Bonfire.fi

Kun taksikuski herättää sinut tuntia liian aikaisin – muutama sana maksamisen painajaisesta

Kirsi Larkiala

Eommerce ja mcommerce on nykyään painajainen! Se on painajainen etenkin kun taksikuskisi tekstari herättää sinut tuntia liian aikaisin ennen kuin sinun pitäisi HERÄTÄ!

Mistä oikein vaahtoan?  Kaiken takan on regulaatio: kuuluisa PSD2 eli Payment Services Directive. Et ole voinut välttyä siitä. Taksin tapauksessa se toimii näin: olet lähdössä kukonlaulun aikaan eli tilaat taksin ennakkoon saapuvaksi klo 05.15 ja appsissa oletuksena ja valittuna on maksukortin veloitus eli EI autossa, jotta siihen ei mene turhaa aikaa kentällä. Mutta mutta, summa on niin ”iso” eli tässä tapauksessa yli 50eur, että saatkin yöllä kesken uniesi taksilta tekstarin kello 0310 että ” emme voi tehdä katevarausta tilaukselle xzy. Maksu tulee suorittaa kokonaisuudessaan käteisenä tai maksukortilla autossa” !! Puhelin on tietysti päällä, koska ainakin minulla on tarve, että lähimmät ihmiset saavat aina kiinni jos tulee hätä.

No, onneksi ennakkoon tilattu taksi saapuu maksukortin hylkäyksestä huolimatta, mutta lentokentällä joudut ihan manuaalisesti maksamaan maksupäätteellä JA saat vielä viheliäisen paperikuitin, joka työmatkailussa on muutenkin riesa.

Eihän tämä ole taksikuskin vika. Eikä kortinmyöntäjän. Eikä pankin. Puhumme siis maksamisen direktiivistä, joka on hiljaa hiipinyt kaikkialle!

Se vaanii sinua ratikkapysäkillä, jos kohmeisin käsin ostat muuta kuin halvinta 2,80eur lippua. Se vaatii sinut vahvaan tunnistautumiseen omasta mielestäsi pikkusummissa ja joudut mitä ihmeellisimpiin kiemuroihin pankkisi tunnistautumisappsin vrs. mobiilipankkiin kirjautumisen vrs. jotkut pankit käyttävät sinut ihan verkkopankkisi kautta. Siinä sitä sitten kädet jäässä yrität selvitä aikamoisen temppuradan kännykkäsi pikku ruudussa tihrustaen ja yrität ehtiä suorittaa koko monimutkaisen prosessin loppuun, ennen kuin ratikka lähtee jatkamaan matkaa.

Se on hiipinyt hotellivarauksiin; itsellä ainakin on niin eläväiset aikataulut, että harvoin haluan maksaa koko hotellia ennakkoon, vaan maksan mielelläni sisäänkirjautuessa. PSD2 seurauksena pariiisilainen hotelli soittelee sinulle miljoona kertaa, koska luottokorttiasi ei hyväksytä! Varaus peruuntui ja varaat uudestaan ja saamasi halpa tarjous meni jo sivu suun ja samalla yrität hotellin respaan kertoa, että isommissa summissa pitää itse olla hyväksymässä vahvan tunnistautumisen kautta maksua. Että tehkää korttitsekki vain sillä 1 euron summalla, niin saatte kortin läpi. Hotelli ei saa sitä isompaa haluamaansa varaussummaa läpi millään, kiitos PSD2:n.

Joku voisi sanoa, että onhan tämä sinun eli kuluttajan turvaksi. On on, mutta on tässä mielestäni kohtuus kaukana ja käsittämätön manuaalinen lisätyö kiitos regulaation säätäjän, vaikka finanssisektorin pitäisi tavoitella digitaalisuuden ja uusimman techin ja erityisesti finanssiteknologian eli Fintechin kautta entistä tehokkaampia prosesseja. Nyt on tältä osin menty täysin takapakkia. Mutta se ei ole pelkästään finanssisektorin toimijoiden syy.

Yksi syy tähän takapakkiin on myös painajainen, jota kaikki eri ecommerce ja mcommerce set-uppien tekijät vain pahentavat. Käyttäjäystävällisyydessä, siis siinä liittymärajapinnassa, siinä UX:ssä eli user experiencessa on menty aivan pöpelikköön. Niin pankkt kuin verkkokaupat kuin kaikki muut alalla hääräävät. Jokainen voi kokeilla HSL lipun ostamista kohmeisilla käsillä marraskuisessa sateessa. Riippuen pankistasi voit joutua jopa menemään ihan sinne verkkopankkiin, jonka layout ei mahdu kännykkäsi ruutuun. Joka tapauksessa, pompit eri tunnuslukuappsien ja mobiilipankkisi ruutujen kanssa.

Sillä jos ei kukaan mieti asioita asiakkaan maksamisen kokemuksen kannalta, taksikuskisi herättää edelleen sinut kesken unien aivan liian aikaisin. Regulaatio ei häviä. Siksi kaikkien ecommerce ja mcommerce toimijoiden pitää nyt vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä jotain eli merkittävästi sujuvoittaa tätä asiakaskokemusta. Teknologiaa asioiden ” nätisti” tekemiseen on. Se on sitten eri asia, onko tähän eri toimijoilla mahdollisuutta, tahtoa ja rahaa.

Kirsi Larkiala

Kirsi Larkiala

Fintech Global Top100 Influencer, FFE Fintech Ecosystem Ltd

CEO, Board Executive, Financial Services

Lisää vaikuttajalta Kirsi Larkiala


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi