vaan myös tekemistä”, Oona kiteyttää.

Ajatusjohtajuudessa korostuu rohkeuden merkitys, ja teemaa sivuttiin jokaisessa jaksossa. Erityisesti Oonan mieleen jäi Anni Marttisen kiteytys: mitä rohkeammin olen oma itseni, sitä enemmän se kiinnostaa muita. Rohkeutta, röyhkeyttä ja rajojen rikkomista mahtui myös Sointu Borgin jaksoon.

Kuudennessa jaksossa Oonan vieraaksi saapui kulttuurialan ajatusjohtaja, luovuuden ohjaaja Samuel Harjanne. Jaksossa keskusteltiin muun muassa siitä, kuinka omasta intohimosta tehdään ammatti. Harjanne myös kiteytti osuvasti ajatusjohtajuuden ydinsanoman.

”Jos minä en puske tätä alaa jollain tavalla eteenpäin, tekeekö sen joku muu? Ehkä, mutta miksi en minä? Minulla on intohimoa ja määrätietoisuutta ja silloin pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja puskea eteenpäin.”

Eteenpäin katsominen on olennaista ajatusjohtajalle. Kai Kaasalainen painotti tulevaisuuden ennakoinnin merkitystä, sillä et voi olla edelläkävijä, jos katseesi ei ole tulevassa. On siis mietittävä, miltä tulevaisuus näyttää. Tulevaisuudesta puhuu myös Lähtijät-podcastistakin tunnettu Liisa Holma, jolla on vahva visio paremmasta työelämästä. Tarvitsemme hyvinvoivia ihmisiä, jotta yritykset saavat tarvitsemaansa luovuutta. Tätä hyvinvoinnista kumpuavaa luovuutta tarvitaan, jotta Suomeen saadaan uudenlaista ja globaaleihin haasteisiin vastaavaa liiketoimintaa.

Timo Lappi ja Charlotta Harald kertoivat jaksoissaan siitä, kuinka yritykselle rakennetaan ajatusjohtajuutta. Ihmisiä kiinnostaa ihmiset eikä keskusteluja haluta käydä yrityksen logon kanssa – siksi yritys ei voi olla ajatusjohtaja ilman ihmisiä.

”Yrityksen ajatusjohtajuus tarvitsee koko yritysjohdon tuen. Aitous ja persoonallisuus korostuu myös yrityksen ajatusjohtajuudessa. Haluan kuulla, miksi ihmisten työ on merkityksellistä nimenomaan heille”, Oona summaa.

Ajatusjohtajuudessa olennaisinta on palo tiettyä asiaa tai teemaa kohtaan sekä suuri halu edistää sitä. Taustalle ei vaadita vuosikymmenten uraa, väitöskirjoja sekä suuria tutkimuksia, sen todistaa nuori moniosaaja ja moninaisuuden nöyrä tienraivaaja Amin Hassan. Hassan avasi podcastin kahdeksannessa jaksossa aidosti tarinan oman ajatusjohtajuutensa taustalla:

”Olen kasvanut kahden kulttuurin välistä enkä ollut löytänyt omaa paikkaani tai itselleni sopivia esikuvia työelämässä. En ollut törmännyt esimerkiksi tummaihoiseen rekrytoijaan ja siksi haluan olla itse esillä yhteiskunnallisista asioista. Haluan seuraavien sukupolvien näkevän, että tuolla on henkilö, joka on kanssani samoista lähtökohdista ja pitää minun puoliani. Kaipasin sitä itse.”

Voit kuunnella jakson täältä: https://www.bonfireagency.fi/ajatusjohtajat/

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Ajatusjohtajuus