Bonfire.fi

Miten tehdä hyvä strategia – eli yksisarvisen metsästysohjeet

Pasi Sillanpaa

Strategian muodostaminen niin, että määritellään ensin visio, sitten missio ja lopulta strategia on vanhanaikanen tapa lähestyä moderneja kysymyksiä.

Strategialla on käytännössä kaksi tehtävää.

Pitää päättää mihin asioihin halutaan vaikuttaa ja suunnitella miten resursseja käytetään tavoitteen saavuttamiseksi mahdollisimman tehokkaasti. Kaikki energia pitää käyttää näihin asioihin. On aivan toisarvoinen asia, kuinka hienoja sanankäänteitä strategiasta löytyy, ellei niillä ole merkittävää vaikutusta yrityksen menestykseen.

Valitettavasti suurin osa strategioista näyttää kauniilta olematta aidosti tehokkaita ja kiinnostavia.

Ihmiset puhuvat usein siitä, kuinka strategiatyö tuntuu välttämättömältä pahalta. Kun sitä pidetään välttämättömänä pahana, sen kehittämiseen käytetään mahdollisimman vähän aikaa. Kun aikaa käytetään vähän, lopputulokset ovat sitä samaa huttua, mitä voi kopioida kilpailijoidenkin strategioista. Jos kaverilta ei kehdata kopioida, niin sitten saatetaan kehittää ihan oma, kuten se eräskin IT palveluyritys:

”Visionamme on kehittää asiakkaiden liiketoimintaa kehittämiemme palveluiden avulla.”

Strategian tärkein vaihe on se, kun pidetään mietintämyssyjä päässä.

Se hetki kun yritetään uittaa uusia ajatuksia vanhoja häiritsemään. Se hetki kun luovutaan ennakko-odotuksista ja liiasta järjestelmällisyydestä. Heittäydytään johonkin tuntemattomaan. Uskalletaan seikkailla ajatusten viidakossa ilman kompassia.

Liian harva strategiaprosessi sisältää aidosti uutta kehittävän ajattelun työtapoja. Suurin syy siihen on workshopien ylivalta ja kiire. Kumpikaan ei ole hyvä väline, jos halutaan antaa tilaa jollekin aidosti uudelle. Tarvitaan aivan toisenlaisia menetelmiä. Vaikkapa kävelyä meren rannalla tai ärsyttävän kirjan lukemista.

Toinen strategioihin liittyvä valuvika on niiiden sisältämä usko siihen, että yhdellä suunnitelmalla pärjätään. Vaikka strategioita pitääkin olla yksi, sen saavuttaminen vaatii ison määrän erilaisia keinoja ja joustavaa mieltä. Parhailla näitä keinovalikoimia on lukuisia valmiiksi harjoiteltuna. Jos ottaa tähän aiheeseen sopivan esimerkin, niin maailman taktisimmassa urheilulajissa, eli amerikkalaisessa jalkapallossa, on tiettävästi yli 1000 valmista kuviota. Siis kun katsot peliä ja erilaisia luovia vaihtoehtoja, ne ovat oikeastaan valmiita ja harjoiteltuja ratkaisuja, joilla on numero.

Jokaisen yrityksen tulee kehittää strategiansa sellaiseksi, että ympäristön muutos ei muuta strategiaa, vaan käynnistää vain toisen etenemistavan. Juoksusta siirrytään ryömintään, jos joudutaan saviselle kallionrinteelle.

Suurin osa strategioista epänonnistuu toteutusvaiheessa.

Se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että suunnitelmat eivät ole riittävän hyvä toteutettaviksi.

Pasi Sillanpaa

Pasi Sillanpää

Kuudes Aisti Oy

Strategisti

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Lisää vaikuttajalta Pasi Sillanpää


Lisää kategoriasta Johtaminen