Bonfire.fi

Tämä uusi kouluaine pelastaa tulevaisuuden sukupolvet – joko aloitetaan?

Yhtenäiskulttuurin ajat Suomessa ovat ohitse. Se näkyy myös tavassa kuluttaa mediaa ja uutisia. Enää aikoihin perheet eivät ole yhdessä istuneet samojen uutislähteiden äärelle lukemaan, katselemaan ja kuuntelemaan samoja uutisia, vaan uutisia ja tietoa ympäröivästä maailmasta ammennetaan useista eri lähteistä usein eri tavoin. Toiset lähteet ovat enemmän laadukkaita ja totta kuin toiset.

Kirjoitin tästä aiheesta jo aiemmin tässä blogitekstissäni Käsissämme on mediasukupolvi, jonka maailmankuva rakentuu eri tavalla kuin yhdenkään aiemman.

Samaan aikaan polarisaatio useilla eri akseleilla voimistuu. Perinteisen oikeisto-vasemmisto -akselin tilalle on tullut mahdottoman monimutkainen ja ennalta-arvaamaton kirjo rinnakkaisia ja vastakkaisiakin tapoja ajatella – ja nähdä maailma. Sukupolvien välillekin. Kukin rakentaa oman maailmankuvansa sellaiseksi, kuin itselle sopii. Uskoo, mitä haluaa. Tästä sosiaalisen median kuplat ovat konkreettinen esimerkki.

Voisiko tulevaisuuden koululla olla tilanteen korjaamisessa roolinsa? Siis siinä, että lapsille ja nuorille tarjottaisiin kouluympäristössä yhteinen hetki joka viikko uutissisältöjen yhdessä kuluttamiseen, kun sitä muualla ei enää ole? Ei hartaasti radiota kuunnellen tai televisiouutisia katsellen, vaan niillä tavoilla, jotka nuorille ovat tuttuja. Mobiilisti kännykällä TikTokista, YouTubesta, uutissovelluksista ja mistä kaikkialta he uutisia näkevät tai kuulevatkaan.

Etenkin sosiaalisen median uutisvirran tulkitseminen yhdessä olisi ensiarvoisen tärkeää. Tiedämme jo nyt, että esimerkiksi TikTok on entistä useamman lapsen, nuoren ja nuoren aikuisen tärkein uutislähde samalla, kun tiedämme myös, että monikaan siellä julkaistu sisältö ei täytä länsimaisen journalismin luotettavuuden ja objektiivisuuden kriteerejä. Ei vähiten siksi, että siellä kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa uutiselta ja todelta kuulostavaa.

Voisiko tulevaisuuden kouluissa olla oppiaine nimeltään Tässä ja nyt? Siinä kerran viikossa koko luokka perehtyisi yhdessä juuri tällä hetkellä tapahtuviin suuriin kysymyksiin, miksei pienempiinkin. Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Koronapandemian tuomiin haasteisiin. Oman asuinkunnan keskeisimpiin kysymyksiin. Monista eri lähteistä yhdessä keskustellen, oppien ja tulkiten ymmärrettävästi ja selkokielisesti.

Aiheiden kehittymistä seurattaisiin viikosta toiseen ja kontekstoitaisiin tarvittaessa historiaan ja muihin perinteisiin oppiaineisiin uutisaiheesta riippuen. Opeteltaisiin ymmärtämään suuria yhteisiä kysymyksiämme yhdessä. Opeteltaisiin keskustelemaan niistä faktoihin pohjautuen ja samalla opittaisiin, miten uutissisältöjä ylipäätään tulee hakea ja tulkita eri lähteistä, jotta voi varmistua, että saa mahdollisimman oikeaa ja totuudenmukaista tietoa. Mihin uskoa ja mihin ei – ja ennen kaikkea miksi ei.

Samalla voitaisiin opetella myös sitä, mitä vastuullinen julkaiseminen tarkoittaa. Millaisin eri tavoin kuka tahansa meistä voi varmistua siitä, ettei tahtomattaan ja varsinkaan tahallaan levitä tietoa, joka ei ole totta. Sen vaarat ovat suuremmat kuin yksittäisen somepostauksen tekijä arvaakaan.

Joko aloitetaan?

Antti Hirvonen

YLE

Operatiivinen päällikkö, Luovat sisällöt ja media

Antti Hirvonen on kulkenut median muutoksen etulinjassa jo 20 vuotta. Tuona aikana hän on uudistanut suomalaista paikallistelevisiotoimintaa, kehittänyt verkkojournalismia ja näyttänyt tietä kohti tulevaisuuden digitaalista ja sosiaalista mediaa. Vuodesta 2009 Antti on työskennellyt Yleisradiossa, perustanut Yle Kioskin ja toimii nyt ison sisältöyksikön operatiivisena päällikkönä vastuullaan mm. johtamisen kehittäminen ja muutoksen johtaminen.

Lisää vaikuttajalta Antti Hirvonen


Lisää kategoriasta Tulevaisuus