Bonfire.fi

Onko johtaja osa ratkaisua – vai osa ongelmaa?

Olen tavannut työssäni satoja, tai pikemminkin tuhansia johtajia PK-yritysten lähiesihenkilöistä isojen firmojen pääjohtajiin. Olen pitänyt sisälläni kiehuvaa ja kuplivaa ärsytystä jo vuosia, josta en enää malta olla hiljaa. Kyllä, puhun johtajuudesta ja ikivanhasta viisaudesta: johtajan pitää olla osa ratkaisua, ei osa ongelmaa.

Sen sijaan että olisimme ratkaisukeskeisiä, huomaan kuulevani yhä enemmän valittamista ja selittämistä kaikenlaisista ulkoisista tekijöistä, kuten vaikkapa hallituksen kokoonpanosta, epäreilusta kilpailijasta, pandemiasta tai taantumasta. Tai miten ongelmat ovat omien johdettavien kyvyttömyydessä, tai uusimpana ”muoti-ilmiönä” uuden sisään tulevan sukupolven sopeutumattomuudesta työelämään. Näitä ja monia muita syitä syytetään aivan kuin ne olisivat luonnonilmiöitä, joita vastaan ei voi tehdä mitään.

Näitä haasteiden ulkoistajia tuntuu olevan yhä enemmän. Olisi kuitenkin hyvä pitää mielessä, että hetki jolloin saa organisaatiossa päätösvaltaa (niin, luit oikein: valtaa), on se hetki, jolloin ei voi enää olla osa ongelmaa.

Ja jollet sinä ratkaise asioita, niin kuka? Ja jollet nyt, niin milloin? 

Miten olla se ratkaisu?

Ensimmäinen askel on yksinkertainen: älä ole uhri. Jos olet johtaja, esihenkilö tai tiimin vetäjä, olet todennäköisesti asemassa, jossa ihmiset katsovat sinua ylöspäin (tai ainakin sinun pitäisi olla). He ottavat mallia käyttäytymisestäsi, työetiikastasi ja asenteestasi. Jos sinä olet ongelma, arvaa mitä? Sinun tiimisi seuraa perässä. Tämä voi johtaa huonoon sitoutumiseen ja motivaatioon, ja lopulta kasvavaan tehottomuuteen, eikä kukaan halua työskennellä sellaisessa ympäristössä.

Ratkaisu: olla läsnä ja kuunnella

Johtajan tulee olla siellä, missä ongelmat syntyvät. Tämä tarkoittaa, että johtajan on oltava läsnä ja kuunneltava tiimiään. Ei riitä, että johtaja istuu kulmahuoneessa ja antaa käskyjä. Hänellä täytyy olla sormensa pulssilla ja ymmärtää, mitä tiimissä todella tapahtuu. Tämä vaatii avoimuutta ja kykyä ottaa vastaan kritiikkiä. Jos et pysty siihen, sinusta tulee osa ongelmaa.

Ongelmanaiheuttajat

Mutta mitä sitten, jos johtaja ei välitä, ei kuuntele tai on muuten vain ongelmanaiheuttaja? Heidän täytyy muuttua ja nopeasti. Tai sitten heidät täytyy vaihtaa parempiin. Kyllä, luit oikein. Johtajat, jotka eivät kykene olemaan osa ratkaisua, eivät ansaitse olla johtajia. Heidän tilalleen tarvitaan ihmisiä, jotka ymmärtävät, että johtajuus on palveluammatti – ei pelkkä valta-asema.

Tee päätöksiä, älä viivyttele

Johtajuus ei ole pelkkiä kauniita sanoja ja suuria unelmia. Se on myös päätösten tekemistä, ja joskus ne päätökset ovat vaikeita. Jos johtaja viivyttelee, välttelee vastuuta tai siirtää päätöksentekoa muille, hän ei ole osa ratkaisua. Hän on osa ongelmaa. Johtajan täytyy olla se, joka ottaa ohjat käsiinsä, tekee vaikeat päätökset ja kantaa vastuun niistä.

Huolehdi itsestäsi

Kuormittunut ja kroonisen väsynyt ihminen menettää ensimmäisenä optimisminsa, luovuutensa ja ratkaisulähtöisen ajattelutapansa. Itseään suojellakseen lajimme edustajat etsivät yleensä ensin virheitä muualta kuin itsestään. Ja johtaja, joka ei huolehdi omasta jaksamisesta, palautumisesta ja uudistumiskyvystään, jonka väsymys ja v-käyrä pilkottaa läpi, luo organisaatioon lannistavan kulttuurin ja lisää tappiomielialaa. Ja ihan tiedoksi: se tulee todella kalliiksi. 

Johtajan pitää näyttää esimerkkiä.

Jos haluat tiimisi olevan innovatiivinen, näytä itse esimerkkiä innovatiivisuudesta. Jos haluat heidän olevan sitoutuneita, näytä itse sitoutumista. Jos haluat heihin lisää virtaa, toimi esimerkkinä. Ei riitä, että sanot mitä tehdä, sinun täytyy myös näyttää mallia ja tehdä itse. Hyvinvoivat johtajat luovat optimistisia, osaavia ja onnellisia organisaatioita.

Lopuksi

Johtajuus ei ole helppoa. Se vaatii rohkeutta, empatiaa ja kykyä katsoa itseään peiliin. Johtajan täytyy olla osa ratkaisua, ei osa ongelmaa. Ja jos et pysty siihen, on aika muuttaa toimintatapoja, ei vain töissä, vaan koko elämäntavoissasi. Jos ei siihen kykene, niin voi myös astua syrjään ja antaa tilaa niille, jotka siihen pystyvät. Tämä ei ole hyväksi vain tiimillesi, vaan se on myös hyväksi sinulle itsellesi. 

Ole se muutos, jonka haluat nähdä maailmassa – tai ainakin omassa tiimissäsi.

Petteri Kilpinen

Aava Virta

liiketoimintajohtaja

Petterin suuri intohimo on ihmisen potentiaalin johtaminen, joko organisaation johtamisen tai itsensä johtamisen näkökulmasta. Hän yhdistää tuoreella tavalla yrityksen johtamisen, motivaation ja työssä jaksamisen sekä energisyyden. Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutustaidot ja kyky inspiroida ihmisiä. Petterillä on pitkä ja menestyksellinen ura toimitusjohtajana, ja sen lisäksi hän on valmentanut tuhansia yritysjohtaja ja esimiehiä sekä huippu-urheilijoita, Suomen mestareista olympiavoittajiin, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Lisää vaikuttajalta Petteri Kilpinen


Lisää kategoriasta Johtaminen