Muistilista 2020-luvun myyntijohdolle!
Kaikki on kulua, kunnes joku myy jotakin. Jari Sarasvuo Digital Oulu 2020-tapahtumassa
Tuorein videoni käsitteleekin myyntiä ja niitä teemoja, jotka ovat tärkeitä modernia myyntiä tehtäessä.
- Asiakkaat. Opi todella tuntemaan asiakkaasi, niin olemassa olevat kuin tulevatkin. Pelkkä liikevaihto- ja toimialatasoinen tunteminen ei enää riitä. Sinun täytyy selvittää mitä asiakkaat ajattelevat, mitä he toivovat, millaisia haasteita heillä on työssään?
- Herätä huomio. Harjoittele puhuttelemaan asiakkaitasi, niin livenä, sähköpostitse kuin somessakin. Tarkista, ettet puhu pelkästään itsestäsi ja yrityksestäsi, itsekeskeinen mölinä tuskin herättää asiakkaasi huomiota.
- Uskalla auttaa etukäteen. Asiantuntijuuden todistaminen onnistuu parhaiten tekemällä se todeksi. Miten voisit veloituksetta auttaa asiakasta etukäteen, jo ennen kuin hän on tehnyt ostopäätöstä?
- Kanavat. Ole läsnä siellä missä asiakkaasikin. Vain 3 % tulevista asiakkaista ovat valmiita ostamaan välittömästi. Kenen puoleen he kääntyvät, kun tarve aktivoituu ja ostoikkuna aukeaa?
- Social selling. Läsnäolo ei ole pelkästään yrityksen markkinoinnin tehtävä! Luottamus syntyy ihmisten väille, joten f2f -tapaamisten lisäksi sinun tulisi rakentaa suhteita tuleviin asiakkaisiin myös digikanavissa.
- Dataflow. Älä piilota tai panttaa tietoa!
- Pidä huoli siitä, että markkinoinnin tuottama data, kuten liidit ja verkosta saatava asiakastieto, siirtyy myynnin käsiteltäväksi.
- Pidä huolta siitä, että myyjien keräämä asiakasdata ei jää henkilökohtaisiin sähköposteihin vaan on kaikkien saatavilla.
- Jaksa jankuttaa. Nykyisen datavirran keskellä kertaalleen välitetty viesti ei jää asiakkaan mieleen. Ole aktiivinen, niin somessa kuin livessäkin!
Lisää digivinkkejä ja markkinointisi tasoa nostavia videoita löydät #Verkkiksen YouTube-kanavalta täältä!
Tiina Räisänen
Verkkoasema Oy
Toimitusjohtaja, sanansaattaja
Lisää vaikuttajalta Tiina Räisänen
Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi