Bonfire.fi

Leikkauksilla ei luoda mahdollisuuksia

Aloitin Niemi Palvelujen toimitusjohtajana syyskuun alussa, tilanteessa, jollaisessa yhtiö ei ole koko liki 40 vuotisen historiansa aikana ollut. Maaliskuussa alkanut poikkeustilanne Covid-19-viruksen maailmanlaajuisen leviämisen myötä johti siihen, että vuoden 2020 suunnitelmat menivät muutamissa päivissä lähes kokonaan uusiksi. Hetkeksi fokus siirtyi myynnin kasvattamisesta ja toiminnan kehittämisestä pelkkään selviytymiseen: miten varmistamme henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuuden ja toimintamme jatkuvuuden?

Työskentelemme päivittäin asiakasyritystemme toimistoissa, asiakkaidemme kotona, erilaisilla messuilla ja tapahtumissa sekä rakennustyömailla. Paikoissa, joissa lähikontaktien välttäminen on haasteellista. Mitä jos joku työntekijämme altistuu taudille? Entä jos työntekijämme tietämättään altistaa asiakkaamme?

Näitä kysymyksiä pohdimme yrityksen koko organisaation voimin ja etsimme ratkaisuja parhaan kykymme mukaan. Nuo muutamat viikot maaliskuun alussa veivät meidät selviytymistilaan. Kymmeniä ellei satoja päätöksiä, isompia ja pienempiä, tehtiin nopealla aikataululla ja toimivat ratkaisut vietiin käytäntöön.

Jälkikäteen katsottuna onnistuimme paremmin kuin hyvin. Olemme välttyneet merkittäviltä haasteilta toimintamme osalta ja pystyneet palvelemaan asiakkaitamme entiseen tapaan erinomaisella laatutasolla. Ja mikä tärkeintä – olemme pystyneet huolehtimaan sekä henkilökuntamme että asiakkaidemme terveydestä.

Haasteelliset ajat vaativat panostusta

Warren Buffet, yhdysvaltalainen, maailman menestyneimmäksi luonnehdittu sijoittaja ja liikemies, on aikoinaan osuvasti todennut: ”You only find out who is naked when the tide goes out.” Vahvoilla yhtiöillä on mahdollisuus panostaa toiminnan kehittämiseen niin myynnin kuin toiminnan osalta silloinkin, kun markkina on heikko. Leikkauksilla ei luoda mahdollisuuksia.

Alkurutistuksen jälkeen käänsimme katseemme kohti tulevaa. Tiesimme, että yhtiö on hyvässä kunnossa ja toimenpiteemme poikkeustilanteen hoitamisessa olivat oikeita. Nyt piti vain varmistaa, että myös asiakkaamme olisivat tietoisia siitä, että palvelemme heitä edelleenkin ”normaalisti”.

Mitä asiakkaamme tarvitsevat juuri nyt ja mitä he tarvitsevat tulevaisuudessa?

Keskustelimme ja suunnittelimme, miten voisimme auttaa asiakkaitamme poikkeustilanteen aikana ja miten meidän tulisi valmistautua poikkeustilan jälkeiseen aikaan. Pohdimme myös, kuinka voisimme kehittää toimintaamme ja parantaa tehokkuuttamme, jotta varmistaisimme mahdollisimman vahvan aloituksen poikkeusajan jälkeen.

Päätimme panostaa suunniteltua enemmän markkinointiin ja käynnistää useita palvelukehityshankkeita. Nostimme näkyvyyttämme mediassa niin lehtimainonnan, tv-mainonnan kuin digimainonnan kanavissa. Tavoitteenamme oli selkeästi tuoda esille Niemen palvelukyky ja -halukkuus myös poikkeustilanteen aikana.

Loimme uusia palveluita peruspalvelujamme täydentämään; desinfiointipalvelulle ja laajemmalle, yhteistyökumppaneidemme kanssa kehittämällemme desinfiointi- ja siivouspalvelujen kokonaisuudelle tulisi varmasti olemaan käyttöä myös pandemian jälkeen. Toimitimme toimistokalusteita asiakasyritysten henkilöstölle kotiin etätyön työergonomiaa helpottamaan. Yhteistyökumppaneidemme kautta tarjosimme tähän myös uusia ja kierrätettyjä, kompaktin kokoisia ja ahtaampiin kotiolosuhteisiin soveltuvia sähköpöytiä.

Kaikin puolin valmiina täyteen höyryyn

Vaikka asiakkaamme ovat viivästäneet päätöksiään tilaratkaisujen osalta, asuntokauppa on hiljentynyt ja näkymät yksityishenkilöiden muuttopalvelujen osalta heikenneet, tapahtumatuotannosta puhumattakaan, olemme jatkaneet aktiivista rekrytointiamme. Olemme myös avaamassa uuden täyden palvelun toimipisteen Vaasassa. Meidän on oltava valmiina vastaamaan odotettavissa olevaan kysynnän nousuun sitten, kun poikkeustilanne päättyy. Pyrimme olemaan kaikin puolin valmiina aktivoimaan toimintamme täyteen höyryyn, kun asiakkaamme sitä haluavat.

Muutto, uudelleenjärjestely, toimistolle paluuseen valmistautuminen, tapahtumalogistiikka, rakennustyömaan logistiikka, mikä tahansa tarpeenne onkin – Niemen punainen ei lopu!

Teksti: Juha Koskinen, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut 

Niemi Palvelut Oy

Lisää vaikuttajalta Niemi Palvelut Oy


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys