Bonfire.fi

Bisneskesän kovin designuutinen oli yhtä aikaa tussahdus sekä lähtölaukaus uudelle, asiakaskeskeiselle kestävyysajattelulle

Kesäkuun lopussa se sitten tuli.  Applen designjohtaja Jony Ive ilmoitti Financial Timesissa lähtevänsä yrityksestä 27 vuoden jälkeen. Huh mikä uutinen, oli monen ensireaktio. Olihan Iven visio ollut merkittävässä roolissa Applen kasvutiellä yhdeksi maailman arvokkaimmista brändeistä.

Mutta taivas ei pudonnutkaan kenenkään niskaan, Applen osakekurssi ei romahtanut eivätkä omenauskovaiset heittäytyneet laimoittain kallionkielekkeiltä. Toki Iven merkitys eri kommenteissa tunnustettiin, mutta äänensävy oli enemmän business as usual kuin dramaattinen. Ive oli jo vuodesta 2015 pienentänyt päivittäistä rooliaan, Applen designtiimi oli jo aikaa sitten kasvanut ohi yhden miehen showsta ja digitaalisten palvelujen aikana muotoiluosaamisenkin määritelmät ovat radikaalisti muuttuneet. Ehkä Iven olikin aika siirtyä eteenpäin. 

Mutta kohteliaan ylistyksenkin keskeltä yllättävän moni arvio oli kriittinen. Iven designratkaisut johtivat väistämättä ja tarkoituksella tuotteisiin, joita oli vaikea tai kallista korjata, jotka vanhentuivat käsiin uusien mallien julkistusten myötä ja pakottivat kuluttajan ostamaan uutta. Applen on ollut aina myös äärimmäisen haluton myöntämään virheitään, varsinkin jos muotoilu muotoilun vuoksi on ohittanut toimivuuden. Esimerkiksi uudet näppäimistöt eivät  ole valtavasti kehuja keränneet. 

Kaikki tämä on toki paisuttanut Applen tilipussia, mutta köyhdyttänyt sekä kuluttajaa että ympäristöä. Apple ei nimittänyt suoraa seuraajaa Ivelle, ja onkin vaikeaa kuvitella yrityksen seuraavaa transformaation tai arvonnousun tapahtuvan entisen kaltaisilla muotoiluopeilla. Halusi Apple sitä tai ei, Iven lähtö on merkkipaalu ja lähtölaukaus syvälliselle muutostarpeelle brändin ajattelussa. 

Apple ja muut teknologiayhtiöt ovat jo joutuneet ottamaan tuotantoketjun kestävyyden vakavasti. Nykyisen sukupolven Apple-puhelimien lanseerauksessa vastuullisuusjohtaja Lisa Jacksonilla oli jo kollegoitaan suurempi rooli. Hyvä niin, ja onhan Apple lisäksi mm. sitoutunut 100% uusiutuvaan energiaan omissa kiinteistöissään.

Mutta oman pesän kuntoonlaitto on kestävyys 1.0 -tasoa. Ei helppoa, mutta silti vasta 1.0- tasoa. Kestävyys 2.0 asettaa oman navan sijaan hyvinvointikeskiöön itse asiakkaan, sen kuuluisan kuluttajan. Kestävä designajattelu ei niinkään kysy, miten voimme myydä lisää yhden uuden härpäkkeen verran, vaan miten voimme kasvattaa brändin taloudellista arvoa ja positiivista yhteiskunnallista vaikuttavuutta mahdollistamalla asiakkaalle fiksumpi, terveellisempi, edullisempi ja kaikin puolin kestävämpi tapa elää. Kuulostaa tilaukselta pohjoismaiselle brändiajattelulle, eikö totta? 

Kestävässä ajattelussa yritys voi nostaa arvoaan myymällä vähemmän. Ajatus ei ole ollenkaan niin radikaali kuin se ensi alkuun kuulostaa.  Jos brändin arvoa onkin perinteisesti mitattu sidosryhmämielikuvien, investointikyvykkyyden ja hinta- tai volyymipreemion näkökulmasta, olisi naivia kuvitella tulevaisuuden arvokkaimpien brändien asettavan oman lyhyen tähtäimen taloudellisen hyötynsä planeettamme tai kuluttajan pitkäjänteisen hyvinvoinnin edelle. Tulevaisuuden design- ja bisnesdirikat ovatkin joukolla irtisanoutumassa kertakäyttökulttuurista. On ammatillisesti palkitsevampaa sekä taloudellisesti tavoiteltavampaa myydä yksi kestävä kippo tai paita viiden kestämättömän sijaan. 

Mutta mistä löytyisi se visionääri Applelle, joka palauttaisi uskon siihen, että se oma rakas omena on kuranttia kamaa myös parin vuoden päästä?

 

Petteri Lillberg

Demos Helsinki

Vanhempi konsultti

Petteri Lillberg (M.Phil) on Demos Helsingin vanhempi konsultti. Petteri työskentelee strategian, ennakoinnin ja yritystoiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parissa. Aivan erityisesti, Petteri auttaa yrityksiä tunnistamaan ja toteuttamaan uusia arvonluonnin ja aineettoman pääoman välineitä. Ennen Demosta, Petteri oli McCannin pohjoismainen strategiajohtaja. Näkyvä kolumnisti ja puhuja, Petterillä on M.Phil Cambridgen yliopistosta. Hän istuu myös Unicef Suomen hallituksessa.

Lisää vaikuttajalta Petteri Lillberg


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi