Bonfire.fi

Inna-Pirjetta Lahti & Tuomo Meretniemi: Muuta maailmaa somessa

Sosiaalisesta mediasta on kirjoitettu jos jonkinmoista myyntiin ja markkinointiin kohdistettua opusta. Inna-Pirjetta Lahti ja Tuomo Meretniemi lähestyvät aihetta vastuullisen ja merkityksellisen viestinnän kautta. Valinta tekee kirjasta mielenkiintoisen jo ensimmäisistä sivuista lähtien. Vaikka teos on julkaistu ja markkinoitu bisneskirjana, on sen potentiaalinen kohderyhmä huomattavasti laajempi.

Muuta maailmaa somessa (Alma Talent 2022) on paksulle ja laadukkaalle paperille painettu tiiliskivi. Paperivalintaa puoltaa kirjan visuaalinen ilme, joka on tyylikäs ja harkittu. Havainnoivat piirroskuvat viihdyttävät ja rytmittävät tekstiä, jonka rakenne on paikoin hyvinkin vauhdikas. Kiehtova ratkaisu on ollut se, että kirjoittajat kommentoivat tekstiä ja jakavat omia kokemuksiaan erillisissä sitaattiosioissa.

Kirjan kunnianhimo on paikoin koitua sen akilleen kantapääksi. Varsinkin loppua kohti kirjan teemat lisääntyvät nopeammalla tahdilla, jonka myötä sivuja ahmiva lukija on vaarassa jäädä informaatioähkyn alle. Lahden ja Meretniemen teos onkin parhaimmillaan pienissä osissa nautittuna. Se sisältää paljon ajatuksia, jotka janoavat päästä kypsymään lukijan pään sisälle.

Muuta maailmaa somessa on vahvasti suositeltava teos, joka toimii organisaatioille ymmärryksen lisääjänä sosiaalisesta mediasta. Yksilötasolla kirja on myös mitä parhain motivaation ja inspiraation lähde. Sen korkealentoinen päämäärä, merkityksellisen ja vastuullisen viestinnän myötä mahdollistuva parempi maailma, on omiaan nostattamaan myös lukijassa yleviä tuntemuksia.

Harri-Pekka Pietikäinen

Päätoimittaja, Bonfire.fi -bisnesmedia