Bonfire.fi

Enemmän intohimoa yrittämiseen (ja onnistumiseen) kuin menestymiseen!

Kesällä se sitten lomaillessani jotenkin iski. Se oli ne samat mediat ja aiheet, joita luen aina aamukahvia juodessani, mutta hitaissa aamuissa kaikki näyttäytyi kovin erilaisena. Ehkä siksi, että oli sitä kuuluisaa aikaa pysähtyä ja kuulla eri kohtaloita, joita viimeiset puolitoista vuotta on saanut aikaan. Mutta siis mikä iski?

Menestyksen illuusio ei auta onnistumaan

Se iski, että niin monet ulostulot ovat nykyään vain euroja ja dollareita. Kolmen kohdan tiivistyksiä, ja totuuksia, joilla menestyjät kirjoittavat historiaa uusiksi – ja sen myötä myös heti tulevaisuutta. Otsikot ilman sisältöä huutavat sitä, kuinka joku tekee tilin yhdessä hyvin eristetyssä liiketoiminnassa ja kategoriassa, ja samalla kellonlyömällä hän tuntuu olevan oraakkeli aivan missä vain. Koko ajan on kiire olla maalissa, jopa ennen kuin ilmoille on kajautettu edes lähtölaukausta. Siitä piipusta kun kuuluu ”pam” eikä ”exit”.

Ja se menestys. Se on illuusio, jonka olemme luoneet järjestääksemme ihmiset tiettyyn paremmuusjärjestykseen. Järjestykseen, joka ei auta meitä omassa onnistumisessamme vaan tekeekin menestyjille uusia portaita heistä, jotka eivät menestyneet.

Jos tunnet olevasi menestynyt rakentaessasi itsellesi merkityksellisen työpolun, löytäessäsi unelmiesi puolison tai vaikka säkillisen onnen jyviä, olet silti suuren yleisön silmissä tavallinen tallaaja, jota otsikot eivät kutsuisi menestyneeksi. Tai juuri kukaan meistä. Voit siis olla menestynyt saavuttaessasi omat unelmasi, mutta se ei välttämättä näytä siltä meille muille.

Jos taas saavutat voiton jossain kilpailutilanteesta – oli se sitten yrityksen myynti, jääkiekon SM-kulta tai TV-skaba – niin  kaikki sanovat tämän voittajan olevan menestynyt. Jos kyseisen ihmisen unelma oli juuri tuo voitto, on tilanne oikeastaan täysin sama kuin aiempi esimerkkini työpolusta ja puolisosta, eli oman elämän suuri unelma on saavutettu. Miksi kuitenkin arvotamme nämä jälkimmäiset saavutukset korkeammalle kuin ne, jotka ovat kuitenkin niitä hyvän elämän peruspilareita?

Ja hei, minä rakastan onnistumista – ja onnistujia – siinä missä hyvää irtojäätelöä kesähelteellä. Mutta en jaksa sitä kaikkitietävää ja itseriittoista ”menestyjä -asennetta” aiheissa, joista joku muu huoneessa tietää huomattavasti enemmän. Välillä menestyjää enemmän voi tietää vaikka hän, joka juuri kantoi kahvin huoneeseen.

Onnistumisen mittareita ei voi kopioida mediasta

Olen nyt viime aikoina kuullut liikaa sitä, kuinka todella kovat tekijä eivät enää jaksa, koska ”eivät vaan menesty”. He lyövät itse itseään maanrakoon ja toistelevat prinsiippejä joltain ”menestyjältä”.

Ole kiltti ja kuuntele, jos joku voi auttaa sinua – ja sitten myös todella auttaa – mutta älä kuuntele heitä, jotka tulevat huoneeseen tietäen kaiken vain siksi, että yhdessä luomamme ”menestyksen illuusio” on sokaissut kaikki huoneessa.

Jokainen meistä kykenee luomaan oman menestystarinamme. Eikä se onnistumisen mittari ole se mitä voit lehdistä lukea. Se tulee päättää itse. Ja sen jälkeen menestyksen eteen täytyy tehdä töitä, koska mikään ei tule annettuna.

Loma on ohi, nyt töihin!

Toni Lähde

MacWell

Brändistrategi / Luova johtaja

Toni Lähde on brändistrategi ja luova johtaja, jonka erikoisosaaminen on rakentaa monisyisiä brändi– ja tuotekokonaisuuksia, joissa toteutuu sekä lyhyen tähtäimen liiketoiminnan tulos että pitkän tähtäimen brändipääoma. MacWellin omistajuuden ja Luovana johtajana toimimisen lisäksi Toni toimii Brand Advisoryna lukuisille start-upeille.

Lisää vaikuttajalta Toni Lähde


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys