Bonfire.fi

Kasvujohtaja Tuomo Meretniemi: ”Jos jäämme hiljaisiksi, annamme tilaa äänille, jotka eivät vie maailmaa hyvään suuntaan”

24.3. järjestetyssä #DareToSpeak-hyväntekeväisyystapahtumassa keskusteltiin kolmen pro bono -puhujan kanssa rohkeasta ja vaikuttavasta viestinnästä, luotettavasta tiedosta sekä sosiaalisesta mediasta informaatiosodan taistelukenttänä. Tuomo Meretniemi käsitteli omassa puheenvuorossaan vastuullista vaikuttamista ja sosiaalista mediaa.

 ”Olemme eri tilanteessa, mitä 15 vuotta sitten. Ennen tv ja lehdet hallitsivat, mutta nyt elämme maailmassa, jossa suurimmilla tubettajilla on 10 kertaa enemmän seuraajia kuin maailman suurimmilla sanomalehdillä”, Meretniemi kiteyttää.

 Edelleen tänäkin päivänä medialla on maailmassa valtava valta ja tiedämme, että eri maiden mediat käsittelevät asioita ihan eri tavalla esimerkiksi itärajan takana tai länsimaissa. Saamme kuitenkin perinteiden median lisäksi ajatuksiamme ruokkivaa informaatiota myös eri somekanavista, jossa vietämme paljon aikaa. Meretniemi sanoo tähän johtaneen siihen, että meistä yksilöistä on tullut mediataloja. Näissä tilanteissa ihmiset voivat päivittäin päättää, pysyvätkö he hiljaa vai ottavatko kantaa asioihin.

”Myös hiljaisuus on vahvaa viestintää, tosin ei kovin hyvää sellaista”, summaa Meretniemi.

Suomikin on täynnä sosiaalisen median vaikuttajia, joilla on kymmeniä ja satoja tuhansia seuraajia. Näiden somevaikuttajien sanoma tavoittaa enemmän ihmisiä kuin keskimääräinen maakuntalehti. Meretniemestä tätä ilmiötä on helppo vähätellä, sillä somekanavissa sisältö on usein pehmeää ja viihdepohjaista. On kuitenkin syytä muistaa, että valta on aina sillä, jota kuunnellaan.

 ”Ei ole niin väliä, mistä syistä jotain ihmistä alun perin kuunnellaan. Ihmisellä, johon luotetaan ja jolla on 200 000 seuraajaa, niin hänen sanomaansa asiaan kiinnitetään huomiota. Sillä on valtava vaikutus”, Meretniemi kertoo.

Ihmisiin uskotaan enemmän kuin organisaatioon

Viimeisen parin vuoden aikana, valtavien kriisitilanteiden keskellä, olemme konkreettisesti huomanneet kuinka uskomme enemmän ihmistä kuin organisaatiota. Joskus virallisen tiedon uskottavuus on jopa kärsinyt kovia kolauksia.

”Jos viesti tulee tuttavaltamme, jota seuraamme somessa, niin tutkitusti uskomme siihen tietoon paljon enemmän. Kun meissä silloin saa aikaan tunnereaktion, muutamme mielipiteitämme”, Meretniemi lisää.

Sama logiikka tulisi omaksua omaan toimintaamme, myös yrityksissä. Yrityksillä on jo lähtökohtaisesti mahdollisuus viestiä omissa kanavissaan ja yritysten pitäisikin tänä päivänä uskaltaa viestiä muistakin asioista, kuin siitä että meillä on jokin tietty hyvä tuote tai palvelu.

”Maailma on myös täynnä yritysten vastuullisuuspuhetta, se on oikea megatrendi. Kun tämä yhdistyy somekanavien vaikuttavuuden valtavaan nousuun, yritykset saavat mahdollisuuden ottaa ajatusjohtajan asemaa ja puhua oman toiminnan ulkopuolisista asioista”, Meretniemi kertoo.

Yritysten ei kuitenkaan ole ihan helppoa puhua sosiaalisen median kanavissa. Kuten todettu, ihmisen sana kiinnostaa enemmän kuin organisaation. Meretniemellä on kuitenkin tähän ratkaisu: kannattaa korostaa yrityksen viestinnän sijaan yritysten ihmisten, esimerkiksi toimitusjohtajan, viestintää.

”Elämme viestinnän näkökulmasta mielettömän demokraattisessa yhteiskunnassa. Kuka tahansa, jolla on painavaa sanottavaa, voi saada viestinsä leviämään. Tähän liittyy kuitenkin kääntöpuoli, sillä somessa liikkuu vahingossakin levitettyä misinformaatiota tai tahallaan levitettyä disinformaatiota. Some on vaikea pelikenttä”, Meretniemi painottaa.

Somen toiminta on niin nopeaa, että disinformaation jakamista voi vahingossa tapahtua meille kaikille. Silloin on kuitenkin tärkeää avoimesti myöntää, mitä on tapahtunut ja korjata asia.

”Tietenkin jaetun disinformaation voi aina vain poistaa, mutta sitä ei kauhean moni huomaa. Siksi pitäisi sanoa ääneen, että virhe on tapahtunut ja nyt korjataan sen. Anteeksipyytäminen on ehkä yleisessä keskustelussa vielä tabu, mutta kuten tiedetään, se on tekijä joka lujittaa mitä tahansa suhdetta yksityiselämässä ja julkisessa toiminnassa”, kertoo Meretniemi.

Lopuksi Meretniemi jakaa meille kaikille tärkeän viestin ja kehottaa käyttämään omaa ääntään myös sosiaalisessa mediassa:

”Jos me emme ota kantaa ja jäämme hiljaisiksi, annamme tilaa niiden äänille, jotka eivät johda tätä maailmaa hyvään suuntaan”.

 

Teksti: Elina Olander

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Tulevaisuus