Bonfire.fi

Kävin katsomassa jalkapalloa

Kävinpä tuossa jokunen viikko sitten katsomassa jalkapalloa.

Olen katsonut elämäni aikana alle kymmenen kertaa mitään penkkiurheilua ja muiden ihmisten urheilemisen katsomisesta irti saatava nautinto on edelleen suuri mysteeri. Nyt tuli kuitenkin järjestettyä eksklusiivinen kolmekymppisyllätys, jonka vuoksi lensin Barcelonaan katsomaan alansa parhaita urheilijoita potkimassa palloa.  Yllätyksekseni kokemus oli itse asiassa aika mielenkiintoinen, joten lopputuloksena irtosi blogipostauksen verran markkinointiin ja liiketoimintaan liittyvien huomioiden reflektointia.

1. Kaupallistaminen

Ensinnäkin huippujalkapallon ekosysteemi on osoitus timanttisesta kaupallistamisosaamisesta. Futisfanin kolmikymppiselämykseen tietysti kuului myös tutustuminen stadioniin opastetun kierroksen merkeissä. Matsien ulkopuolella koko massiivinen tila on nimittäin kaupallistettu jokaisen vierailijan LTV:ta maksimoivan funnelin muotoon, missä matkalla palkintomuseosta pelaajien pukuhuoneisiin voi vinguttaa korttia kaikenlaisiin heräteostoksiin aina kaverikuvasta (green screenillä esitettyjen) pelaajien kanssa siihen matkamuistokliimaksiin, että roudaat kotiin purkitetun puskan stadionin nurmikenttää.

Siinä missä stadionvierailu tarjosi suoranaisen kaupallistaminen for dummies -elämyskierroksen, sai itse pelistä mukaansa ilmaista swagia. Se taas johti paatuneimmankin penkkiurheiludissaajan valjastamisen brändilähettilääksi, kun pumppasin koko matsin ja hotellimatkan ajan sosiaalista mediaa täyteen kuvia hienosta (ja “ilmaisesta”) FC Barcelona -lipustani. Investointina moisella swagilla lienee eeppinen ROI, kun Instagram-spämmääjä on ensin maksanut itsensä kipeäksi sisäänpääsystä.¨

2. Optimointi

Toiseksikin huippupelaajien toiminta kentällä on jopa asiaan perehtymättömän silmään melko kiehtovaa. En voinut alkuun ymmärtää miksi maailman paras jalkapalloilija ei vaivaudu nappaamaan palloa kolmen metrin päässä tapahtuvasta syötöstä vastapuolen pelaajien välillä, mutta jossain vaiheessa täydet peliminuutit pelaavien huippujen optimoinnin taso alkoi avautua: tarkoitus on ilmeisesti optimoida omaa jaksamista siten, että oma kapasiteetti investoidaan vain niin tilanteisiin mitkä ovat strategisesti järkeviä.

Biggest impact with lowest effort, kuuluu mantra myös startup-kuplassa. Se konkretisoitui silminnähtävästi 90 minuutin aikana ihmetellessäni pallonpotkijoiden kermaa, kun nämä näyttivät lähinnä taapertavan ympäriinsä vailla asiaan vihkiytymättömälle avautuvaa logiikkaa. Länsirannikon teknologiayritykset ja japanilaiset autotehtaat eivät taida sittenkään edustaa maailman kärkeä mitä tulee resurssien optimointiin.

3. Summaus

Tykkään summata havaintoja helposti pureskeltaviksi listoiksi eikä blogaus jätä sen osalta kylmäksi. Futisreissuni reflektio kiteytyy näihin kolmeen muistutukseen:

  1. Uusia näkökulmia löytää tehokkaimmin oman kuplan ulkopuolelta.
  2. Oman työsi mestarit eivät välttämättä tule alaltasi, vaan vertailua ja oppeja kannattaa hakea toimialariippumattomasti.
  3. Sen sijaan, että hukkaisit resursseja tuottamattomaan toimintaan vain resurssien käyttämisen vuoksi, pyri tunnistamaan milloin ja miten ne on mahdollista käyttää tavalla joka saa aikaiseksi eniten tuloksia.
Ulkomailla katsomassa kun muut ihmiset urheilee.

(Optimoinnista puheen ollen: stadionkierroksen oppaamme osasi kertoa Messin elämästä myös sen, että tällä tasolla resurssioptimointi tarkoittaa vuorokausirytmin koostumista lähinnä nukkumisesta, syömisestä ja harjoittelusta. Eli nukutaan 16 tuntia ja muuten syödään tai pelataan jalkapalloa. Sillä taas ei liene mitään tekemistä work-life balance -optimoinnin kanssa. Aivan koko elämänfilosofiaa tuskin siis kannattaa rakentaa huippufutiksen fundamenttien ympärille, vaikka se onkin relevantti muistutus huipulle pääsemiseen vaativista uhrauksista.)

Mari Luukkainen

Icebreaker.vc

Principal

Pääomasijoittaja varhaisen vaiheen teknologiayhtiöihin sijoittavassa Icebreaker.vc -pääomasijoitusyhtiössä ja korkeakoulutettujen maahanmuuttajanaisten työllistämistä edistävän hyväntekeväisyysyhdistys Herizon ry:n perustaja

Lisää vaikuttajalta Mari Luukkainen


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi