Bonfire.fi

Oppia ja inspiraatiota tuliaisina Silicon Valleysta

Kävin äskettäin tutustamassa muutamiin Piilaaksossa toimiviin yrityksiin. Agendalla oli tapaamisia sekä suurien kansainvälisten tekki-firmojen että suomalaisten kasvuyritysten kanssa. Viiden päivän vierailu oli todella valaiseva ja siitä riittää varmasti ammennettavaa vielä pitkään. Olen nyt ehtinyt sulatella matkan antimia hetken. Tässä muutamia oleellisimpia vallitsevia trendejä, joista Piilaakso hakee draivinsa juuri nyt.

Asenne ratkaisee

Kaikki kulminoituu oikeaan asenteeseen. Reid Hoffman tiivisti tämän täydellisesti sanoessaan:


Silicon Valley on mielentila, ei paikka.

Piilaaksossa laajasti vallitseva yrittäjähenkinen kulttuuri on tämä asenne käytännössä. Olipa kyseessä Google tai pieni startup, aistin vallitsevan eetoksen: ”Toimi kuin omistaja, ajattele kuin yrittäjä.” Tätä omistajuuden ja autonomian kulttuuria, vision omistamista ja tavoitteiden asettamista korkealle haluaisin nähdä enemmän kaikkialla liike-elämässä.

Tekoälyn muutosvoima

Tekoälyn vaikutusta liiketoimintaan ei voi liioitella. Tekoäly ei ole pelkkä operatiivinen työkalu vaan muutosvoima, joka muokkaa teollisuudenaloja terveydenhuollosta mainontaan. Tuottavuuden odotetaan räjähtävän, mikä antaa enemmän aikaa innovaatiolle ja kokeilulle. On kiehtovaa miettiä, miten tekoäly voi vaikuttaa työtapoihimme ja avata uusia luovuuden kanavia. Tekoäly mahdollistaa viestien personoinnin täysin uudelle tasolle.

Asiakaskeskeisyys

Generatiivinen tekoäly mahdollistaa yhä asiakaskeskeisemmän liiketoiminnan. Tekoälyn avulla yritykset voivat tarjota personoituja asiakaskokemuksia tavalla, jota oli vaikea edes kuvitella muutama vuosi sitten. Mainostoimiston näkökulmasta tämä tarkoittaa sitouttavampaa ja merkityksellisempää sisältöä, joka resonoi asiakkaiden yksilöllisten mieltymysten ja tarpeiden kanssa, ja vahvistaa suhteita sekä brändiuskollisuutta. Siksi onkin tärkeää, että brändit ja brändi-elementit ovat yksilöllisiä, tunnistettavia ja jättävät muistijäljen alati muuttuvassa markkinassa.

Ole rohkea, ota riskejä

Silicon Valley toimii oletuksella, että suuret riskit voivat johtaa suuriin palkintoihin. Piilaakso on paikka, joka näkee epäonnistumisen välttämättömänä osana innovaatioprosessia. Tämä tapa ajatella on linjassa omien näkemysteni kanssa liiketoiminnasta ja johtajuudesta, vaikka se voikin olla ristiriidassa kulttuurissamme syvään juurtuneiden uskomusten kanssa. Esimerkkinä tästä

mainittakoon vanha suomalainen sanonta: ”Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa”. Riskien välttäminen nykypäivän nopeatempoisessa teknologiamaailmassa on suurempi riski kuin se, että testataan jotain, joka ei ehkä toimi. On elintärkeää oppia paitsi omista virheistään, myös muiden virheistä. Sharing is caring.

Tavoitteena tehdä maailmasta parempi paikka

Lopulta yksi tärkeimmistä oivalluksista matkaltani oli intohimo, joka leimaa Silicon Valleyta. Olipa kyse tutkimuslähtöisestä innovaatiosta Stanfordin yliopistossa tai edistyksellisistä aloitteista esim. Metalla, taustalla oleva tavoite on saada aikaan kestävä, positiivinen vaikutus yhteiskuntaan. Tämä teema kosketti minua syvästi. Se muistutti minua siitä, että teknologia ja liiketoiminta eivät ole pelkästään voittojen tavoittelua vaan myös elämänlaadun parantamista ja maailman tekemistä paremmaksi paikaksi. Olisi kuitenkin naiivia olla huomioimatta, että jokaisen utopian määritelmä on erilainen. Kestävä kehitys voi usein jäädä toissijaiseksi, kun keskitytään tuloksen optimointiin.

Anna Porvari

Kuubi Oy

CEO, partner

Anna Porvari on kansainvälistä kokemusta omaava markkinoinnin ja mainonnan neuvonantaja. Erityisesti digitalisaatio ja vaikuttavuuden rakentaminen digitaalisen viestinnän ja virtuaalisten kohtaamispisteiden avulla on aina ollut Annan intohimo. Anna puhuu johtajuudesta, vaikuttavuudesta ja markkinointiviestinnästä. Hän ammentaa inspiraatiota niin työelämästä kuin vapaa-ajalta.

Lisää vaikuttajalta Anna Porvari


Lisää kategoriasta Teknologia