Bonfire.fi

“Diili toi katu-uskottavuuden” – Sointu Borg kertoo elämästään tosi-tv:n jälkeen

Uusi Diili-kausi alkaa torstaina 31.3. klo 20 Nelosella!

Sanoma Media Finlandin omistama Nelonen Media onnistui viime vuonna uudistamaan Diilin siten, että kansainvälisesti tunnettu formaatti lähti Suomessa uuteen kukoistukseen. Jari Sarasvuon ja Hjallis Harkimon saappaat hienosti täyttänyt Jaajo Linnonmaa luotsasi tuotantokautta, jota leimasi poikkeuksellisen onnistunut roolitus. Toni Lähde ja Noora Fagerström olivat kumpikin oivallisia Jaajon oikeana ja vasempana kätenä. Ohjelman todelliset tähdet loistivat kuitenkin kilpailukentällä. Kilpailijat olivat pääsääntöisesti mielenkiintoisia ja värikkäitä persoonia, joiden myötä ohjelman viihdearvo nousi korkeaksi. Voittajaksi itsensä kammennut suorasanainen Sointu Borg nousi ilmiöksi jo ennen viimeistä finaalijaksoa. Sittemmin vienti on ollut kovaa. Viime kevään Bonfiren WalkCastissa Sointu kertoi muun muassa mietteitään Diilin tekemisestä. Pääset kuuntelemaan jakson täältä.

Diilin tekeminen oli Borgille käänteentekevä kokemus. Monet tosi-tv:ssä esiintyneet ovat valittaneet televisiojulkisuuden tuomasta uskottamuusvajeesta. Sointu kokee asian kohdallaan päinvastaiseksi.

– Diili mullisti koko elämäni! Se toi katu-uskottavuuden, jonka jälkeen VIP-emännöntiä tarjoavalle yritykselleni alkoi tulla aiempaa suurempia keikkoja. Pääsin myös tekemään puhujakeikkoja ja esikoiskirjani ilmestyy alkusyksystä. Ennen kaikkea koen, että voiton jälkeen olen saanut oman ääneni kuuluviin. Monet nuoret naiset ovat kertoneet inspiroituneensa voitostani ja uskaltaneet hakea jotain tiettyä työpaikkaa tai irtisanoutuneet huonosta.

Borgin voitosta on nyt vajaa vuosi, jonka aikana hänellä on ollut vientiä monella eri rintamalla. Hän myöntää vauhdin olleen paikoin vähän liiankin kova, mutta toisaalta painottaa myös sitä, että ohjelman mukanaan tuoma “momentum” on lyhyt.

– Diili oli ponnahduslauta, mutta sen jälkeen kukaan ei ole järjestänyt minulle mitään, kaikki on lähtenyt itsestäni. Koen sen siten, että Diili antoi jauhot ja munat, mutta kakku täytyi leipoa itse. Kaikki eivät sisäistä sitä työmäärää, jonka olen paiskinut viime vuoden aikana.

Borg kokee liike-elämän eri sektorit edelleen monin paikoin kapeiksi. Esimerkiksi johtamistehtävissä olevat naiset joutuvat yhä harmillisen usein vastaamaan lähinnä perheen ja uran yhdistämistä koskeviin kysymyksiin. Borg kokee tuoneensa liike-elämään väriä ja liikkumatilaa. Hän myöntää avoimesti, että Diilin myötä tullut julkisuus on edesauttanut sitä, että hän saa revitellä avoimemmin omana itsenään.

– Suoruudesta ja roisista ulosannista on tullut Diilin myötä valttikorttejani ja niistä muodostuu koko henkilöbrändini ydin. Jos se on aiemmin ollut vankila, nyt se on portti vapauteen.

Tulevalla Diili-voittajalla on varmasti kovat odotukset tulevasta. Täytyy silti muistaa, että Borg onnistui kiinnostamaan mediaa poikkeuksellisen paljon, suurin osa vastaavista tapauksista on haalentunut nopeasti. Julkisuus itsessään ei tee autuaaksi, mutta Borg on elävä todiste siitä, että sen myötä on mahdollista hyödyntää myös omaa urakehitystä ja henkilöbrändin rakentamista.

– Haluan omalla tekemiselläni oivalluttaa ihmisiä. Pohjatyö on nyt tehty, katsotaan kuinka siivet kantaa!

 

Teksti: Harri-Pekka Pietikäinen

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi