Bonfire.fi

Vinkit Pride-viestintään osana sateenkaariviestintää

Lähestymme tätä kirjoittaessani Pride-sesonkia, joka perinteisesti maailmalla on kesäkuu ja laajemmin koko kesä. Suomessakin olemme viime vuosina pikkuhiljaa pidentäneet sateenkaariviestinnän sesonkia, mutta suurimmalle osalle yrityksistä se on edelleen kesäkuun viimeinen viikko, jolloin vietetään Helsinki Pride -tapahtumaa. Sateenkaariviestintä on siis käytännössä Pride-viestintää, joka näkyy minunkin työssäni. Huhti/toukokuun aikana puhujatalot ja yritykset aktivoituvat ja ottavat yhteyttä minuun ”Pääsisitkö puhumaan meille sateenkaariasiaa Pride-viikolle?” Valitettavasti kyse on vain viidestä päivästä. Toivoisin näitä yhteydenottoja itse tasaisesti ympäri vuoden 

Pride-viestintä on sitä, että Pride-viikon kunniaksi ja sen takia nostetaan sateenkaariteema esille. Järjestetään yritystilaisuus ja kutsutaan puhuja paikalle. Vaihdetaan logo sateenkaaren väreihin ja liputetaan sateenkaaren väreillä. Tässä ei ole mitään väärää, jos moninaisuus ja sateenkaari-ihmisten oikeudet, kohtaamamme syrjintä ja osallisuus on sinulle ja yrityksellesi tärkeä asia ympäri vuoden ja teette asian eteen toimenpiteitä jatkuvasti. Pride on tällöin sateenkaariviestinnän juhlakausi jolloin teidän kuuluukin ja kannattaa juhlia.

Mutta, jos nämä toimenpiteet  ja sateenkaari-ihmisten näkyvyys rajoittuu vain tuohon yhteen viikkoon, kehotan sinua ja yritystäsi miettimään kahdesti ennen kuin aloitatte Pride-viestinnän suunnittelun. Ei ole monta vuotta siitä, kun sateenkaariyhteisön sisälläkin pelkkä Pride-viestintä oli aivan OK. Juhlimme ja peukutimme sosiaalisessa mediassa jokaista logonsa sateenkaaren väreihin muuttanutta yritystä kesäkuussa.

Mutta maailma muuttuu ja yritysten vastuullisen toiminnan vaatimukset sen mukana. Kuluttajat ovat entistä tiedostavampia ja sateenkaariyhteisökin entistä vaativampi. Haluamme nähdä sanoja ja tekoja, representaatiota ympäri vuoden. Sateenkaariviestinnän tavoitteena on tehdä näkymätön näkyväksi 365 päivänä vuodessa. Tämä pitää sisällään sekä sateenkaari-ihmiset että heidän kokemansa syrjintä. Sateenkaariviestintä on tekoja, sanoja, representaatiota ympäri vuoden, ei vain Priden aikaan. 

Jos sateenkaariviestintä365 toteutuu, tässä viisi vinkkiä ja ohjetta Pride-viestintään 

1.     Palautuvatko pinkit eurot hyväntekeväisyyteen?

Viime vuosina Pride-sesongin kunniaksi ja sitä juhlistaakseen yritykset entistä useammin lanseeraavat sateenkaariteemaisia Pride-tuotteita. Esimerkiksi Marimekko teki näin osana Priden yhteistyökumppanuutta vuonna 2021. Jokaisesta Pride erikoismalliston tuotteesta Marimekko lahjoitti osan takaisin sateenkaariyhteisölle. Tässä tapauksessa Helsinki Pride yhteisölle. Tämä on vastuullista kumppanuutta. Sateenkaariyhteisö ei juridisesti omista sateenkaariteemaa, mutta eettisesti kyllä. Jos siis haluat hyödyntää sateenkaariteemaa tuotteissasi houkutellaksesi meitä asiakkaaksi, vastuullisena toimijana tuloutat voitoistasi osan takaisin yhteisölle hyväntekeväisyyteen. 

2.     Ovatko sateenkaari-ihmiset itse mukana suunnittelemassa Pride-kampanjaa?

Jotta kampanjasta tulisi aito ja uskottava, olisi hyvä saada sateenkaari-ihmiset yrityksen sisältä mukaan suunnittelemaan Pride-tapahtumia ja/tai tuotteita. Jos heitä ei löydy omasta takaa, kannattaa käyttää sateenkaariasiantuntijaa, sateenkaarivaikuttajia tai sateenkaariasiakkaita apuna.

3.     Ovatko sateenkaari-ihmiset mukana itse kampanjan toteutuksessa?

Pride-kampanjan tavoitteena on nostaa esille ja näkyville sateenkaari-ihmiset ja heidän haasteensa ja kokemansa syrjintä, ei pelkästään korostaa yritystä itseään ja sen toimenpiteitä. Tätä on aito liittolaisuus. Jos omat työntekijät ovat tähän näkyvyyteen valmiita ja halukkaita, hyvä niin. Mutta myös yrityksen ulkopuolelta löytyy mahdollisuuksia tähän tarkoitukseen sateenkaarivaikuttajien joukosta.

4.     Otetaanko sateenkaari-ihmisten tilanteeseen kantaa Priden ulkopuolella?

Tästä teemasta jo puhuin alussa. Tehdäänkö yrityksessä vain Pride-viestintää vai otetaanko teemaan kantaa ympäri vuoden koulutuksissa, esimerkiksi osana monimuotoisuus ja inklusiivisuuskoulutuksia ja -käytäntöjä. Ollaanko mietitty mitä sateenkaari-inklusiivisuus tarkoittaa yrityksen ja sateenkaari-ihmisten arjessa.

5.     Onko yritys itse äänessä vai antaako se äänen ja näkyvyyden sateenkaari-ihmisille?

Hyvin helposti yritysten Pride-viestintä menee oman hännän nostamiseksi ja oman äänen korottamiseksi sen sijaan että toimitaan kuten oikea liittolainen (ally). Priden ja liittolaisuuden  tavoitteena on antaa ääni ja tila sateenkaari-ihmisille, varsinkin Priden aikaan.

6.     Onko toiminta kansainvälistä?

Sateenkaari-ihmisten oikeudet toteutuvat hyvin eri tavoin eri puolilla maailmaa. Joka kolmannessa maailman maassa homoseksuaalisuus on edelleen kriminalisoitu ja vain harvassa maassa sukupuolivähemmistöjen perusihmisoikeudet toteutuvat. Kansainvälisesti toimivan yrityksen on hyvä pohtia ja miettiä miten näihin asioihin voidaan ottaa kantaa eri maissa.

Tässä muutamia kysymyksiä ja vinkkejä, joita on hyvä pohtia kun lähdetään suunnittelemaan Pride-viestintää. Ja kukaan ei ole täydellinen, askel askeleelta on hyvä lähteä liikkeelle. Jo näiden asioiden tiedostaminen auttaa. Ja muistakaa , että Pride-viestintä ja sateenkaariviestintä on hauskaa, ei vakavaa ja ryppyotsaista.

Hannu Medina

Medina Helsinki Communications Oy

LGBTQ Diversity professional

Hannu Medina on sateenkaariviestinnän ja sateenkaarimatkailun pioneeri ja yritysjohdon neuvonantaja. Hannun intohimo on moninaisuus ja osallistamisen ja representaation merkitys ihmisten, yritysten ja yhteiskuntien menestykselle. Hannu puhuu asioista tunteikkaasti jakaen kokemuksiaan siitä, miten moninaisuus ja osallistaminen on vaikuttanut myös hänen ja hänen läheistensä elämään ja menestykseen.

Lisää vaikuttajalta Hannu Medina


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys