Bonfire.fi

Kaikki lähtee liikenteeseen tavoitteista

Enpä olisi pari vuotta sitten osannut kuvitella, että löydän itseni SKALlin lehden kannesta. Entinen muotikauppias – nykyinen rekkamuija.

Isä on aina tasaisesti kysynyt minua töihin. Renkaan juurella kasvaneena ja perheyrittäjyyttä erittäin läheltä nähneenä päätin pysyä kaukana rekka-bisneksestä. Mutta niin vain päädyin silti alalle monien mutkien kautta.

Alkuperäinen perheyritys oli myyty jo vuonna 2014 ja nykyinen yritys perustettu viiden osakkaan voimin heti perään vuonna 2015. Isä oli unohtanut kertoa muille osakkeenomistajille tulostani ja vastaanotto oli vähintäänkin epäilevä. Ensimmäisenä päivänä minua oltiin vastassa kädet puuskassa: ”Voit mennä sinne mistä olet tullutkin, kukaan ei halua sinua tänne.” Olin muiden silmissä nuori nainen alan ulkopuolelta. Mitä annettavaa minulla muka voi olla. Mitä enemmän minua vastustettiin, sitä enemmän näyttämisen halu kasvoi.

Perkule, minä osaan vaikka mitä. 

Siinä sitä taas oltiin tilanteessa, jossa heitettiin kylmään veteen ja sanottiin että ala uida. Alalla, josta en tosiaan tiennyt juuri mitään, mutta repussa valtava halu oppia. Suuri määrä kysymyksiä ja uteliaisuutta. Tällä kertaa toki myös näyttöjä, mutta ihmisille, jotka eivät tosiaankaan olleet seuranneet minun uraa. 

Vastarinnasta huolimatta aloin töihin vahva isän tuki taustalla. Ihmisiä haastatellen ja toimintaa seuraten pääsin aika nopeasti jyvälle asioista, joita voisi tehdä toisin ja paremmin. Näin paljon hyvää ja vielä enemmän potentiaalia. Yritys oli yltänyt jo hienoihin tuloksiin tekemällä asioita laadukkaasti ja pieteetillä vanhoihin toimintatapoihin luottaen. Isän 40 vuoden kokemus oli vahvaa. Oivallus siitä, että jos asioita alettaisiin systemaattisesti viemään eteenpäin, tuomaan nykypäivän digitaalisia työkaluja, toimintatapoja ja uutta osaamista taloon, voisimme saavuttaa hienoja asioita.

Esimerkiksi kaksi vuotta sitten yrityksessä ei juurikaan käytetty kalentereita, ei ollut systemaattisia palavereita, ei tehty myyntiä, vaan agressiivisesti odotettiin, jos tarjouspyyntö kilahtaisi sähköpostiin. Ei markkinoitu, ei tavattu asiakkaita systemaattisesti. Ei ollut tavoitteita, asioita ei juurikaan mitattu, dataa ei analysoitu, strategiaa ei ollut ja arki sujui vahvasti asioihin reagoiden sen sijaan että olisi ennakoitu.

Miksi uskallan puhua näin suoraan? Koska tiedän, että emme suinkaan ole ainut yritys maailmassa, jossa asiat ovat juurikin näin ja silti yritykset saattavat menestyä hienosti. 

Me siis kirjoitimme kaikki asiat ylös mitä alamme parantaa ja kehittää. Kaikki lähti kuitenkin liikkeelle tavoitteesta. Rakastan tavoitteita. Joku piti keksiä, niin ”Tuplataan liikevaihto kolmessa vuodessa” kuulosti hyvältä. Ei se perustunut mihinkään laskelmiin, se vain kuulosti tarpeeksi isolta ja selkeältä. Sitten tämä iso tavoite alettiin pilkkomaan pienempiin osiin. Mitä se vaatii meiltä, että meidän liikevaihdon tarvitsee tuplaantua? Jotta voi kasvaa tulee perustan olla kunnossa, muuten skaalaamme sutta ja sekundaa. Kun henkilöstömäärä kasvaa,  arjen tulee olla sujuvaa. Jokainen eteen tullut haaste ratkottiin ja samalla luotiin yrityksen pelisääntöjä kaikille. 

Kun aloimme systemaattisesti tapaamaan asiakkaita löysimme nopeasti vastauksia. Mitä asiakkaat arvostavat, missä asioissa meidän tulee kehittyä jotta asiakkaat haluavat tehdä meidän kanssa enemmän töitä. Brändiuudistus tehtiin kolmesta syystä.

1. Tarvitsimme vahvan työnantaja imagon, jotta saamme parhaat työntekijät.

2. Halusimme olla uskottava myös kansainvälisissä pöydissä.

3. Koska entinen firman nimi ja imago oli mitäänsanomaton ja tunteita herättämätön.

Oli herkullista tehdä ja rakentaa brändiä ja strategiaa samanaikaisesti. Sillä ne kulkevat käsi kädessä ja myös kehittyvät jatkuvasti.

Nyt on ensimmäinen vuosi takana Rekka Grouppina. Ensimmäinen vuosi uudella brändillä, uudella strategialla ja uusilla tavoitteilla. Olemme kaikista alan haasteista huolimatta pystyneet kasvaa.

Jokainen asiakastapaaminen on johtanut tarjouspyyntöön.

Olemme yli 30% kasvutahdissa ja olemme kehittyneet valtavasti. Rekka Family on saanut paljon uusia ihmisiä ja koko henkilöstö vaikuttaa vahvasti yrityksemme toimintaan.

Minun vahvuus on aina ollut ihmiset. Saan ihmiset syttymään, saan ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen, saan ihmiset puhumaan, kertomaan omista ajatuksista ja ottamaan osaa. Teen aina töitä täydellä intohimolla ja tarmolla. Olen varmasti vaativa pomo, mutta vaadin itseltäni eniten. Olen myös aito ja rehellinen. Osaan tuoda myös oman ymmärtämättömyyteni ja osaamattomuuteni pöytään. Se että sanon ääneen, että en minä ymmärrä, enkä osaa, mutta yhdessä tästä selvitään tekee meistä vahvan tiimin.

Ihmiset pystyvät uskomattomiin suorituksiin kun he tekevät yhdessä. Ja jokainen suuri unelma tarvitsee vahvan tuen. Kiitos iskä, että luotit minuun ja annoit vapaat kädet antaa mennä.

”All our dreams can come true if we have courage to pursue them.”

Suvi Widgrén

Rekka Group

Toimitusjohtaja, yrittäjä

Milloin on aika pistää luistimet toiseen suuntaan kun tarvitsee tai tuntuu siltä? Miten asetat rajat ja menet kohti unelmia? Kuinka uskallat hypätä pois liikkuvasta junasta ja toisaalta kuinka hypätä liikkuvaan junaan kyytiin? Kaikki lähtee rohkeudesta kuunnella omaa sydäntä. Rohkeudesta elää, menestyä, epäonnistua, oppia ja ennen kaikkea nauttia! Intohimoinen businessnainen, sijoittaja, inspiroiva ihmisten johtaja ja rohkea päätöstentekijä uskoo siihen että ala kuin ala saadaan kukoistamaan ihmisiin keskittymällä. Kokemuksiin mahtuu menestynyt EXIT muotibisneksessä, maailmanympärysmatka, konkurssiin päätynyt ravintola-alan start-up sijoitus sekä muutosjohtajuuden kokemukset perheyrityksissä ensin palkkajohtajana toisella ja nyt omassa rekka-firmassa. Suvilla on lähes 20 vuoden johtamiskokemus. Hän on vaikuttanut useassa yrityksessä sekä yhteiskunnallisissa työryhmissä. Hän on rakentanut ja valmentanut unelmatiimejä, tehnyt muutosta yrityskulttuurissa, brändissä, liiketoiminnassa, asiakaskokemuksessa sekä digitaalisessa tranformaatiossa. Hän on johtanut kasvua, muutosta, menestystä ja kriisejä. Teemat: Henkilökohtainen kasvu vaatii rohkeutta | Johtaminen yrityksen alussa, kasvussa, menestyksessä, kriisissä, muutoksessa ja konkurssissa Motto: Kun eksyy, niin matkasta tulee seikkailu.

Lisää vaikuttajalta Suvi Widgrén


Lisää kategoriasta Johtaminen