Bonfire.fi

Suomi ja sen yrittäjämäiset tekijät: Peter Vesterbacka ja Tapio Peltonen

Peter Vesterbacka (yrittäjä, FinEst Bay Area) ja Tapio Peltonen (yrittäjä, EEX Oy) ja keskustelevat siitä, mitä on yrittäjyys ja miksi kyseistä ominaisuutta tulisi levittää koko yhteiskuntaan. Tekemisen fokusta tulisi muuttaa isojen tavoitteiden tavoitteluun saman vanhan toistamisen sijaan.

Yrittäjämäisyyden tärkeimmät ominaisuudet Vesterbackan mukaan ovat asenne ja rohkeus: ”Kun katsoo kaikkia menestystarinoita, yrittäjien pitää olla vähän hulluja. Eihän järkevä rationaalinen ihminen lähde yrittämään, koska lopputuloksesta ei ole takeita.”

”Yrittäjyys ei rajoitu startupeihin – yrittäjyys on ennen kaikkea asennetta. Me tarvitaan sitä kaikkiin organisaatioihin, myös valtioihin ja kuntiin.”  Vesterbacka sanoo.

#TekemisenKautta, Learning by doing. on molempien yrittäjien mielestä ainut tapa uudistaa ja oppia ympäristöä ja yrityksiä. Joskus menee vuosi, joskus 10 vuotta.

”Totta kai sitä oppii nopeammin ja paremmin, kun pääsee tekemään. Autoa ei opi ajamaan oppikirjoista. Yrittäjyyttäkään ei voi oppia muutaman startup-kirjan lukemisella.” Vesterbacka väittää.

Peltosella on vahva teesi: ”Kaikkien ei tarvitse olla yrittäjämäisiä, mutta kaikkien pitää oppia tekemään niiden kanssa töitä.” Vesterbacka yhtyy ajatukseen: ”Meidän pitää oppia toimimaan joukkueena. Me tarvitaan kreisejä yksilöitä, mutta niillä pitää olla koko joukkueen tuki. Tärkeintä on saada kokonaisuus toimimaan.”

Aina kun Vesterbacka esittelee kiinalaisia, jotka ovat perustaneet tai siirtäneet yrityksensä Suomeen, paikallisten ensimmäinen ällistynyt reaktio on: ”Miksi tulitte tänne?” Isona missio on muuttaa kysymys positiivisemmaksi: ”Miksi ei?”

Video on osa Collaborate for Growth -videosarjaa, jonka ensimmäisessä jaksossa yrittäjämäisestä johtamisesta Peltosen kanssa keskusteli Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaa

Peter Vesterbacka

Peter Vesterbacka

FinEst Bay Area

Yrittäjä

Lisää vaikuttajalta Peter Vesterbacka


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys