Bonfire.fi

Mitä rehellinen ja avoin viestintä on opettanut minulle johtajana?

Kirjoitin vuoden 2019 alussa sittemmin suosituksi nousseen artikkelin Viisi asiaa: näin sosiaalisen median aktiivinen käyttö on auttanut minua toimitusjohtajana. Tarkoituksenani oli rohkaista johtajia aktivoitumaan viestinnällisesti. Kirjoitus oli suosittu ja moni halusi kertoa jakaneensa sen oman yrityksensä sisällä. Minua pyydettiin myös erilaisiin tilaisuuksiin puhumaan ja kertomaan tarkemmin aiheesta.

Kirjoitus oli kirjoitettu kuitenkin myös omalle Visman henkilökunnallemme. Olemme pyrkineet rohkaisemaan ihmisiä viestimään aktiivisemmin, niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Kolmen Vismalla vietetyn vuoden aikana olenkin saanut todistaa, kuinka yrityksemme oma aktiivisuus on lisääntynyt – viesti kerrallaan.

Muutama viikko sitten sain pyynnön Bonfiren päätoimittajalta kirjoittaa uuden artikkelin, jatko-osan tälle edelliselle. En koe olevani viestinnän valmentaja tai sosiaalisen median konsultti, mutta jaan mielelläni omia kokemuksiani aiheesta. Jos edellisessä kirjoituksessa menin suoraan lopputulemiin ja kerroin konkreettisia hyötyjä, niin nyt kirjoittaessa jouduin miettimään, että mitä haluaisin aiheesta vielä kertoa.

Päätin palata hieman ajassa taaksepäin ja jakaa tilannetta uudenlaisesta näkökulmasta käsin, oman tarinani kautta.

Toimitusjohtajana kiperässä tilanteessa

On syksy 2016. Istun Sanomatalossa kahvilassa tuntemani ja arvostamani johtajan kanssa. Keskustelemme urani seuraavista askelista. Olen myyntijohtaja yrityksessä, jota olen ollut rakentamassa jo toistakymmentä vuotta. Yrityksen toimiala on minulle tuttu ja ajattelen, että seuraavat haasteet tulevat olemaan saman alan sisällä.

Puheemme siirtyy kuitenkin siihen, miten toimitusjohtajan pestiin päädytään. Se on kuitenkin ollut jonkinlainen unelma itselläni jo useita vuosia. Olen ollut erilaisissa johtoryhmärooleissa jo pitkään ja haluaisin haastaa itseäni kokeilemaan, miltä tuntuu olla siinä vastuullisimmassa mahdollisessa tehtävässä yhtiön sisällä.

Ystäväni sanoo sanat, jotka vieläkin muistan elävästi.

Hyvin menestyvät yritykset eivät ota riskejä toimitusjohtajan vaihdoksissa. Jos päätyy yrityksen ulkopuolelta ensimmäiseen toimitusjohtajapestiin, on yrityksessä yleensä aikamoinen savotta edessä.

Tiedän nyt, mitä hän tarkoitti.

Pikakelaus syksyyn 2017, jolloin olen juuri allekirjoittanut sopimuksen Vismalle, tarkoituksena ottaa toimitusjohtajan pesti haltuun. Kyseessä on uudenlainen johtamishaaste vieraassa ympäristössä, itselleni uudella toimialalla. Kaiken lisäksi edessä siintää muutto uuteen kaupunkiin vaimon ja kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa. Unelmien seuraamisella on usein hintansa ja tässä tapauksessa se oli iso riskinotto. Koin, ettei epäonnistumiseen ole varaa.

Tehtävien alettua ikävillä yllätyksillä ei näytä olevan loppua. Jokaisella viikolla on uusia käänteitä vastassa. Asiakkaat ovat lievästi sanottuna tyytymättömiä. Henkilöstöstä osa äänestää jaloillaan sekavassa tilanteessa ja vaihtaa maisemaa. Ohjelmistokehittäjien markkinat ovat kuumat ja osaajille on kysyntää, minkä myötä korvaavat rekrytoinnit tuntuvat mahdottomilta. Asiakastoimitukset eivät suju ja kaiken kukkuraksi ensimmäinen tulosraporttikin paljastaa uutta tietoa. Yritys ei ennakkotiedoista poiketen ole lähelläkään kannattavuutta.

Avoimet kortit käyttöön viestinnässä

Myönnän, että vietin unettomia öitä ja jännitin aina seuraavaa päivää. Tiesin, että näin tilanne ei tule pitkään jatkumaan. Joko asiat kääntyvät parempaan tai tarina saa toisenlaisen lopun.

Minulla ja yrityksellä oli kuitenkin muutama kortti jakamatta. Tuotteessa oli potentiaalia, henkilöstöllä ainutlaatuista osaamista ja asiakkailla kärsivällisyyttä. Piti vain saada negatiivinen kierre pysähtymään ja siten saada usko tulevaisuuteen palautettua.

Päätimme pelata avoimin kortein. Ei pelkästään henkilöstön suuntaan, vaan myös ulkoisessa viestinnässä. Henkilökunnan luottamus tulevaan tuli saada takaisin, jotta lisää turhia irtisanoutumisia ei tulisi ja saisimme toiminnan normalisoitua.

Puhuimme siitä, kuinka ensin johdon piti luottaa henkilöstöön ja ihmisten yritykseen. Lopulta asiakkaiden luottamus tuli saada palautumaan. Osoittamalla luottamusta henkilökuntaan, sisäistä luottamusta voidaan voimistaa. Pelkän sisäisen viestinnän lisäksi kirjoitimme aiheesta julkisesti, kuten seuraava esimerkki osoittaa. Tämä oli myös viesti ulos: uusi aika on alkanut ja teemme paljon töitä huomisen eteen.

Aihe oli selvästi ajankohtainen ja resonoi laajemminkin.

Synnytimme lisäksi keskustelua hyvästä johtamiskulttuurista. Samalla viestimme siitä, minkälainen työnantaja olemme ja mitä kohti menemme. Uskoimme tämän tukevan myös rekrytointeja.

Voimistaaksemme luottamusta, avasimme sisäisesti tarkalleen sitä missä menimme, aina johtoryhmien pöytäkirjoja myöten. Ulospäin uskalsimme sanoa, että tarvitsemme aikaa ja apua. Onni oli, että verkostoa oli rakentunut aiempien vuosien aktiivisuuden myötä. Niinpä nyt kun pyysimme apua esimerkiksi rekrytointiin, huutoon vastattiin. Oheista kirjoitusta jaettiin useita kymmeniä kertoja ja viesti sai yli 70 000 näyttöä. Lopulta sen myötä, löysimme meille uusia sovelluskehittäjiä.

Ensimmäiset selkeät muutoksen merkit olivat vuoden 2017 ja 2018 vaihteessa, kun eräs työntekijämme tuli kertomaan minulle, että hänen ystävänsä oli sanonut, ”teillä Vismalla taitaa olla aika hyvä meininki, mitä seuraan sosiaalisesta mediasta”.

Tämä oli omiaan voimistamaan orastavaa uutta tulemista ja luottamuksen ilmapiiriä. “Tämä laivahan voisi vaikka kääntyä”, ajattelin.

Enemmän ja avoimemmin

Erilaisia haasteita kohdataan edelleen vuonna 2020, mutta muutoksen voidaan sanoa onnistuneen erinomaisesti. Haasteet, joita nykyään kohtaamme, eivät ole enää näin perustavaa laatua olevia. Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat hyvällä tasolla ja tuloskehitys on ollut erinomaista.

Jälkikäteen on helppo rakentaa looginen tarina ja kertoa, kuinka kaikki tekeminen oli tarkkaan suunniteltua. Se ei kuitenkaan olisi totta. Enemmän nämä osoittamani julkaisut kuvastavat viikoittaista tekemistä ja sen hetkistä tunnetilaa. Uusia yllätyksiä ja tilanteita tuli vastaan jatkuvasti. Niitä ratkaistaessa oli suunnitelmallisuus kaukana, sillä polttavin ongelma hoidettiin ensin.

Tämän kirjoitukseni tarkoitus ei ole osoittaa, että tämän päivän hyvät tulokset ovat viestinnän ansiota. Kiitos kuuluu, ennen kaikkea, henkilökunnalle. Heistä suurin osa on yhä matkassa mukana. Kiitos myös asiakkaille, joilla luottoa riitti vaikeillakin hetkillä. He rakensivat muutoksen!

Viestintä ja avoimuus palauttivat luottamusta ja antoivat työrauhan, sekä viitoitetun suunnan tulevaisuuteen. Olen myös varma, että kriisijohtamisen keskellä äkillinen avoimen viestinnän opettelu olisi ollut vaikeaa, eikä sitä olisi tullut tehtyä. Omaksi onnekseni asiaa oli siis harjoiteltu jo ennen kuin oli tosi paikka kyseessä.

Jos aikaa katsoo vielä taaksepäin ja miettii, mitä tekisin toisin, niin en ainakaan vähentäisi viestinnän määrää. Mahdollisesti avaisin jopa vielä avoimemmin ja enemmän eri tilanteita. Kuka tietää, saattaisin jopa ottaa kumppanin tuekseni sparraamaan.

Jostain kumman syystä, meillä on taipumus vaieta erityisesti silloin kun on vaikeaa, vaikka juuri tuolloin oikea ratkaisu olisi avata suu ja olla avoin.

Ota minut seurantaan eri kanavissa, mikäli haluat jatkossakin lukea ajatuksiani ja osallistua keskusteluihin:

Linkedin 

Twitter 

Jukka Holm

Jukka Holm

Visma Enterprise

toimitusjohtaja

Jukka on työskennellyt Vismalla toimitusjohtajana vuodesta 2017. Hänen vastuullaan on 170 henkilöä työllistävä Visma Enterprise Oy. Nuoresta iästään huolimatta Jukka on toiminut IT-allalla erilaisissa johtamistehtävissä jo yli 10 vuotta. Erityisen tunnetuksi hän on tullut aktiviisesta otteestaan sosiaalisessa mediassa, jossa lempiaiheena on työelämään ja moderniin johtajuuteen liittyvät teemat.

Lisää vaikuttajalta Jukka Holm


Lisää kategoriasta Johtaminen