Digitaalinen transformaatio vaatii muutosviestintää järeämpää dialogia
Digitaalinen transformaatio vaatii järeämpää muutosviestintää kuin mihin organisaatioissa on kenties totuttu. Valitettavan usein digitaalista transformaatiota tehdään pienessä johtoporukassa, organisaation rakenteisiin, työkaluihin ja prosesseihin keskittyen, ja vain silloin tällöin henkilöstölle jo tehdyistä päätöksistä ja toimenpiteistä tiedottaen.
Työntekijät haluavat kuitenkin ymmärtää transformaatiota sekä kokonaisuutena että yksityiskohtaisemmin heidän omaan toimeensa ja työnkuvaansa liittyen. Heidän pitää saada tähän mahdollisuus joka ikinen päivä, kun heidän odotetaan transformaation eteen myös työskentelevän. Harva digitaalista transformaatiota läpikäyvä yritys on sisäistänyt miten erilaisesta viestintätyöstä on kyse silloin, kun yritys käy läpi digitaalista transformaatiota.
Digitaalinen transformaatio tarkoittaa organisaatiolle oikeastaan samaa kuin uuden talon rakentaminen vanhan talon tukevalle perustalle. Kyseessä ei ole ”pieni pintaremontti”, eikä edes laajennusurakka. Syntyy kokonaan uusi talo tekniikaltaan, materiaaleiltaan ja asumistoiminnoiltaan. Helpompaa ja halvempaa olisi ollut rakentaa kokonaan uusi talo – tai yritys.
Onnistuakseen digitaalinen transformaatio edellyttää, että henkilöstö kaikilla organisaation tasoilla ottaa talikan käteen ja osallistuu työhön. Ei ole osallistavaa kuulla jälkikäteen tai lukea intrasta, mitä tapahtui ja kenen toimesta.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten tärkeää sisäinen dialogi on digitaalisen transformaation onnistumisessa, miksi transformaatio vaatii järempää muutosviestintää, ja miten muutosdialogia voidaan synnyttää ja ylläpitää esimerkiksi Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptia ja sen markkinoinnin metodia sisäisesti hyödyntämällä.
Jakson sisältö:
- Tyypilliset organisaatiomuutoksen väliset erot digitaalisella aikakaudella vs. aikana ennen digitalisaatiota
- Miksi digitaalinen transformaatio on niin haastava johdettava
- Kumpi tulee ensin: rakenteiden ja prosessien muuttaminen vai organisaatiokäyttäytymiseen vaikuttaminen
- Digitaalisen transformaation vaikutus ihmiseen työpersoonan näkökulmasta
- Ehdotus organisaatiokäyttäytymisen muuttamisen tukemiseen digitaalisen transformaation keskellä
Lue Eminen blogista tätä jaksoa koskeva laajempi teema-artikkeli: emine.fi/podcast110
Jakson kesto: 49:48 min
Lue Bonfiren blogista: ”Liiketoiminnan transformaatiossa tarvitaan krokotiiliaivoille viritettyä viestiä” >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai.
Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

Susanna Rantanen
Emine Oy
Co-Founder & CEO
Lisää vaikuttajalta Susanna Rantanen



Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi