Bonfire.fi

Miksi suomalaisbrändien kannattaa mennä Amerikan markkinoille?

Jukka Aminoff

Monet suomalaiset vientiyritykset menestyvät ulkomailla ja monet haluavat saada jalansijaa ulkomailla, koska Suomen markkinat ovat kooltaan rajalliset, jos halutaan kasvaa ja luoda lisää liikevaihtoa. Vientitoiminnan perussääntönä on se, että viedään sinne mistä löytyvät parhaimmat markkinat. Näin tuleekin toimia. Tämä artikkeli on kuitenkin omistettu yhdelle valtiolle.

Amerikka, eli yli 327 miljoonan asukkaan Yhdysvallat tarjoaa monille suomalaisille vientiyrityksille otollisen markkinan. Yhdysvallat on 327 miljoonalla asukkaallaan maailman kolmanneksi suurin valtio väestöltään. Yhdysvaltain edellä ovat väkirikkaat Kiinan ja Intian valtiot. Euroopan unioni kiilaisi kevyesti kolmannelle sijalle 513 miljoonalla asukkaallaan, mikäli EU olisi oma valtionsa.

Bruttokansantuotteella mitattuna Yhdysvallat on selvästi maailman suurin talous ja Suomen kolmanneksi suurin vientikumppani Saksan ja Ruotsin jälkeen. Yhdysvaltain markkinaosuus maailmantaloudesta on 24,3 prosenttia, kun toisella sijalla oleva Kiina yltää viidentoista prosentin osuuteen. Kaukana perässä ovat Japani, Saksa, Iso-Britannia, Intia, Ranska, Brasilia, Italia, Kanada, Etelä-Korea, Venäjä, Australia, Espanja, Meksiko, Indonesia, Turkki, Hollanti ja Sveitsi, jotka jakavat sijat kolmen ja kahdenkymmenen välillä, ja juuri edellä mainitussa järjestyksessä.

EU tarjoaa suomalaisyrityksille tietenkin oivan sisämarkkinan, eikä tarkoituksena ole luoda tarpeetonta vastakkainasettelua, mutta Yhdysvaltain etuna on se, että maassa puhutaan englannin kieltä, joka on myös suomalaisen liike-elämän suosiossa. Englannin kieli on tietysti vallannut globaalin bisnesmaailman. Vaikka bisnesväen kanssa on mahdollista puhua samaa kieltä, mutta vieraiden kielien yhteiskuntia on vaikeata seurata, jos englannin kieli on ainoa kieli, joka on täydellisesti hallussa. Amerikkalaista yhteiskuntaa on taas vaivatonta seurata ja tulkita, joka on elintärkeää, kun harjoitetaan kaupankäyntiä. 

Toisena englanninkielisenä markkina tulee toki mainita Kansainyhteisö, joka koostuu 53 jäsenmaasta ja lähes 2,5 miljardista asukkaasta, eli englanninkielinen maailmanmarkkina on erittäin suuri, joka voi tyydyttää yksittäisen yrityksen kasvutoiveet täydellisesti. Kansainyhteisö ei ole kuitenkaan vapaakauppa-alue, mutta siihen suuntaan Kansainyhteisö pyrkii. Ison-Britannian epäselvä tilanne EU-jäsenyyden suhteen on ymmärrettävistä syistä tehnyt suomalaisyritykset varovaisiksi Britannian suhteen, joka on Kansainyhteisön suurin talous ja Suomen seitsemänneksi suurin vientikumppani. Eli pääkieleltään Suomen kannalta lähin englanninkielinen markkina.  

Amerikkalainen kulttuuri on monille suomalaisille entuudestaan tuttu, erityisesti populaarikulttuurin kautta, joka helpottaa ensiaskeleiden ottamista. Tuttuun ympäristöön kannattaa suunnata. Itsekin kasvoin 1980-luvulla amerikkalaisen populaarikulttuurin ympäröimänä. 1990-luvulla Yhdysvalloista sain arvokasta tietoa kilpauintiuraani varten, koska amerikkalaiset uintilehdet kertoivat monista uusista asioista ensimmäisenä maailmassa. 2000-luvun alussa sain kutsun osallistua tutkimustoimintaan suuren ja vaikutusvaltaisen newyorkilaisen ajatushautomon kanssa, joka seuraa maailmanpolitiikkaa. Yhteistyö on jatkunut näihin päiviin asti. Siksi Amerikasta kannattaa kirjoittaa. 

Yhdysvallat herättää tällä hetkellä paljon voimakkaita tunteita suuntaan ja toiseen, mutta tämä johtuu suurilta osin poliittisen maailman tilanteesta. Euroopan ja Yhdysvaltain välinen kauppasota ei myöskään välttämättä nosta pisteitä, mutta Yhdysvallat on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkää politiikkaa. Monet asiat pysyvät ennallaan vaikka presidentit vaihtuvat. 

Kyseessä on kulttuuriltaan rikas valtio, joka tarjoaa monille brändeille hienoja kasvumahdollisuuksia monilla eri osa-alueilla. Kokeilumielinen Kalifornian Piilaakso on usein teknologiayritysten suosiossa, koska alueelta löytyy paljon mahdollisia yhteistyökumppaneita ja rahoittajia. Luova New York tarjoaa taas hienoja mahdollisuuksia luoville vähittäistuotteille, kuten muodille ja taiteelle. Los Angeles on taas elokuva-alan suosiossa Hollywoodin ansiosta. Unohtamatta raskaan teollisuuden kaupunkeja ja osavaltioita.

Yhdysvalloissa menestyminen vaatii brändeiltä paljon. Siksi sanotaan, että jos menestyt New Yorkissa, menestyt tämän jälkeen missä vain. Amerikassa on valtavasti tarjontaa ja kilpailua, joka herättää monen yrityksen Ruususen unilta.

Ensimmäisten myyntidollarien saaminen on kovan työn tulos johon tulee valmistautua huolellisesti. Monet kokelaat jäävätkin nuolemaan näppejään, koska he ovat huomanneet vasta myyntityön aikana, että heillä on vastassa laadultaan ja ominaisuuksiltaan parempia tuotteita ja palveluja. Pahimmissa tapauksissa amerikkalaisten hinnatkin ovat olleet paljon pienempiä kuin suomalaisten.

Jos ensimmäinen markkinaponnistus on ollut onneton heikon markkinatutkimustoiminnan takia. Usein tapahtuu niin, että toinen kierros on paljon parempi, jos opit on otettu talteen ja kyetty muotoilemaan kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja.

Yksi tärkeimmistä asioista amerikkalaisessa kulttuurissa on maan myönteinen suhtautuminen uusiin tuotteisiin ja palveluihin sekä liiketoiminnan kehitysmyönteisyys, mutta ennen kaikkea iloinen “can do” -asenne, jossa mennään eikä aiota. Epäonnistumisiin suhtaudutaan kevyesti, koska monet innovaatiot ovat syntyneet kokeilukulttuurin tuloksina. Monet sijoittajat ovat valmiita ottamaan ottamaan suuriakin riskejä, jotta voidaan järisyttää markkinoita. Yritysostajatkin ovat halukkaita kokeilemaan jotain uutta, jos tämä auttaa heitä erottautumaan paremmin kilpailusta. 

Pohjoismaat ovat hyvässä suosiossa amerikkalaisten keskuudessa ja monissa asioissa Pohjoismaiset yritykset voivat tehdä yhteisponnisteluja sekä suomalaiset voivat saada arvokkaita oppeja pohjoismaalaisilta, jotka ovat olleet markkinoilla pitkään. Ruotsalaisilla on erityisesti runsaasti kokemusta eri aloilta. Suomessakin on mahdollista saada käytännönläheisiä neuvoja. Suomessa Nordic West Office, Amcham Finland ja SAM Suomi ovat merkittäviä asiantuntijoita, jotka auttavat yrityksiä eteenpäin. Vientitoimintaan kannattaa ryhtyä, jos unelmana on saada yritystoimintaa laajennettua – erityisesti Amerikassa.

Jukka Aminoff

Jukka Aminoff

The Royal Society of Arts, Manufactures and Commerce

Fellow

Lisää vaikuttajalta Jukka Aminoff


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi