Bonfire.fi

Strategiassa tärkeintä ei ole muoto vaan sisältö

Pasi Sillanpaa

”Yllä on taivas ja vuodenajat, alla on maaston tarjoamat hyödyt. Kun tarkkailet vihollisen muutoksia ja liikettä, niin voit lähteä liikkeelle vihollisen jälkeen ja silti saapua perille taistelukentälle ennen vihollista. Tämä on armeijan käytön tärkeimpiä taitoja.” – Xunzi  (Lainaus Matti Nojosen kirjasta Jymäyttämisen taito, 2008.)

Liike-elämässä strategia käsitetään usein suunnitelmana, jota seuraamalla päästään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Siksi sen kirjoittamiseen panostetaan. Siitä halutaan mahdollisimman innostava ja selkeä, jotta porukka tekisi kaikkensa onnistumisen eteen.

Jos olet ymmärtänyt, että strategia on kuvaus tai ohjekirja parhaista keinoista, olet oppinut strategiasta kolmasosan. Ne kaksi muuta tulevat käytännöstä. Ympäristön tarkkailusta ja oman energian sovittamisesta vihollisen ja ympäristön mukaan.

Usein sanotaan, että kun strategia on määritelty, pitää päästä mahdollisimman nopeasti toimimaan mahdollisimman tehokkaasti. Se on todella tyhmä neuvo. Toimeenpanon ripeys ja mittakaava pitää sovittaa ympäristöön ja olosuhteisiin. Kuten vaikka nyt korona-aikana. Epidemiatilanne, sulkutoimet ja valtion tukitoimet vaikuttavat siihen, koska ja millä energialla kannattaa hyökätä.

Älä ole huolissasi, jos visio jää määrittelemättä

Myönnän, että itsekin olin aikoinaan huolissani siitä, että asiakkaani visio on hieman laimea. Nyt olen oppinut ymmärtämään, että monessa bisneksessä visiolla ei ole yhtään mitään merkitystä. Ei edes firman sisäisenä suunnannäyttäjänä.

Samalla on kuitenkin bisneksiä, joille visio on kaiken alku ja juuri. Erityisesti, jos yritys myy jotakin kuluttajille. Kuluttajissa on yhä suurempi ryhmä ihmisiä, jotka hakevat suurempaa merkitystä valinnoilleen. Kun visiostasi löytyy maailman parantamista sen jossakin muodossa, se toimii hyvänä aktivointina vastuullisuuden perässä kulkeville kuluttajille. Ja kun he ostavat, voidaan mukaan saada myös aikaiset omaksujat ja lopulta hitaammatkin. Mutta olkaamme rehellisiä, niille vähän hitaammille, se vastuullisuus ei ole kovinkaan iso arvo. Nimimerkillä vitosen t-paita.

Strategia on ennen kaikkea viisasta toimintaa valmiiden kuvioiden avulla. Maailman taktisimmaksi peliksi sanotussa amerikkalaisessa jalkapallossa on jopa tuhansia ennalta analysoituja pelikuvioita. Ei sieltä valita yhtä taktiikkaa koko peliä varten, eikä yhdellä valmentajalla ole tietenkään muistissa niitä kaikkia – puhumattakaan pelaajista. Siksi valmentajat harjoituttavat hallittavissa olevan määrän erilaisia kuvioita ja valitsevat niistä tilanteeseen sopivimmat.

Se on ihan sama, mitä bisneksessä tapahtuu – se on aina jotain mitä et osannut odottaa

Kun sinä pistät lenkkitossut tarjoukseen, naapurikauppa tekee saman. Tai jos naapurikauppa on taitava, he tekevät myös jotakin muuta, jolla saavat halvat lenkkitossut ostaneet asiakkaat ostamaan samalla jotakin täydellä hinnalla.

Aina kun sinä teet jotakin, joku reagoi. Kun joku reagoi, sinun on heti oltava valmis muuttamaan taktiikkaasi, sillä strategiasi on paljastunut ja sinut halutaan haastaa. Vaikka sinusta tuntuu, että olet oman suunnitelmasi herra, et ole. Ympäristö voi tehdä sinun strategiasi hetkessä tehottomaksi tai harhauttaa sinut tuhlaamaan kaikki energiasi ja varasi kilpailuun, jossa sinä häviät.

Strategia ei ole kauniita sanoja tietokoneen ruudulla, vaan kypsiä ajatuksia pään sisällä. Se valmiutta tehdä harkittuja päätöksiä aina muuttuvissa olosuhteissa. Kykyä tunnistaa nopeasti, mistä on kyse ja miten reagoida, silloin kun haastetaan.

Se dokumentti, jota meille usein markkinoidaan strategiana, ei ole siitä kuin pieni osa. Se on yksi suunnitelma, jolla uskotaan pärjättävän vähän kaikissa tilanteissa ja siksi se on usein hyvin heikko. Siinä ei ole riittävästi varauduttu väistämättömään, eli siihen, että olosuhteet muuttuvat ja kilpailijatkin kehittyvät kovaa vauhtia.

Siksi, älä kiinnitä niin paljon huomiota siihen, kuinka kaunis esitystapa tai kuinka hienosti viimeisteltyjä sanoja sinulla on strategiassasi. Kiinnitä mieluummin huonota siihen, kuinka ovela olet silloin, kun julkinen strategiasi ei toimi. Kuinka joustavasti ja tehokkaasti pystyt suuntaamaan resurssisi tilanteen kannalta viisaimmalla mahdollisella tavalla.

Pasi Sillanpaa

Pasi Sillanpää

Kuudes Aisti Oy

Strategisti

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Lisää vaikuttajalta Pasi Sillanpää


Lisää kategoriasta Johtaminen