Bonfire.fi

Onnellisten aika – muodin uusi suunta

Muotia on perinteisesti pidetty alana, joka reagoi nopeasti ympäröiviin muutoksiin, heijastelee uutta ja ennakoi tulevia virtauksia ja trendejä. Muotialan ennustamat trendit ovat joko lyhytkestoisia muoti-ilmiöitä tai pidempiaikaisia vallitsevia suhdanteita. Tulevaisuuden visiointeihin kuuluu myös kulutuskäyttäytymisen ja arvomaailmojen muutosten ennustamista.

Muotialan ammattilaisilla on perinteisesti uskottu olevan salainen kristallipallo, josta he katsovat hameenhelman pituutta seuraavan kevään katukuvassa, kuin myös sitä, mihin uusi sukupolvi uskoo kymmenen vuoden kuluttua.

Siirryimme yönyli #metoo ajasta #korona-aikaan. Tätä ei muodin viisaimmatkaan visionäärit osanneet ennustaa, vaikka muoti onkin aina välillä, inspiraation tasolla leikitellyt ajatuksella poikkeustiloista ja katastrofeista. Dekadenssi tyyli on ollut vallalla pukeutumisessa pitkään. Itsekin olin opiskeluaikani alussa valmistelemassa muotinäytöstä, jonka teema oli maailmanlaajuinen pandemia ja vallitsevat poikkeusolotilat. Vaara, epävarmuus, pelot ja synkkyys ovat olleet kestosuosikkeja muodinluojien inspiraatiopaletissa.

Muodin näkökulmasta mikään reaaliaikainen tai vallitseva olotila tai ilmiö, ei ole koskaan ollut erityisen kiinnostavaa. Siinä valossa voidaankin jo todeta, että muotifuturistit katsovat tällähetkellä jo korona kulman taakse, heille (meille) COVID-19 on jo ”so last season.” 

Vaikka moni ajattelee, että catwalkeilla tullaan pian näkemään suusuojaimia ja ” I survived Corona- T-paita printtejä”, väittäisin, että nämä edellämainitut muotiluomukset päätyvät todennäköisimmin high fashion näytösten sijasta rantalomakohteiden vaatekojuihin. (Koronasta kumpuava inspiraatio toki tulee näkymään muodissa seuraavassa syklissä, mutta aikaisintaan 15 vuoden päästä).

Muotimaailma katsoo tällä hetkellä jo pandemiaa pidemmälle. Se on aina reagoinut vastailmiöillä.

Mihin muoti on sitten menossa, miten todellinen, koettu poikkeustila muuttaa muotikaupan, kulutuskäyttäytymisen ja muodin estetiikan suuntaa? 

Alla omia kurkistuksiani tähän salaiseen kristallipalloon.

1. ESTETIIKAN PALUU ROMANTIIKKAAN JA RETROON

Koska pahin globaali pelko toteutui, dekadenssiydestä ja tappajaviruksesta tuli totta, se ei realisoituneena ole enää kiinnostava. Muoti on pitkään ylenkatsonut perinteistä kauneutta, konservatiivista, naiivina pidettyä perheidylliä tai kotikeskeistä, keskiluokkaista turvallisuutta. Nyt jos koskaan on aika palata juuri näihin inspiraatiomaisemiin. Tämän tyylin modernina edelläkävijänä voidaan pitää New Yorkilaista Batsheva- nimistä designer-merkkiä, jonka kotiopettajattarien leninkiestetiikasta tulee varmasti ”Next big thing.”

Myös retro tulee tekemään vahvan paluun. Skandinaavinen design, painokankaat, lapsuudenmakuisuus, värit, kuviot, helppous, mutkattomuus ja tuttuus. Näistä on tulevaisuuden muoti tehty.

2. SOME OVERDOZE

Korona on vienyt meidät kotisohville eristyksiin, some on selattu puhki. Nyt on aika puhkaista tämä ylikuumentunut kupla. Some on So last season”!

Aidot kohtaamiset, suuret rakkaustarinat, yhteiset koti-illat, ystävien elokuvakerhot, valokuvien katseluillat, analoginen tekniikka ( filmi ja vinyylit), elämysfestivaalit ja seikkailu roadtripit ovat tulevaisuuden trendinikkarin elämäntapa repertuaarissa. Näistä ystävien kanssa aidosti jaetuista hetkistä ei jaeta sosiaaliseen mediaan jalanjälkeä, vaan edelläkävijät arvostavat tulevaisuudessa asioiden henkilökohtaisuutta. Yksityisyys on uusi cool

3. LAADUKAS KULUTTAMINEN

Kun on vaarassa menettää kaiken, tajuaa, mitä ilman ei voi elää. Sen kääntöpuoli on turhuuden paljastuminen. Tarvitsemme loppujen lopuksi vain vähän asioita. Muoti tulee muuttumaan taidepainotteisemmaksi ja yksittäisiksi designesineiksi. Tämän hetken tuotantomalli sesonkimallistoista alennusmyynteineen romuttuu ja sykli muuttuu muodin keräilyksi. Asioita punnitaan ja harkitaan. Laadukkuus ja merkityksellisyys painaa enemmän kuin hinta. Laatu koostuu tulevaisuudessa ekologisesta, eettisestä (valmistusolot, ihmis-ja eläinoikeudet) ja esteettisestä laadusta. Luonto on iskenyt takaisin, sen voima on vetänyt meidän hiljaiseksi. Nyt on meidän vuoro maksaa velkaa takaisin maapallollemme. Fast fashion is out! Slow Fashion is finally in!

4. HARKITTU VERKKO-OSTAMINEN

Karanteeni aika kiihdytti nettikaupan huippuunsa. Sen hyvä puoli oli sen tervehdyttävä voima pienille yrityksille, joiden kivijalkojen ovet korona oli sulkenut. Nettikauppa parhaimmillaan on kuitenkin lähikuluttamista. ”Support your local”-ajatus on päässyt itämään ja se tulee kasvamaan entisestään. Lentoliikenteen kallistuttua myös rahtiliikenne taivaalla tulee vähenemään.

Jos haluat pelastaa maailman, kävele kauppaan.

Kotisohvalta surffailtu kauko-ostos tai ”kymmenen leninkiä laiskuuttaan kotisovitukseen” -tilaus (jonka jälkeen palauttaminen) on löysän kuluttajan valinta. Edestakaisin kulkeva verkkokauppaliikenne kuluttaa maapalloa ja yksittäisten yrittäjien resursseja. Harkinta on viisautta ja uudenlaista kulutussivistystä. Myös verkko-ostamisessa.

5. TUOTTAJA LOVES KULUTTAJA – JA TOISINPÄIN!

Vastakkainasettelun aika on ohi. Ikävä uhriutuminen tai katteeton ylenkatsominen on niin paseé. ”Olemme kaikki samassa veneessä” -ajattelu rantautuu niin muotiin, kuluttamiseen kuin myös arjen arvoihin. Työnantaja ei ole vihollinen, poliittinen päättäjä ei ole rikollinen, opettaja ei ole kusipää eikä vaatteen tuottaja ole riistäjä. Asiakkaan ja tekijän sekä tuottajan ja kuluttajan suhde voimistuu ja muuttuu yhteispeliksi. Tuotetaan asioita, jotka oikeasti kestävät arvomaailmallista tarkastelua, aikaa ja kulutusta. Ollaan valmiita panostamaan, rakastamaan ja olemaan uskollisia.

Asiakkaan ja brändin välille voi muodostua aitoja rakkaussuhteita, joissa halutaan ymmärtää toista ja tarjota parasta. Lojaalius ja kiltteys on ”uusi kyynisyys”.

Onko tämä kaikki tulevaisuuden totta, utopiaa vai toiveunta? Maailma on vääjäämättömästi muuttunut ja välitilinpäätös on tehty. Nyt on tulossa onnellisten aika!

 

Paola Suhonen

Ivana Helsinki

Founder, Artist, Art Director

Lisää vaikuttajalta Paola Suhonen


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys