Bonfire.fi

Malttia markkinoija! Näin valmistaudut maratonille

myyjä

Kovat odotukset. Tulospaineet. Pitää näyttää tiimille ja johdolle, että täältä pesee. Yrityskauppa on tulossa tai ainakin siitä on huhuttu. Nyt äkkiä homma pitää saada pelittämään ja parhaat työkalut käyttöön. Liidejä!

Kuvaavatko edellä kuvatut mietteet päänsisäisiä ääniäsi – ainakin silloin tällöin? Markkinoijalta odotetaan konkretiaa ja näyttöjä kaiken aikaa totta kai. Myynnille ne ovat hyvien potentiaalisten asiakasyritysten ostopäättäjien nimiä ja nimilistoja joille voidaan soittaa. Johdolle ne ovat tunnettuusmittausten lukuja ja NPS:ää ja HR:lle ne ovat kehittyvä työnantajamielikuva ja hyvät hakijat.

Kun paineet ovat kovat, me ihmiset tyypillisesti laitamme juoksuksi. Mutta tuleeko juoksussa tehdyistä töistä hyvää? Harvoin. Juostessamme näemme pieniä yksityiskohtia mutta emme sitä, mikä summa niistä on koostumassa ja mihin kaikki johtaa.

Markkinoijan pitää toki olla tehokas ja aikaansaava, mutta asia kerrallaan. Emme voi ajatella, että automaatiodrippi tai pari pelastaisi liidituotantoa. Se on ihan häviävän pieni osa asiakkaan matkaa varhaisesta tiedonhausta kumppanuusasiakkuuden syventämiseen saakka.

Ota ohjaksesi asiakkaanne! Lähde rakentamaan hänen polkuaan palanen kerrallaan. Suunnittele oma työkalenterisi ja toimintasi niin, että se jäsentää asiakkaanne matkaa vuoden kierron aikana. Voin luvata, että asiakkaan matkan jäsentäminen ja keskittyminen siihen auttaa parhaalla tavalla ruotimaan turhaa työtäsi pois ja jättämään turhia palavereita väliin. Markkinoijana sinun tulee keskittyä tärkeimpiin kohderyhmiinne!

Miten osata suodattaa turhaa ja mitäänsanomatonta markkinointia pois?

Eräs oikein osaava ja näkemyksellinen asiakkaamme kerran sanoi vinkin siitä, miten hän mittaa oman toimintansa tasoa. Hän kysyy aina itseltään: onko tämä kyseinen tuotos, suunnitelma, kampanja tai sisältö parasta mitä voimme saada tässä ajassa ja tällä panostuksella aikaan? Kun siis otat uutta hommaa työn alle, mieti, mitä jätät pois. Yksi asiakkaamme kertoi, että hän panosti johtoa jättämään kalliit TV-kampanjat pois ja keskittämään kyseinen budjetti ja muut resurssit verkkoon. TV-mainosten tuottavuus oli hankala suoraan todeta, mutta sen sijaan verkkoon panostaminen on nostanut uusasiakashankinnassa verkon roolia kyseisellä yrityksellä selkeästi kun liidien tuotanto on noussut nollasta 10%:iin.

Usein mitään uutta hyvää ja laadukasta ei synny jos jotakin vanhaa ei jätetä pois. Samalla opitaan koko organisaation kera uudenlainen tapa ja markkinoinnin kulttuuri jossa rakennetaan läpinäkyvää asiakkuuden matkaa pitkällä tähtäimellä ja seurataan steppejä ja tuloksia tarkasti.

Kun harjoittelet maratonia, muista, että kunto kasvaa systemaattisesti hyvällä itsekurilla ja matalalla sykkeellä treenaten – päämäärätietoisesti!

Katri Tanni

Katri Tanni

Differo Oy

PhD, CEO

Lisää vaikuttajalta Katri Tanni


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi