Bonfire.fi

Lukuisat eri kirjat kirjoittamisesta tarjoavat inspiraatiota ja erilaisia lähestymiskulmia – Yksi niistä on kuitenkin ylitse muiden!

Voiko kirjoittamista opettaa vai oppiiko sitä ainoastaan kirjoittamalla ja lukemalla? Tämä paradoksaalinen kysymys mietityttää useita kirjailijoiksi haikailevia.

Luovuudesta ja kirjoittamisesta menestyneesti jo vuosikymmenet kirjoittanut Julian Cameron kokee kirjoittamisen olevan jokaisen etuoikeus, jonka rimaa ei soisi asetettavan turhan korkealle. Kirjailija Petri Tamminen toteaa saman seuraavanlaisesti: ”Kaikki kirjoittamista koskevat kysymykset ovat lopulta vain tapoja sanoa, että kirjoittaminen on vaikeaa. Ja kaikki todelliset vastaukset ovat muotoa: Tee töitä. Kirjoita lisää. Siis jos sinusta siltä tuntuu. Ja jos ei tunnu, niin älä sitten kirjoita.”

Kaikesta huolimatta maailma on pullollaan kirjoja kirjoittamisesta. Jotkut niistä ovat puhtaasti kirjoitusoppaita kun taas toiset tarjoavat ennemmin inspiraatiota luovuuteen.

Kokosimme pinoon tukun ajankohtaisia teoksia sekä myös klassikoiksi miellettyjä opuksia. Niissä kaikissa lähestytään kirjoittamista omasta kulmasta käsin. Toivon mukaan listasta löytyy vähintään muutama kirja, joiden tulokulma kiinnostaa.

Vesa Sisältö: Lukemisen voima

Lukemisen voima (SKS, 2020) on ennemmin kirja lukemisesta kuin kirjoittamisesta. Se pureutuu etenkin perinteisen painetun kirjan ja sen lukemisen hyötyihin. Sisältö tuo esiin lukuisia positiivisia asioita, joita lukeminen mahdollistaa. Kirja on, ennen kaikkea, oodi mahdollisuudelle lukea kirjoja. Helppo ja vaivaton teos tarjoaa loppupuolella myös lukuvinkkejä eri vuodenaikoihin sekä moniin muihin eri tilanteisiin.

Julian Cameron: Tyhjän paperin nautinto

Tyhjän paperin nautinto (Like, 2004) on kirjoitusoppaiden klassikko. Cameronin teos on sekoitus inspiraatiota ja käytännön harjoituksia. Kirjan ytimessä loistaa ajatus siitä, että kuka tahansa osaa kirjoittaa. Cameron onkin ennen kaikkea motivoija, joka muistuttaa kerta toisensa jälkeen, ettei kirjoittamista pidä mieltää vaikeaksi ja harvojen etuoikeudeksi, vaan hauskaksi ja kaikille sopivaksi. Cameronin yksi tunnetuin harjoitus on joka aamuinen tyhjän paperin harjoitus, jossa paperille suolletaan aamun ensimmäiset ajatukset ja tuntemukset sellaisenaan kuin ne ilmenevät.

Riitta Korhonen & Hannu Ollikainen: Päätoimittaja

Päätoimittaja (Siltala, 2022) oivallinen teos, joka pureutuu 17 eri päätoimittajan (entisen tai nykyisen) kautta journalismin nykytilaan sekä sananvapauteen. Kirjan haastateltavat edustavat ihailtavan laajaa otantaa. Päätoimittajan työ on monilta osin isojen linjojen vetämistä sekä mahdollisuuksien luomista toimituskunnalle. Kaiken taustalla on tinkimätön journalismin periaatteiden kunnioittaminen, sekä niistä asioista kertominen, joiden tulee päästä päivänvaloon.

Stephen King: Kirjoittamisesta

Kirjoittamisesta (Tammi, 2000) on riemastuttava sekoitus kirjoitusopasta ja kirjailijan muistelmia. King valottaa omia kirjoitusmetodejaan ja pureutuu kirjoittamisen anatomiaan paikoin kirurgin tarkkuudella. Erinomaisen teoksen kantavin voima on Kingin näkemyksellisyys. Vanha kettu ei epäröi laukoa mielipiteitään, jotka eivät aina imartele kirjailijoiden yhdyskuntaa. Ehdottomasti yksi parhaista (ellei paras) kirjoittamista käsittelevistä kirjoista.

Totuus on, että useimmat kirjailijat ovat huomionkipeitä. Varsinkin ensimmäisen ja toisen version välillä, kun ovi avautuu ja maailman valo paistaa sisään. –Stephen King

Claes Andersson: Luova mieli

Luova mieli (Kirjapaja, 2002) käsittelee kirjoittamisen vimmaa ja vastusta. Andersson sukeltaa kirjailijan maailmaan ja nostaa sieltä esiin monta mielenkiintoista seikkaa. Erityinen painoarvo kirjassa on runouden kirjoittamisella. Kirjan havainnot ovat ajoittain hyvin tarkkoja ja seikkaperäisiä.

Jokainen kirjoittaja ja kaikki kirjallisuus pyrkii ensisijaisesti dialogiin, ensin ehkä itsensä ja sen jälkeen kuulijan ja lukijan kanssa. –Claes Andersson

Mikko Toiviainen ja Ronja Salmi: 12 tarinaa kirjoittamisesta

12 tarinaa kirjoittamisesta (WSOY, 2017) on kiehtova kollaasi, jossa ääneen pääsevät kirjoittajat, joiden kirjoitusten muoto poikkeaa toisistaan. Elokuvakäsikirjoittajalla, lauluntekijällä, toimittajalla ja poliitikolla on kaikilla piirun verran eri vaateet ja tulokulmat kirjoittamiselle, mutta myös yhteneväisyyksiä löytyy. Kirjasta välittyy kohteiden oma ääni, jonka myötä se tuntuu kiehtovalta kurkistukselta kunkin heidän maailmaan.

Emilia Karjula: Kirjoittamisen taide & taito

Kirjoittamisen taide & taito (Atena, 2014) on Emilia Karjulan toimittama teos, joka pureutuu pintaa syvemmälle kirjoittamisen maailmaan. Kirjan esseet ovat perusteellisia ja sopivat parhaiten jo hieman kokeneemmalle kirjoittajalle. Kirjan akateeminen pohjavire tekee siitä erinomaisen oppimateriaalin myös esimerkiksi kirjoitusta opettaviin oppilaitoksiin.

Jani Saxell: Tanssii kirjainten kanssa

Tanssii kirjainten kanssa (Art House, 2020) lähestyy kirjoittamisen inspiraatiota eri kirjojen ja kirjallisuuden historian kautta. Saxellin teos on hyvä, mutta ei nouse esimerkiksi Kingin Kirjoittamisesta -teoksen tasolle. Sitä vaivaa epätasaisuus, joka toki on lukijan silmässä.

Kirjoittajalle ei tee lainkaan hyvää se, että kaveeraa lähinnä samanmielisten kanssa. Se supistaa ilmaisua, ajattelun ja sydämen avaruutta: juuri sellaista myötätuntoa ja ymmärtämättömyyden muurien yli kurkottamista, jota taiteen pitäisi tähän surullisen lukkiutuneeseen maailmaamme tuoda. –Jani Saxell

Antti Rönkä ja Petri Tamminen: Silloin tällöin onnellinen

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020) on riemastuttava isän ja pojan välinen kirjeenvaihto. Kirjoittajana kokenut isä ja uraansa kirjailijana aloitteleva poika vaihtavat ajatuksia elämästä, epävarmuudesta ja kirjoittamisesta. Kirja on vetävä teos jo sellaisenaan, mutta tarjoaa myös aimo annoksen käypää tietoa kirjoittamisesta. Erityisesti kirjoittamisen epävarmuudesta ja kirjailijan riittämättömyydestä kumpuaa puhuttelevia rivejä.

Anneli Kanto: Kirjoittamisesta

Kirjoittamisesta (Reuna, 2020) on erinomaisesti jäsennelty teos kirjailijan elämästä. Selkeästi otsikoidut ja napakat luvut pureutuvat kirjailijan arkeen ja pohtivat prosessia, niin tekstin synnyttämisen kannalta kuin myös käytännön työnkuvan osalta. Kirja on erinomainen apuväline kokemattomalle kirjoittajalle, mutta toimii valloittavana inspiraationa myös kokeneemmille.

Kirjoittaja, joka lyö romaaniin viimeisen pisteen ei ole se sama, joka napsautti ensimmäisen kirjaimen. Hän on muuttunut paremmaksi. Hän on viisaampi, kokeneempi, enemmän ajatellut. –Anneli Kanto

Mirjami Haimelin ja Satu Rämö: Kynä

Kynä (Tuuma, 2020) on hyvin käytännönläheinen opus kirjoittamiseen. Kirjoittajat avaavat vuorotellen kirjoitusprosessin eri vaiheita. Kirjassa on käytetty kosolti pätevää lähdemateriaalia. Luvut päättyvät numeroilla jäsenneltyihin ydinkohtiin. Erinomainen teos varsinkin aloittelevalle kirjoittajalle.

Torsti Lehtinen: Sanojen avaruus

Sanojen avaruus (Arktinen banaani, 2015) on melkoinen äpärä kotimaisten kirjoittamista käsittelevien teosten seassa. Lehtisen lähestymiskulma on reippaan filosofinen. Kirja käsitteleekin suurimmaksi osaksi kirjoittamista ja elämää nimenomaan filosofian kautta. Teos kysyy lukijalta kärsivällistä mieltä ja huolellista otetta. Mikäli moisia löytyy, antaa Lehtisen kirja enemmän kuin rahtusen ajattelemisen aihetta. Niin kirjoittamista, kuin myös elämää kohtaan.

Julistava kirjallisuus ei ole koskaan hyvää, mutta hyvä kirjallisuus voi olla tahtomattaan julistavaa.

–Torsti Lehtinen

Hannu Mäkelä: Kirjoittamisen ilo

Kirjoittamisen ilo (Kirjapaja, 2022) on enemmän elämäkerrallinen teos kuin kirjoitusopas. Hieman Stephen Kingin Kirjoittamisesta -opuksen tapaan, Mäkelä maalaa elämäänsä kirjaimin paperille, sekoittaen soppaan näkemyksiään kirjoittamisesta ja kirjailijana olemisesta. Mikäli Mäkelän tuotanto ei ole lukijalle entuudestaan tuttu, kirja saattaa tuntua paikoin raskaalta.

Uskon, että jokainen kirjoittaja muistaa sen hetken, jolloin ensimmäisen kerran syntyy outo tunne, joka vaatii, että pään sisältä pitää saada esiin sanoja. Tunne on suuri, pakahduttava, ylivoimainen. Eikä sen syytä heti edes ymmärrä. –Hannu Mäkelä

Tuomas Kaseva, Reetta Räty ja Olli Seuri (toim.): Feature

Feature (Teos, 2022) on erinomaisesti rajattu ja kohdennettu teos, joka pureutuu tietynlaisen tutkivan journalismin ytimeen. Lukuisat eri kirjoittajat tuovat esiin näkemyksiään hyvän kerronnallisen artikkelin anatomiasta. Kirja on mitä parahin inspiraation lähde niin toimittajalle kuin kenelle tahansa kirjoittajalle. Loppupeleissä kirjoittaminen on (lähes) aina, enemmän tai vähemmän, tarinankerrontaa.

Teksti: Harri-Pekka Pietikäinen

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Bisneskirjallisuus