Bonfire.fi

Johtaja, yli puolet potentiaalisista työntekijöistäsi tutkii LinkedIn-profiiliasi. Mitä se tarkoittaa?

Osaajapula on ollut yksi keskeisimpiä työmarkkinan teemoja kuluvana vuonna. Miten sinä rekrytoivana esihenkilönä tai yrityksen omistajana voit vaikuttaa siihen LinkedInissä?

LinkedIn on kehittynyt viestintäkanavaksi sekä työnantajille että rekrytoijille, mutta siitä on tullut jopa tärkeämpi työkalu työnantajien arvioimiseen. Tein hiljattain LinkedInissä kyselyn siitä, miten potentiaalisen esihenkilön tai yritysjohdon profiili vaikuttaa työnhakijan päätökseen hakea työpaikkaa.

Sain idean kyselyyn tästä kirjoituksesta, jossa kerrotaan, että Z-sukupolvi myöntää tsekkaavansa pomoja sosiaalisessa mediassa. Se, mitä he löytävät sieltä, määrittää, hakevatko he kyseiseen työpaikkaan töihin tai liittyvätkö osaksi tiimiä. Yli puolet (54 %) nuorista työntekijöistä tutkii johtajia  (LinkedIn, Instagram tai Facebook) työhaastatteluihin valmistautuessaan. 70 % katsoo työnantajayritysten sivuja, todettiin it-alan iCIMS:n tekemässä tutkimuksessa

Kysyin yli Linkedin-seuraajiltani, tutkivatko he yrityksen johdon ja/tai mahdollisen tulevan esihenkilön LinkedIn-profiilia?

79 % kyselyyn vastanneista tutkii profiileja. LinkedIn-profiili ei siis ole todellakaan vain sitä varten, että rekrytoijat voivat etsiä sieltä työntekijöitä. Kyseessä on myös kanava esihenkilöiden ja yritysten arvioimiseen.  

Mitä tämä tarkoittaa? 

Tämä havainto tarkoittaa sitä, että kaikki mitä laitat profiiliisi vaikuttaa kuvaan sinusta, joko positiivisesti tai negatiivisesti:

Työnhakijat tarkistavat rekrytoijan profiilista ennen kaikkea sen, kuinka hän kuvailee itseään. 

Mitä työnhakijat tsekkaavat profiilistasi? 

Näiden lisäksi Google-haulla löytyy paljon tietoa siitä, missä mahdollinen tuleva esihenkilö on ollut mukana, esim. podcastit, lehtijutut, nimitykset, blogikirjoitukset, yritysvideot, jne.

Yrityksen ja yritysjohdon profiileista pystyy päättelemään, millaista tyyppiä tiimiin etsitään ja kannattaako sinne hakea.  

Henkilöstö tsekkaa pomon profiilin

Törmäämme jatkuvasti siihen, että yrityksen nettisivulla sanotaan, että rekrytoinneissa panostetaan diversiteettiin, mutta henkilöstön LinkedIn-tsekkaus saattaa paljastaa, että koko henkilökunta – johtajat mukaan luettuna – ovat alle 40-vuotiaita. Tällöin herää kysymys,  kannattaako 52-vuotiaan työnhakijan tuhlata aikaansa hakemalla moiseen yritykseen? 

Samalla kun työnhakijat arvioivat sinua, LinkedIn-profiilisi vaikuttaa myös siinä tilanteessa, kun sinut on valittu pomoksi ja henkilöstölle lähtee nimitysuutinen.  Yrityksen henkilöstö tsekkaa profiilisi.

Yksi tae siitä, että menestyt uudessa työssäsi, on ehdottomasti BUY-IN eli henkilöstön hyväksyntä.  “Buy-In” alkaa siitä hetkestä, kun yrityksessä tiedotetaan sisäisesti, että olet uusi pomo yksikössäsi. 

Kuvitellaan, että sinulla on profiili, joka kertoo sinusta vain vähän. Tavallisesti tällainen profiili koostuu titteleistä, yritysten nimistä, vanhasta kuvasta ja koulutustaustasta.

Milleniaalit ja siitä nuoremmat voivat arvostella sinua jo pelkästään LinkedIn-profiilisi perusteella. He ehkä päättelevät tällaisen profiilisi perusteella, että:

Jos olet markkinoinnin, viestinnän tai HR:n johdon ammattilainen, niin shame on you! 

Olen urakonsultin urallani törmännyt monesti siihen, että juuri HR-, markkinointi- ja viestintäjohtajilla ei ole LinkedIn-profiilia päivitetty vuosiin.

“Suutarin lapsilla ei ole kenkiä”, sanotaan nykyään silloin, kun ammattilainen ei omalla kohdallaan hoida hyvin sitä, mitä myy tai opettaa toisille. Sanonnan merkitys entisestä on siis hieman muuttunut.    

Jos rekrytoijilla on BIASit, niin on työnhakijoilla ja tulevilla alaisillakin!

Julia Kaukinen

Executive Career Consultant

Julia Kaukinen on keski- ja ylemmän johdon työnhakuvalmentaja ja urakonsultti. Hänen urakonsulttitoimisto auttaa asiakkaitaan kaupallistamaan osaamisensa sekä löytämään arvojensa mukaisen työn. Julia on myös alansa pioneeri – Suomen ensimmäinen virallinen CV-kirjoittaja (vuodesta 2020) ja sertifioitu LinkedIn-profiilin kirjoittaja (NCOPE, 2021). LinkedInissä ja muualla sosiaalisessa mediassa hän jakaa aktiivisesti asiantuntemustaan johtajien työllistymisestä ja kaupallistamisesta kymmenille tuhansille ihmisille. Hänen Johtajat työnhaussa -uutiskirjeensä LinkedInissä on hyvin suosittu.

Lisää vaikuttajalta Julia Kaukinen


Lisää kategoriasta Johtaminen