Bonfire.fi

Maailma muuttuu, kun joku ajattelee toisin kuin muut – pieni pala häiritsevää markkinointia ei tapa ketään!

Tiedätkö sen tunteen, kun käsissäsi on nerokas luova ratkaisu, jonka myötä voit aloittaa kiitospuheen valmistelun Vuoden Huiput –gaalaa varten? Sormet syyhyävät puhelinta, jotta voit kertoa asiakkaalle, että kohta muuten tulee pätäkkää joka tuutista. Juuri ennen luurinäppäimen painamista alat silti epäröidä.

Mitä jos joku loukkaantuu tästä? Onko idea sittenkin liian provosoiva? Onko se yksinkertaisesti liikaa? Kääk!

Lappaat jäitä luovuuden kuumentamiin housuihisi ja esittelet ideasi vielä kollegallesi, ihan vaan varmuuden vuoksi. Hänkin on innoissaan, mutta varauksella. Kierrätte yhdessä kehää mainostoimiston trendikkäässä avokonttorissa ja pohditte, riittääkö kantti. Mieli tekisi, mutta entä jos…? Lopulta järki voittaa, onhan asiakkaan brändi kuitenkin perinteisen konservatiivinen.

Päädyt takaisin työpöydän ääreen ja muokkaat ideasta lievemmän. Uskottelet itsellesi, että se on ihan hyvä myös tällaisenaan. Lähetät idean asiakkaalle, Hän on hillitty ja tyytyväinen, mutta ei innoissaan. Kukaan ei tule loukkaantumaan, se riittää kaikille osapuolille.

Lähdet kollegasi kanssa after work –oluelle, joka venähtää myöhäiseksi, sillä yrität unohtaa sen, että päätit juuri tyytyä kädenlämpöiseen, koska rohkeus pelotti liikaa. Seuraavan aamun kuuntelet latte kourassa inspiroivaa podcastia, jossa markkinoinnin jeesus puhuu kuin suoraan sinulle ja paasaa, kuinka tärkeintä on olla rohkea.

Rohkeuden pelko

Rohkeuden ihannointi puheessa, mutta riskien välttely valinnoissa näkyy myös laajemmin eri liiketoiminnoissa. Maailmassa joka on täyttynyt kohinalla ja jossa kuka tahansa voi sanoa mielipiteensä julki, on oleellista olla epäonnistumatta. Näin ajatellaan. Toki heti seuraavassa lauseessa muistutetaan, että ”tietysti me halutaan uskaltaa olla myös rohkeita”. Rohkeus onkin muuntunut sanaksi, joka soi trendikkäästi korvissa, mutta jonka määritelmä on muuttunut varsin hähmäiseksi.

Miksi pelkäämme olla rohkeita, vaikka juuri sen perään huutelemme? Olemme nähneet, kuinka esimerkiksi salakavalasti kantaa ottava, absurdi ja sopivasti nyrjähtänyt markkinointi synnyttää muistijäljen. Silti haluamme olla enintään lähellä sitä, koska muuten on mahdollista, että joku ei tykkää. Hyvät ideat halutaan kierrättää konsulteilla ja niiden ympärille halutaan tilata tutkimuksia. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Olen markkinoinnin parissa työskennelleenä, törmännyt lukemattomia urallani tilanteeseen, jossa asiakas tai tekijä on nauranut silmät päästään ja kehunut keksimänsä ratkaisun nerokkuutta, mutta todennut heti perään ”ei tätä voi oikeasti tehdä tai ainakaan julkaista”. Miksi ei?

Kuplan sisällä on turvallisempaa

Useilla eri aloilla kyseisen alan ammattilaiset ovat merkittävästi huonompia kehittämään uusia innovaatioita kuin ulkopuolelta tulevat. Samankaltainen ajattelu synnyttää usein kuplan, jonka sisälle jää ylimielisyys ja epäilys kaikkea uutta kohtaan. Viestintä ja markkinointi ovat loppupeleissä normaalia kommunikaatiota, jossa oleellista on tavoitella huomiota, vaikuttamista ja muutosta. Pelkkä kielteisten reaktioiden pelkääminen saa aikaan hajuttomia ja mauttomia, yhdentekeviä valintoja.

Markkinoinnissa keskitymme ennemmin siihen, että logo näkyy ja tone of voice -kuuluu. On aina mahdollista, että kohderyhmältä menee tärkeä viesti sivu suun, ellemme hiero sitä vasten heidän kasvojaan. Eikö haitallisempaa ole, jos emme ylipäätään onnistu herättämään kiinnostusta ja nousemaan esiin jatkuvasta ärsyketulvasta? Mikäli näin tekisimme, takuuvarmasti joku loukkaantuisi, mutta maapallo jatkaisi silti pyörimistään ja aurinko nousisi taas aamulla.

Huomion pelkääminen ja epämiellyttävien tunteiden karttaminen johtaa hajuttomuuteen. Lopputulemana on yritys, jonka maine on neutraali ja mitätön. Tällöin lienee turhaa edes puhua maineesta.

Globaalisti lähes vallankumouksellisen olutjätti Brewdogin osaomistaja James Watt toteaa tyhjentävästi kirjassaan Business for Punks.

As long as you do something you absolutely love, as long as what you do is underpinned by an all-consuming an fanatical passion, then you need to be able to not give a damn what anyone thinks.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Mikäli haluamme omalla toimialallamme puheenaiheiksi, on meidän altistuttava keskustelulle ja sen myötä myös erilaisten mielipiteiden ristituleen. Ensin tehdään oikeita asioita, niitä joihin uskotaan, ja sen jälkeen viestitään niistä ulospäin. Ei höyhenellä korvaa kutitellen, vaan lekalla suoraan jalkaterään kajauttaen. Pieni pala häiritsevyyttä ei tapa ketään!

Harri-Pekka Pietikäinen

Päätoimittaja, Bonfire.fi -bisnesmedia & Luova kustannuspäällikkö, Bonfire Books

Lisää vaikuttajalta Harri-Pekka Pietikäinen


Lisää kategoriasta Johtaminen