Bonfire.fi

Mikä on kun ne ei tajuu?

Ei se asiakas tajunnut ostaa tätä vaikka olishan se tän tarvinnut. Ei se työkaveri taas tajunnut mitä yritin selittää sille. Ei se tajunnut miten tätä käytetään. Ei se tajunnut että tässä olisi ollut ihan loistava mahdollisuus tehdä rahaa.

Tätä kuulee melko paljon. Oikeastaan, tuota kuulee käytännössä päivittäin. Sadattelua siitä, että toinen tai toiset ei tajua. Eivät ymmärrä mitä heille koitetaan kertoa. Mutta mistä tämä lopulta johtuu? Aika moni ajattelee aina että syy on vastaanottajassa.

Kun puhutaan käytettävyydestä, pitäisi aina lähteä siitä että palveluita ja tuotteita osaa käyttää ilman käyttöohjetta. Jokainen toiminnallisuus tulisi olla niin yksinkertainen ja helposti hahmotettava, että sen käyttöön ei tarvitse käydä käyttökoulutusta. Käytän omissa esimerkeissäni kuvia arkisista asioita, jotka vaativat selittelyä. Näitä esimerkkejä on arjessa yllättävän paljon. Yleensä huono käytettävyys johtuu siitä, kun yritetään väkisin luoda jotain erottuvaa. Käytettävyydessä tulisi aina ymmärtää sitä miten kohderyhmä käyttäytyy ja minkä tuotteiden ja palveluiden kanssa he jo tällä hetkellä osaavat toimia.

Toisaalta, meillä tuntuu olevan vielä pitkä matka siihen että osaamme ilmaista itseämme paremmin. Insinöörikansan murahtelu ja salakieli ei aina (juuri koskaan) aukea kuulijalle. Pyrimme liian helposti peittelemään omaa ymmärtämättömyyttämme (onpas pitkä sana) vaikeiden sanojen ja lyhenteiden taakse. Myös, jos tarkastellaan lähes minkä tahansa organisaation myyntikalvoja ja myyntipuhetta, voidaan heti todeta että tekemistä olisi.

Olemme lähes aina asiassa itse liian sisällä. Kun innostumme jostain jonka parissa olemme viettäneet viimeiset viikot tai kuukaudet, emme enää osaa mennä kuulijan saappaisiin joka kuulee asiasta ensimmäisen kerran. Meidän viestintämme olettaa ja oikaisee suoraan asiaan liian herkästi.

Kun siis seuraavan kerran ajattelet, että toinen ei tajuu – koita miettiä olisiko syy kuitenkin siinä että sinä et osaa selittää ja kertoa asiaa siten että vastaanottaja voisi edes tajuta. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Janne Gylling

Janne Gylling

Moretag Agency

Creative / Partner

Lisää vaikuttajalta Janne Gylling


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi