Bonfire.fi

Toimitusjohtaja Kai Kaasalainen: Yritysjohtajan hiljaisuus huutaa sanojakin kovempaa

24.3. järjestetyssä #DareToSpeak-hyväntekeväisyystapahtumassa keskusteltiin kolmen pro bono -puhujan kanssa rohkeasta ja vaikuttavasta viestinnästä, luotettavasta tiedosta sekä sosiaalisesta mediasta informaatiosodan taistelukenttänä. Kai Kaasalainen käsitteli omassa puheenvuorossaan korporaatiojohtajan viestintää yhteiskunnan kriisitilanteessa rohkeuden, toimintatapojen, nopeuden ja arvojen uuden tulemisen kautta.

”Jos mietitään rohkeutta, niin moni on varmasti miettinyt, uskaltaako ottaa kantaa. Näihin asioihin liittyen voi pyöriä hyvin ristiriitaisia ajatuksia varsinkin, jos organisaation viestintäkulttuurissa on jännitteitä. Olen omalta osaltani päätynyt jo kauan sitten valintaan, että sanon mitä ajattelen ja harrastan hyvin avointa näkemysten ilmaisua”, Kaasalainen alustaa.

Kaasalainen kertoo, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut uuden tason ajattelulle: jokaisella johtajalla ja vaikuttajalla on oma vastuunsa verkostoissaan. Kaasalaisen kohdalla se on tarkoittanut sitä, että hän ei yksinkertaisesti voi olla asiasta hiljaa, se ei sovi hänen etiikkaansa. Hänen mukaansa oma ääni pitää nostaa rohkeasti kuuluviin sen puolesta mikä on oikein ja sitä vastaan mikä on väärin.

”Rohkeus viestiä kriisissä on johtajuutta. On tärkeää näyttää suuntaa eteenpäin ja osoittaa, että horisontissa nähdään myös ratkaisuja”, summaa Kaasalainen.

Kaasalainen muistuttaa, että välillä myös yrityselämässä on tärkeää jopa unohtaa bisnesintressit:

 ”Moni yritysjohtaja on ollut niin hiljaa, että se hiljaisuus huutaa sanojakin kovempaa. Herää kysymys, draivaako toimintaa eurot vai arvot.”

Kriisitilanteissa nopeus on valttia myös päättäjillä

 Olemme seuranneet eri medioissa ukrainalaisten valtavaa hätää ja hyökkääjän brutaalia toimintaa uutisvirrassa muutaman viikon ajan ja Kaasalainen pohtiikin, onko arvojen käsite nyt jopa muuttunut.

 ”Joskus arvoja sallittiin vähän venytettävän ja vääryyttä siedettävän. Tämä ehkä niinä aikoina, kun Krimi aikanaan vallattiin. Silloin talous ja oma mukavuus sai aikaan sen, että vastareaktiot eivät olleet niin voimakkaita. Nyt taas näemme ennennäkemättömän suuria pakotteita eri valtioilta”, Kaasalainen kertoo.

Arvot ovat myös yritysmaailmassa konkretisoituneet ja jos ne joskus ovat olleet vain bisnesjargonia, niin nyt ne ovat aitoa elämää ja toimintaa ohjaavia – jopa hintaa laskematta. Mitä suuremmat massat viestivät samansuuntaisesti, sitä suurempi voima. Tästä Kaasalainen nostaa esimerkiksi EU:n pakotteet.

”Pakotteet eivät missään nimessä olisi olleet niin nopeita ja massiivisia, ellei kansalaismielipide olisi ollut niin voimakas. Kansalaisten ääni vaati päättäjiltä näitä voimakkaita tekoja! Kuuntelin radiosta Haloo Helsingin kappaleen, jossa todettiin, että maailma on vihaan kyllästynyt. Todella toivon, että yhä suuremmat massat ovat vihaan kyllästyneitä”, hän sanoo.

Kaasalainen kertoo ymmärtävänsä sen, että joskus erilaiset päätökset vievät aikaa. Nopeus on kuitenkin kriisitilanteissa valttia ja siihen auttaa se, jos arvomaailma on jo kirkas, niin yksilöllä kuin yrityksillä.

”Tietenkin on selvää, että joku tehtaan sulkeminen Venäjällä voi vaatia aikaa ja yhtiökokouksia, se on ihan ok. Mutta sen sanominen, että toimiiko Putin joukkoineen oikein vai väärin, pitäisi tulla nopeasti suoraan sydämestä. Tästä esimerkiksi amerikkalainen Netflix, jota vaadittiin osallistumaan venäläisen propagandan levittämiseen. Jostain kumman syystä he kuhnailivat asian kanssa useamman päivän ja menettivät hitautensa vuoksi merkittävän määrän asiakkaita”, Kaasalainen toteaa.

 

Teksti: Elina Olander

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Tulevaisuus