Bonfire.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, tervetuloa takaisin tulevaisuuteen!

Ihminen on myynyt olemassaolonsa alkuhämäristä lähtien. On myyty omaa hyödyllisyyttä heimon silmissä luolan suulla. “Ottakaa minut mukaan, niin metsästän lihavimmat villisiat!” On myös myyty pelastavinta uskoa, vaarallisimpia syntejä, omaa kehoa, naapurin kehoa, kuolleiden kehojen hävittämistä ja kaikkea sitä, millä nämä kehot liikkuvat paikasta toiseen.

Ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran. Myyty!

Vaikka olemme kehittynein eläinlaji, ajaa meitä yhä eteenpäin kovin alkeelliset tarpeet. Näistä tärkein on hengissä pysyminen. Ja kun kerran ollaan elossa, niin kyllähän myös sukua pitää jatkaa. Siinä vasta myynnin korkeakoulu, kun yritämme vakuuttaa toista osapuolta näkemään oma erinomaisuutemme siinä valossa, missä se itsellemme tyynen metsälammen pinnasta heijastuu.

Aloittaessasi lukemaan tätä lukukappaletta, tarkistanet kolumnin otsikon ja vertaat sitä lukemaasi epäuskoisena. Kyllä, olet oikeassa paikassa. Nyt nimittäin katsotaan takaisin tulevaisuuteen.

Näihin aikoihin jokainen itseään kunnioittava bisnesmedia nostaa esille tulevan vuoden trendit. Aina löytyy joku asiantuntija hieromaan kristallipalloa ja visioimaan seuraavan vuoden “the jutut”, joihin voi viitata myyntiryhmän suunnittelukokouksissa. Päätoimittajalle kiitos, että saan minäkin vähän hieroskella. Sitä saa, mitä tilaa. Aivan kuten saa sitäkin, mitä sattuu myymään.

Seuraavasta listasta löydät tärkeimmät ennustukseni ja huomioni myynnin maailmasta. Mikään näistä ei ole absoluuttinen totuus, mutta hyvin lähellä sitä. Muistutan toistuvasti itseäni, että evoluutiomme ei ehdi kovin pitkälle vuodessa. Tästä syystä listani onkin eräänlainen “best of” ihmiseltä ihmiselle tapahtuvien transaktioiden maailmasta.

  1. Kaunis on monesti yksinkertaista

Älä tee asioista liian monimutkaisia. Kukaan ei ole koskaan kiitellyt siitä ketään. Varsinkaan silloin, jos ostaminen muuttuu liian vaikeaksi. Olet olemassa sen vuoksi, että teet ostamisesta helpompaa. Muista se, koska se on tärkein tehtäväsi.

  1. Myynti ja työ kuuluvat samaan sanaan

Markkinointiteknologioille on aina oma paikkansa, mutta mikään automaatio tai digidigi ei korvaa perustekemistä. Myynti on työtä, eikä näitä kahta sanaa saisi erottaa toisistaan. Parhaat tulokset tulevat silloin, kun toistetaan toimiviksi havaittuja asioita tarpeeksi monta kertaa peräkkäin. Samalla metodilla niitä vauvojakin tehdään.

  1. Joko vihdoinkin oppisimme kuuntelemaan

Suu on kiva kapistus, samoin kieli. Aukomalla ensimmäistä ja liikuttelemalla jälkimmäistä muodostuu äänteitä, joita kulttuureista riippuen tulkitaan joko puheeksi tai mökellykseksi. Kuuntelu ei ole vain hiljaa olemista. Se on aktiivista vastapuolen tulkitsemista alunperin kysytyn kysymyksen innoittamana. Kuuntelu on maailman vaikein asia. Jos se olisi helppoa, kaikki olisivat siinä hyviä.

  1. Tekemisellä on se ominaisuus, että asioita alkaa tapahtumaan

Rutiinit, toistot ja toimeenpanokyky eivät koskaan menneet pois muodista. Ne vain unohtuivat lihavampien vuosien aikana sinne muiden myyntitreenivinkkien hautausmaalle. Muista ottaa nämä klassikot esille. Ne sopivat tilaisuuteen kuin tilaisuuteen, aivan kuten pikkumustakin.

  1. Et voi arvostaa muita, ellet arvosta ensin itseäsi

Itsearvostus ja oman osaamisen näkeminen oikeassa valossa nostavat ryhtiä ja lisäävät varteen piirun pituutta. Nöyrä pitää olla, muttei pidä nöyristellä. Myynti on kovaa hommaa. Jos näissä hommissa pärjää, niin älä yhtään epäile kiitellä itseäsi. Kun opit arvostamaan itseäsi, niin pystyt auttamaan aidommin muita.

  1. Myynnin Liikenneturva-strategia nostaa päätään

Varaudu nopeasti muuttuviin maailmantilanteisiin hyvillä sopimuksilla, pelaamalla myyntipeliä pitkällä tähtäimellä ja kärsivällisyydellä. Aivan kuten se vanha mainos kehotti. “Ennakoi”.

  1. Vuosi on ihmisen keksimä juttu

Vuosijärjestelmä on ihmisen oma keino saada järjestystä tähän kaaokseen. Vaikka osa yritysten asioista on kiinnitetty kalenterivuoteen, on vuosi oikeasti vain keinotekoinen tapa jäsentää aikaa. Ihmiset tekevät asioita työaikojen ulkopuolella, viikonloppuisin, vuodenajasta riippumatta. Aina on otollinen hetki myydä.

  1. Lopeta viimein se klousaaminen

Myynnille ja myyjille asetetaan jatkuvasti uudenlaisia odotuksia. Tämä on murtanut klousamiseen keskittyvän myyntityön valta-aseman. Myyjän tärkein tehtävä vuonna 2023 on kasvattaa omaa asiantuntemustaan ja sivistystasoaan. Keskustelut muuttuvat konsultoinniksi ja ideasolujen täytyy sykkiä jokaisessa tapaamisessa. Vaihda always be closing muotoon always be converting. Mitä haluat seuraavaksi tapahtuvan, ja miten ne konversiot saadaan tapahtumaan.

  1. Nopein voittaa

Kukaan ei ole koskaan kiitellyt ketään hitaudesta. Saati vastaamattomuudesta. Nopeimmat vievät pelin sekä puhelimessa, mailissa että somessa. Asiakas hyvin harvoin etsii parasta. Nopeasti tarjottu riittävän hyvä ratkaisu voittaa.

  1. Unohda asiakaskokemus, nyt tulee ostajakokemus, eli BX!

Mikä asiakas on ennen sopimusta? Ostaja. Millainen on ostajan kokemus ja polku? Miten voit rakentaa tyylisi mukaisen ostajakokemuksen? Tämän rakentaminen tulee olemaan tärkein strateginen valintasi vuonna 2023. Ostajakokemuksen ymmärtäminen on myös asiakkaiden valitsemista.

Ei muuta kuin vastuullista, kaupallista ja työntäyteistä myyntivuotta 2023.

Great Scott!

Petri Matero

Materock Oy

Markkinoinnin ja myynnin rockstara™

Petri Matero on markkinoinnin, myynnin ja konseptien monitaituri, joka tuli tutuksi koko kansalle Jaajo Linnonmaan luotsaamasta Diilistä vuonna 2021, ylettyen kisan finaalissa toiseksi. Matero on noussut viime vuosina varsinkin LinkedInissä seuratuksi mielipidevaikuttajaksi, joka herättää aktiivista keskustelua itsensäjohtamisen, myynnin ja markkinoinnin aiheita yhdistävillä sisällöillään. Matero konsultoi ja toteuttaa yritysten markkinoinnin ja myynnin tarpeita. Matero on myös kysytty valmentaja sekä puhuja yritysten ja asiantuntijoiden tilaisuuksissa. Tällä hetkellä Matero kehittää markkinoinnin ulkoistuspalveluita yrittäjävetoisille yrityksille. Matero on aktiivinen Pelastakaa Lapset -järjestön toiminnassa, sekä vaikuttaa muusikkona, artistien sekä asiantuntijoiden brändimanagerina ja puhujana. Matero on myös Pohjoismaiden suurimman soitintapahtuman Helsinki Tonefestin, sekä Tonefest Guitar Gallery -liikkeen perustaja ja Viikonlopun Tapahtumat Suomi Oy:n toinen perustaja.

Lisää vaikuttajalta Petri Matero


Lisää kategoriasta Tulevaisuus