Bonfire.fi

Mikä meni maskigatessa pieleen?

Maskeja on erilaisia, niitä on kaulahuivista alkaen. Mitä tahansa kasvojen eteen laitetaan, suojaa se kanssaihmisiä sinun kantamiltasi taudeilta – enemmän tai vähemmän. Täällä Hong Kongissa, jos olet flunssassa, rupeat pitämään maskia. Et itsesi, vaan toisten vuoksi. Tämä siksi, etteivät taudit leviäisi.

Miksi käyttäisin maskia muiden takia?

Siksi, etteivät taudit leviäisi. Ollessasi urhea ja sisukas mennessäsi töihin 40-asteen kuumeessa, et ole urhea vaan typerä. Levität tauteja muihin. Pysy siis kotona, jos olet sairas. Pienessä nuhassa, tai heti kun tunnet itsesi sairaaksi, täällä Aasiassa jokainen käyttää automaattisesti maskia.

No alt text provided for this image

HS kertoo jutussaan HVK:n tilaamista maskeista ja niissä esiintyneissä virheistä. Kuten ylläolevassa kuvassa näkyy, niin kertakäyttöisiä maskeja on käytännössä kahta mallia: Kirurgisia maskeja sekä hengitys- ja pölysuojain maskeja. Niiden käyttötarkoitukset voi jakaa näin: Toinen maski suojaa pisaratartunnoilta – toinen käyttäjäänsä ilmateitse tarttuvilta taudeilta. Ainoastaan hengitysmaski suojaa ilmassa leijuvilta viruksilta. Nykytiedon mukaan COVID-19 leviää pisaratartuntana, joten hengitysmaskit tulisi WHO:n ohjeen mukaan varata sairaala- ja ammattikäyttöön.

Molemmilla tyypeillä on omat standardinsa: Kirurgisilla maskeilla EN 14683 ja Hengitysmaskeilla EN 149. Nämä ovat Eurooppalaisia standardeja, eli jos HVK on tilannut HS:n mukaan FFP1 maskeja ja halunnut kirurgisia maskeja, niin jo lähtökohtaisesti tilaaja ei ole ymmärtänyt, mitä on tilannut. FFP1 standardi on Hengitys- ja pölysuojaimiin, ja tarkoitettu käytännössä kevyisiin remonttihommiin. Tämän lisäksi puhutaan N95 ja muista standardeista, jotka ovat Euroopan ulkopuolisia standardeja – Euroopassa tulisi seurata vain ja ainoastaan Eurooppalaisia standardeja.

Se mikä on hyväksytty Kiinassa, ei välttämättä ole sitä Suomessa.

No alt text provided for this image

Mikä oli juurisyy HVK:n epäonnistumiseen?

No alt text provided for this image

Lähtökohtaisesti ostajan tulisi ymmärtää mitä on ostamassa.

Tiina Jylhän tuotekuvaus (kuva) on jo niin monessa kohtaa pielessä, ettei se voi olla Kiinalaisten ( tai Tiina Jylhän ) vika, jos tilataan tuote, jossa BFE ei täytä edes CE:n minimistandardia kirurgisissa suu- ja nenäsuojuksissa (BFE ≥ 95) ja puhutaan FFP1 standardista, jolla ei ole mitään tekemistä suu- ja nenäsuojusten kanssa. Ammattitaitoinen myyjä osaa auttaa ostajaa valitsemaan oikean tuotteen ja tietää mitä on myymässä. Ammattitaitoinen ostaja osaa arvioida myyjän ammattitaidon ja asiantuntemuksen. Tässä kohtaa kumpikaan ei ollut tilanteen tasalla, mutta kuten sananlasku sanoo: ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Miten asian voisi korjata?

Ostaminen Kiinasta ei ole sen ihmeellisempää kuin ostaminen yleisesti:

  • Tiedä mitä ostat.
  • Ota itse selvää.
  • Älä osta välikäsiltä, jos se ei ole välttämätöntä.
  • Käy paikan päällä ja testaa tuotteet.
  • Selvitä mitä tehtaita kilpailijat käyttää.
  • Pyydä asiantuntijoilta, kuten lakitoimistolta, ammattitestaajilta tai ammattiauditoijilta apua.
  • Tiedä mitä ostat, tätä ei voi painottaa liikaa.

Ostaminen ja hankinta vaatii työtä, pitää ottaa selvää. Liian usein olen nähnyt markkinointipäällikön soittavan mainostoimistoon ja tilaavan markkinointia, ymmärtämättä itse mitä oikeastaan tarvitaan. Silloin saa, mitä tulee. Hyvin monesti vastuu on helppo vierittää tukkureille: kun tuote meni rikki, niin se ei ollut meidän syy, vaan tukun. Kun mainos oli huono, syy oli toimiston – ei meidän.

Kenellä on varaa pitää ihmisiä töissä, jotka vain tilaavat tuotteita tai palveluita alihankkijoilta?

Millä oikeudella minä tässä viisastelen?

Olen kahdeksan vuoden ajan hankkinut ja suunnitellut tavaraa Aasiasta eri yrityksille, mm. tilaamalla kaikki varaosat ja tarvikkeet Fonumille Kiinasta, vastaamalla Elisan Aasian hankintaorganisaatiosta ja useisiin omiin projekteihini. Tähän mahtuu monia tarinoita epäonnistuneista akkuostoksista onnistuneisiin tilanteisiin, jossa tuotteiden katetta ja laatua on saatu parannettua huomattavasti.

No alt text provided for this image

Pelkästään viime vuodelta passissani on yli 50 leimaa Kiinan puolelta, neuvotteluiden ja tehdastarkastusten osalta. En ole ammattilainen maskien osalta, mutta tärkeintä on ymmärtää se, että en sitä ole ja olen valmis ottamaan selvää. Perusperiaatteet ostamisessa ovat kuitenkin täysin samat. Nyt kriisi vähän monimutkaistaa tehtaalle pääsyä ja maksutavat ovat maskeissa enemmän tai vähemmän ennakkomaksuja. Logistiikka on hankaloitunut, mutta kaikki näistä asioista on järjestettävissä, kunhan itse tietää mitä haluaa.

Kadettikoulussa ollessani opetettiin vastaamaan vanhemmalle kadetille, jos ei jotain tiennyt:

”En tiedä, otan selvää. ”

HVK ei ottanut selvää ja he tekivät paineessa huonoja valintoja. Tämän voi nyt unohtaa, koska asian voi vielä korjata. Sen eteen pitää vaan tehdä töitä.

Jussi Lehmuskallio

Jussi Lehmuskallio

HSS OY

Managing Director

Jussi on analyyttinen ja liiketoimintalähtöinen sarjayrittäjä. Hän on perustanut mm. matkapuhelinhuolto Fonumin ja kasvattanut sen toimitusjohtajan roolissa nollasta yli kymmenen miljoonan euron liiketoiminnaksi. Johtajana hän pyrkii tuomaan yrityksiin ketteriä toimintatapoja, joissa työntekijöihin luotetaan ja turha tekeminen karsitaan minimiin. Hänestä on erityisen tärkeää, että kaikki tekeminen on mitattavissa, sekä vastuut ja tavoitteet ovat mahdollisimman hyvin määriteltyjä. Jussilla on MBA-tutkinto Aalto EE:stä ja hän asuu Hong Kongissa työskennellen Mehiläisenn tytäryhtiön HSS:n toimitusjohtajana.

Lisää vaikuttajalta Jussi Lehmuskallio


Lisää kategoriasta Tulevaisuus