Bonfire.fi

Menestyminen vaatii osaamista ja oikeita teknologioita – niin bisneksessä kuin hyväntekeväisyydessäkin

He, jotka tuntevat minut, tietävät, että olen vapaa-ajallani intohimoinen hiekkatiepyöräilijä. Pyöräily on paitsi mainio tapa kohottaa ja pitää kuntoa yllä, tarjoaa se myös mahdollisuuden nollata pää tai antaa ajatusten virrata vapaana – kummasta nyt enemmän tykkääkään.

Viime kuukausina on tullut sekä pyörälenkeillä että muutenkin mietittyä paljon maailman menoa niin liiketoiminnan kuin yleisen turvallisuuden ja tulevaisuudennäkymienkin kannalta. Ja siinä ohessa olen pyöritellyt päässäni myös omia arvoja ja itselle merkityksellisiä asioita. (Tähän muuten kannustan jokaikistä ihmistä työroolista riippumatta. Kun omat arvot ovat selvät, on helpompaa seurata myös niiden toteutumista omassa arjessa. Mikä taas vaikuttaa sekä omaan hyvinvointiin että siihen, millä intensiteetillä teemme työtä.)

Nyt haluankin jakaa, mitkä asiat ovat tällä hetkellä minulle tärkeitä, ja joiden puolesta pyrin puhumaan sekä työelämässä että vapaa-ajallakin. Tällä hetkellä minulle ovat tärkeitä etenkin seuraavat kolme asiaa.

1. Tulevaisuuden työelämä

Viime vuosina oikeanlaisen ja ammattitaitoisen työvoiman löytäminen on ollut monessa yrityksessä iso haaste. Toisaalta työttömänä pyörii tuhansia ihmisiä, jotka ilomielin ottaisivat vastaan uuden työpaikan, jos heidän osaamisensa vain olisi riittävä. Tästä on seurauksena kohtaanto-ongelma: yritysten kasvu hidastuu osaavan työvoiman puuttuessa ja samaan aikaan iso joukko työkykyisiä ja -haluisia aikuisia jää syrjään työmarkkinoista. Kyse on isosta kansantaloudellisesta ongelmasta, johon pitää löytää ratkaisu.

Koska työelämän vaatimusten ja oikean osaamisen yhyttäminen on ollut minulle sydämen asia jo useamman vuoden ajan, olen halunnut tarjota osaamistani asian käyttöön. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä Salesforce Academy -rekrytointiohjelmassa, joka auttaa työttömiä tai työttömyysuhan alla olevia IT-alan ammattilaisia löytämään työpaikan ekosysteemimme kumppani- ja asiakasyrityksistä.

Mutta tulevaisuuden työelämä on muutakin kuin, että korjataan tuo kohtaanto-ongelma. Elämme aikoja, jolloin joudumme pois oppimaan ja uudelleen oppimaan koko tekemisen kirjon työkaluista lähtien. Tekoälyn myötä uskon ihmisille syntyvän lisää töitä sen sijaan, että työt menetettäisiin koneelle – ammatteja syntyy ja kuolee niin kuin on jo tapahtunut vuosituhansien ajan.

Kaiken keskiössä onkin se, että meidän pitää olla avoimia uudelle ja uuden oppimiselle. Yritysten selviytymisen avain on oikeanlainen kulttuuri, joka mahdollistaa tämän kaiken.

2. Digitaalinen imperatiivi

Viimeistään korona toi digitaalisuuden ja teknologiaosaamisen välttämättömyyden kaikkien tietoisuuteen. Jopa kaikista perinteisimmät organisaatiot joutuivat taipumaan viruksen edessä ja mukauttamaan toimintaansa ajan vaatimaan henkeen. Käyttöön otettiin pikavauhtia videotapaamiset ja pilvessä toimivat viestintäalustat.

Google Meetin, Teamsin tai Quipin käyttäminen ei kuitenkaan tee organisaatiosta kehittynyttä. Näiden lisäksi tarvitaan uusia tapoja ajatella ja digitaalisia kyvykkyyksiä kaikessa muussakin tekemisessä.

Esimerkiksi myyntityö on muuttunut radikaalisti: face-to-face-tapaamiset ovat pannassa, eivätkä asiakkaat tule ostoksille kivijalkaan. Tämä vaatii myynniltä innovatiivisuutta ja halua kokeilla uutta. Ja esimerkiksi verkkokauppa alkaa olla jo oletus, jos mielii pysytellä mukana kilpailussa.

Itse paasaan intohimoisesti teemasta digital sales. Sillä tarkoitan tarkoittaa niitä kyvykkyyksiä,  joilla vastataan kevään aikana asiakkaiden esille nostamiin odotuksiin sekä koronan pakottamiin rajoitteisiin.

3. Bisnes muutoksen alustana

Sanalla bisnes on aika kova klangi: se liitetään usein kovaan ja epäinhimilliseen ajatteluun, jossa sijaa on vain rahalla.

Minä näen bisneksen myös mahdollisuutena tehdä hyvää, antaa oma osansa yhteiskunnalle ja apua tarvitseville. Ja kyllä, yritysten tulee tehdä myös rahaa, mutta nämä kaksi asiaa eivät sulje toisiaan pois. Bisnes(kin) kuitenkin tarjoaa keinot, osaamisen ja mahdollisuuden – eli alustan – muuttaa asioita.

Yritys voi tarjota hyväntekeväisyysjärjestöille omia kyvykkyyksiään joko asiantuntijaosaamisen, teknologioiden tai tuotteiden muodossa. Esimerkiksi itse olen käyttänyt omaa työaikaani jo edellä mainitun Salesforce Academyn lisäksi korjaamalla lasten hylättyjä polkupyöriä, jotka sitten lahjoitettiin helsinkiläisen lastenkodin asukkaille. Tuon työn merkitys oli päivänselvää, kun kuulin tytöstä, joka oli saanut ensimmäisen polkupyöränsä ja koko sen meidän kaikkien tunteman vapauden tunteen päästessään vihdoin ajamaan pyörällä.

Kun maailma muuttuu, vaaditaan muutosta myös hyväntekeväisyydeltä. Perinteinen tapa kerätä rahaa ostarin kulmalla ei toimi, kun ihmiset tilaavat ostokset kotiinkuljetuksella eivätkä kävele ostarin ohi. Siksi myös hyväntekeväisyysjärjestöjen on syytä satsata moderneihin teknologioihin. Tulevaisuudessa niillä tulee olemaan iso rooli siinä, että kohdataan ihmisiä siellä, missä he ovat (eli verkossa) ja pystytään yhä vaikuttamaan heidän ajatuksiinsa. Vanhanaikaiset toimintamallit eivät enää toimi, kun maailma muuttuu hurjaa vauhtia. 

Kuten ehkä huomasitkin, on teknologia läsnä kaikille minulle tärkeissä asioissa vahvasti. Missioni onkin laittaa suomalaisten yritysten jo aikaisemmin mainitsemani digital sales -kyvykkyydet kuntoon ja auttaa Suomea pysymään hyvänä ja kilpailukykyisenä maana elää ja yrittää. Tulettekin todennäköisesti kuulemaan teemasta myös seuraavissa blogeissani.

Entä mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Miten voisit omassa toiminnassasi toteuttaa omia arvojasi ja tehdä omasta elämästäsi entistä merkityksellisempää?

P.S. Muita artikkeleitani odotellessa voi olla palkitsevaa omalle ajattelulle hakea ideoita ja inspiraatioita muiden liike-elämän johtajien ajatuksista. Niitä on tarjolla sekä täällä Bonfiressa että esimerkiksi Salesforce Live: Suomi -virtuaalitapahtumassa, jossa on mukana huippuluokan puhujia niin Suomesta kuin muualtakin maailmasta. Esimerkiksi Alexander Stubb (CMI), Vala Afshar (myyntievankelista ja Twitter-vaikuttaja) ja Anni Ronkainen (K-ryhmä ja vuoden CDO) ovat puhujina tapahtuman avausjaksossa 19.8. Klo 10–11.30.

Kannattaa tsekata koko ohjelma, jos näkemyksellisyys, teknologiat ja/tai johtaminen kiinnostaa!

Sami Lampinen

Gapps

CEO

Sami Lampinen on johtaja, joka on nähnyt läheltä ohjelmistoliiketoiminnan SaaS transformaation (Software as a Service). Hän on kirjoittanut kirjan - Revenue Growth Platform - siitä miten muut toimialat voivat valmistautua kohtaamaan vastaavan ja rakentaa liiketoimintansa OaaS mallille (Outcome as a Service). Mikään yritys ei pysty haastamaan toimialaa yksinään, siksi niiden pitää joko liittyä osaksi ekosysteemiä tai rakentaa sellainen asiakkaidensa ympärille. Kaiken keskiössä on asiakas, jonka ympärille yrityksen tulee rakentaa oma organisaatio asiakkaan elinkaarta mukaillen

Lisää vaikuttajalta Sami Lampinen


Lisää kategoriasta Tulevaisuus