Bonfire.fi

Jungle Juice Bar on selvinnyt toistuvista vaikeista ajoista – mitä yritys voi tehdä, kun kriisi iskee?

Yrittäminen ei todellakaan ole ollut aina ruusuilla tanssimista. Tässä artikkelissa kerron hieman tarkemmin Jungle Juice Barin vaikeista hetkistä, niin alkuajoista kuin korona-ajastakin; miten me olemme niistä selvityneet ja mitä toimenpiteitä olemme tehneet.

Reiluun kymmeneen vuoteen on mahtunut lukemattomia vaikeita hetkiä. Ensimmäinen itku tuli siinä kohtaa kun näin luonnokset ihka ensimmäisen baarin layoutista. Olin odottanut sitä päivää kuin kuuta nousevaa, sillä olimme vuokraneuvotteluissa jo pitkällä, mutta ennen sen allekirjoittamista meidän tuli hyväksyttää layout kauppakeskuksella.

Lähetin layoutin, vaikka itkin häpeästä. Luonnoskuvat eivät vastanneet lainkaan sitä, mitä olin pyytänyt. Tiesin, että neuvottelut tulisivat pitkittymään, sillä meidän pitäisi etsiä uusi suunnittelutoimisto, tehdä uudet suunnitelmat ja saada niille hyväksyntä. Tämä toi tietenkin myös lisää kustannuksia.

Suunnittelutoimistoa valittaessa kannattaa ehdottomasti pyytää referenssejä. Mikäli niitä ei jostain syystä ole saatavilla, kannattaa harkita uudelleen. 

Kannattaa tehdä useampia laskelmia

Toinen, erittäin vaikea hetki tuli siinä vaiheessa kun ensimmäisen baarin rakentamisesta syntyneet laskut kilahtivat postilaatikkoon. Budjetti meni todella reilusti yli, eikä tarvittavia rahoja ollut. Rahat onneksi saatiin kasaan ottamalla lainaa ja myyntikin veti hyvin, joten päätimme avata samana vuonna kolme muutakin baaria. Siinä vaiheessa kun neljä baaria oli pystyssä rahat loppuivat täysin, sillä toiset baarit eivät myyneet läheskään sitä mitä olimme arvioineet.

Vastaavaan tilanteisiin joutuneille vinkkini on se, että kannattaa odottaa rauhassa kunnes pisteet tai toiminnot ovat kannattavia ennen kuin kiirehtii avaamaan uusia. Tietenkin poikkeuksena ovat ne yritykset, joilla on kassassa rahaa ja haluavat avata kerralla useamman ja kokeilla riskillä miten myynti lähtee rokkaamaan.

Uskalla myös lopettaa kannattamattomat pisteet ja toiminnot. Kannattaa määrittää aika tai rahan määrä, minkä voi menettää siten, ettei se aiheuta harmaita hiuksia. Kannattaa joka tapauksessa tehdä useampia laskelmia, jotta tietää mitä tapahtuu jos esimerkiksi myynti onkin -50 % budjetoidusta. Näin pystyy paremmin ennustamaan sitä, mihin asti rahat riittävät.

Lisäksi rahoituksen järjestämisestä kannattaa neuvotella riittävän aikaisin, sillä se vie yllättävän paljon aikaa.

Kassakriisin myötä laskut ja velat kasvoivat

Pahimman kassakriisin aikaan jouduimme hakemaan itse osan raaka-aineista tukusta, sillä ne eivät enää myyneet meille laskulla, emmekä näin ollen saaneet tilattua toimitusta. Hyvää siinä oli se, että säästimme toimitusmaksut, mutta omaa työaikaamme meni aivan älyttömästi näihin matkoihin.

Toisaalta se oli kätevää siinä mielessä, että saimme otettua vauvan tukkureissuillemme mukaan. Työvuoroon baariin häntä oli hankala ottaa mukaan, koska ei rattaissaan kovin kauaa viihtynyt. Sitäkin kokeiltiin useamman kerran.

Tukut eivät olleet ainoat velan perijät, vaan laskuja oli rästissä vähän joka paikkaan. Aluksi oli todella noloa soittaa ja kysyä laskujen maksamista osissa, mutta siihen tottui aika nopeasti. Pidin sellaista exceliä yllä mihin kirjoitin kaikki maksamattomat laskut, päivämäärät sekä summat mitä olin sopinut maksavani. Toisinaan niitä joutui siirtämään vielä niistäkin päivämääristä, jos kassaan ei tullutkaan rahaa ennustettavaa määrää. Korkoja laskuille kertyi aivan älyttömiä summia, mutta siinä tilanteessa meillä ei ollut vaihtoehtoja. Kaikki lainat oli käytetty mitä vain olimme saaneet, niin henkilökohtaisesti kuin yrityksellekin.

Markkinoinnin kohdentamista ja enkelisijoittajien mukaantulo

Emme juurikaan pystyneet markkinoimaan, mutta pyrimme hyödyntämään kaiken mahdollisen, minkä saimme toteutettua järkevällä kustannuksella. Teetimme flyereitä sekä mainoksia, ja jaoimme niitä mihin ikinä keksimmekään. Yrityksille, kouluille, kauppakeskuksien mainospaikoille sekä yksityiskotien postilaatikoihin. Teimme paljon promoja ja maistatuksia niin kuntosaleilla, pr-toimistoissa, kouluissa, puistoissa, kauppakeskuksien tapahtumissa, messuilla kuin yritysten järjestämissä tilaisuuksissakin. Halusimme saada kuluttajilta palautetta tuotteistamme, sekä tietysti maistattaa ja markkinoida sitä mahdollisimman monelle.

Yksi halpa tapa markkinoida, jos sitä nyt edes siksi voi kutsua, oli jättää juotu smoothie-/mehumuki näkyvälle paikalle. Hyviä paikkoja oli muun muassa kauppakeskusten yleisten roska-astioiden päälle, niin sisällä kuin parkkihalleissakin. Ajattelimme, että kun ihmiset näkevät tyhjän mukin, heidän alkaa tehdä mieli samaa juomaa. Todisteita tämän toimivuudesta ei tosin koskaan saatu.

Toinen halpa markkinointikeino oli kutsua ystävät ns. asiakkaiksi kassalle, koska huomasimme, että silloin usein muodostui jonoa kun ihmiset näkivät baarissa olevan muitakin asiakkaita.

Kun saimme enkelisijoittajat mukaan, tilanteemme parantui huomattavasti. Saimme kannattavuutta parannettua supistamalla menua, eli vähentämällä raaka-aineita, jota kautta myös hävikki pienentyi. Onnistuimme myös neuvotettelemaan tukkujen kanssa edullisempia ostohintoja. Vuokrasopimuksiin saimme myös parempia ehtoja; vuokran määrää pienemmäksi, ilmaisia kuukausia, lyhyempiä sopimuksia, break-optioita sekä joitain rakentamiseen liittyviä kuluja ilmaiseksi.

Johtoryhmän toiminta korostunut korona-aikana

Korona-aikana kaikki keinot on otettu jälleen käyttöön, iso kiitos uudelle johtoryhmälle. Jäin itse pois operatiivisesta toiminnasta juuri kun korona iski, mutta on ollut hienoa huomata kuinka innovatiisia he ovat olleet.

Kriisin keskellä he ovat keksineet uusia myyntikanavia, koska ihmisiä ei juurikaan ole kauppakeskuksissa liikkunut; sankarismoothiet, kotiinkuljetus, verkkokauppa ja e-lahjakortit, ulkomyynti, kahvin ja energiapatukoiden pilotointi ajatuksella pilot & fail fast. Samaan aikaan on neuvoteltu vuokrista, suljettu muutamia kannattamattomia pisteitä, supistettu aukioloaikoja ja työtunteja.

Olemme jo parin vuoden ajan tehneet Plan B -suunnitelmaa, jossa on otettu huomioon kaikki seikat mitä pitäisi tehdä kulujen karsimiseksi, jos jonkinlainen kriisi iskee. En tosin koskaan ajatellut, että tuota suunnitelmaa jouduttaisiin ottamaan oikeasti käyttöön. Varsinkaan niin, että se on vasta pohja kaikelle supistamiselle.

Jälkeenpäin voin todeta, että onneksi olimme sellaisen tehneet, koska uusi johtoryhmä pystyi sen avulla toimimaan nopeasti. Tietenkin he joutuivat sitä paljon muuttamaan, mutta pääsivät ainakin alkuun.

Kriisin keskellä on myös tärkeä pohtia sitä, mitkä projektit ovat sellaisia, jotka voivat odottaa ja mitä taas kannattaa edistää. Kaikkia hankkeita ei välttämättä kannata laittaa holdille.

Noora Fagerström

Junge Juice Bar

co-founder

Sarjayrittäjä ja enkelisijoittaja Noora on monessa yrityksessä mukana joko perustajan tai sijoittajan roolissa. Tunnetuksi hän on tullut Jungle Juice Barin perustajana, jossa hän myös oli toimitusjohtajana lähes 10 vuotta.

Lisää vaikuttajalta Noora Fagerström


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys