Bonfire.fi

Markkinointi on ateismia

Kaupallinen yhteistyö: Mainontapäivä / Mainostajien Liitto

Markkinoinnin haaste on aina ollut uskonnollinen. Ei siinä mielessä, että jokin uskonto olisi laittanut markkinoinnin pannaan, vaan siinä mielessä, että markkinointia suoritetaan hartaasti uskoen yhteen ainoaan totuuteen. Keskustelut eri jumalien voimista käy vimmaisesti Twitterissä ja seminaarien buffet-pöytien äärellä. Kysymys näyttääkin olevan, minkä uskonnon itselleen valitsee?

On selvää, että nykymarkkinoinnissa on enemmän tunnistettavia jumalia, kuin viime vuosituhannella. Toisille tarina on vieläkin ainoa totuus, toisille se on yhtä näkymätön asiakaskokemus. Algoritmit ovat päässeet jo lähelle taivaanportteja, mittaamattomiin korkeuksiin. Joillekin taas puheesta on muodostunut jumalan sana.

Yhden kortin varaan eläminen on tietenkin täysin sallittua. Ja jos oikein uskoo, niin kaikelle tapahtuneellekin löytyy aina hyvä syy. Mitä tahansa tapahtuukin, sen voi kuitata Jumalan erinomaisuudella. Ja kun taas ei mene niin kuin on sovittu, syy löytyy yleensä muiden uskontojen edustajista. Kuinka sopivaa.

Markkinointia kannattaakin lähestyä ateismin kautta. Tunnustaa, että ei ole yhtä ainoaa totuutta. Ei autuaaksi tekevää keinoa, joka toimii jokaisella markkinalla ja ajankohdalla samalla tavalla. Se mikä toimi eilen, ei toimi välttämättä tänään. On unohdettava silmittömästi uskominen ja vapauduttava omista kahleistaansa.

“Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.”

Markkinointi ei ole muuttunut vuosien varrella, vaikka niin usein väitetään. Se on eri toimenpiteiden allokointia, jotka auttavat menemään markkinoille, kasvamaan markkinoilla ja löytämään uusia markkinoita. Ei sen kummempaa, ei sen vaikeampaa.

Kyse on siis alituiseen muuttuvasta allokaatioleikistä, joka pyörii ihmisymmärryksen ja kokeilun ympärillä. Se ymmärrys mitä kulloinkin saadaan ihmisestä ja silloisesta markkinapaikasta vaikuttavat siihen, miten toimenpiteitä allokoidaan. Markkinointi on siis enemmän elävä organismi, kuin käsitteellinen asia, joka leijuu johtajien juhlaesityksissä. Se on arkea. Se on hetkiä, jolloin todetaan, että tämä toimii ja tämä ei. Se on päätöksiä hylätä vanhoja uskomuksia ja kokeilla uusia. Se ei ole missään nimessä vannoutumista yhden ja saman asian äärelle ja toivomista, että kaikki kääntyisi paremmin päin.

Hyvin markkinoilla toimivat yritykset osaavat yleensä monta asiaa hyvin. Harvemmin kuulemme yrityksistä, jotka ovat onnistuneet kehittämään yhden osan prosessista kuntoon. Tai yrityksistä, joiden tuote on hyvä, mutta tarina ontuu ja hinta on kohtuuttoman suuri. Paras tapa ymmärtää markkinointia, on ymmärtää, että se on kokonaisuuksien summa.

Unohda siis uskontosi, niin sinusta tulee hyvä markkinoija.

Jatketaan keskustelua markkinoinnista ja sen tulevaisuudesta Mainontapäivässä 21.9. Mainontapäivän ohjelman löydät ja ilmoittautumaan pääset osoitteessa: www.mainontapaiva.com

Markus Nieminen

Markus Nieminen

TBWA\Helsinki

Content Director & Creative Director

Lisää vaikuttajalta Markus Nieminen


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys