Bonfire.fi

Älä sorru kylmänviileään pitchiin – nyt jos koskaan kannattaa ottaa ilo irti aidoista kohtaamisista!

Tällä viikolla voi Slush-tapahtuman johdosta kuulla rytmikästä 5-minuuttista visiopuhetta ja call to actionia Slush 100 pitching competition – kilpailussa messukeskuksen päälavalla sekä Slushin side-eventeissä ympäri kaupunkia.

Vaikka et pääsisi Messukeskukseen tai side-eventteihin, voit myös seurata pitch-finaalikilpailua striimistä. Finaaliesityksetkin löytyvät jo verkosta. Kuten euroviisuissa, tässäkin kilpailussa on hauskaa veikata voittajaa kavereiden kesken. Mihin yritykseen itse sijoittaisit ja millainen pitchausesitys vakuuttaisi sinut? Tekisitkö päätöksesi faktojen perusteella vai tunteella?

Vaikka luotamme päätöksenteossa numeroihin, on usein kyse myös tunteista. Kehonkieleltään takelteleva puhe ja tärisevät kädet eivät kutsu mukaan lennokkaisiin mielikuviin mukaan. Siksi pieni kehon osien ravistelu ja äänenavaus ennen lavalle astumista on paikallaan. On upeaa seurata sitä itsevarmuutta ja karismaa yrittäjissä, jotka onnistuvat hurmaamaan yleisön livetilanteessa tuhatpäisten yleisöjen edessä.

Pitchausvalmentajana vuosien varrella lukuisia puheita kuunneltuani olen oppinut, että ilman intohimoa on kaikki hieman vaikeaa. Jossain vaiheessa intohimoisinkin pitchaaja väsyy kertomaan omaa tarinaansa varsinkin jos sijoittajien lista on pitkä ja pitchausta on hiottu viikkotolkulla ja aina ei vaan niin sanotusti ”lähde”. Kipinä on löydettävä, mutta se ei aina ole ihan helppoa. Mikä avuksi?

Tekninen suoritus on monen luovankin tekijän pelastaja, sillä joka päivä ei voi pelkästään intohimon varassa pyörittää yritystä. Siksi pitchausesityksessäkin on monta kohtaa, jossa tekninen suoritus on hyvä erottaa tunnepitoisesta esityksestä. Tunnetta toki tarvitaan, mutta hyvä puhe- ja esiintymistekniikka pelastaa tilanteen.

Yksi hauskimpia ja teknisesti taitavimpia näkemiäni pitchausesityksiä on Polar Bear pitching competitionin pithausesitykset, jotka esitetään jääkylmästä avannosta. Tekninen taituruus pelastaa kun fokus menee kylmästä selviämiseen. Harjoiteltu rakenne tulee ulkomuistista. Kehon lihakset kyllä muistavat mitä piti sanoa. Oululaisten järjestämä pitchauskilpailu on onnistunut kiteyttämään sen, mikä pitchauksen ytimessä on olennaista: “Joko saat tiivistettyä ideasi muutamaan minuuttiin tai et.” Pitchaus avannossa on jäänyt mieleen osuvana “allegoriana” pitchin tiukkaan aikarajoitteeseen ja jännitteen luomisen ideaan.

Avannossa on laskettu stressikertoimia viime talvena moneen otteeseen, näin olen kuullut. Korona on haastanut mukautumaan uuteen ja varautumaan pahimpaan. Toisaalta se on myös pakottanut toden teolla innovoimaan ja visioimaan isosti ja pakottanut olemaan luova. Korona on pistänyt yritykset muotoilemaan ideoita, konsepteja ja palveluita uusiksi.

Nyt, jos koskaan, kun uudet ideat on julkistettava ja myytävä, kommunikoinnin on oltava sujuvaa ja pitchin hallussa! Pää on pidettävä kylmänä.

Pitch! – innostavan tiivistämisen taito- esikoistietokirjani, jonka kirjoitin yhdessä toimittaja Joonas Turusen kanssa, julkaistiin ensimmäisenä koronasyksynä kun Slush 2020 peruttiin. Sen jälkeen itsellekin epävarmuudesta on tullut normi.

Kirjan ideana on, että kuka tahansa voisi lukea pitchauksen ja start upien sekä sijoittajien vuorovaikutus- ja esiintymistyylistä ja oppia luomaan tilanteita, oman elämän “call to actioneita” lisää – sekä saamaan entistä syvällisempää tietoa pitchauksesta ja esiintymistaidoista.

Kun kirjamme valittiin Option vuoden 10 parhaan talouskirjan joukkoon, osoitti se itselleni sen, ettei ikinä voi tietää, mihin seuraava aloite tai pitchi lopulta johtaa. Siksi pitchaaminen rohkeasti on aina vaivan arvoista. Uusia mahdollisuuksia tulee joka päivä jos niitä itselleen osaa luoda ja usein hyvien ideoiden toteuttamiseen löytyy muita ihmisiä jotka uskovat ideaasi!

Kun epävarmuudesta on tullut normi, ikinä ei tiedä milloin seuraava livekohtaaminen on taas mahdollinen. Siksi näinä aikoina livekohtaamisista kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Jos viimeistään nyt kiinnostuit pitchauksesta ja tulet kohtaamaan ihmisiä livenä seuraavina viikkoina, tässä muutama vinkki pitchin valmisteluun.

1.Mieti kenelle haluaisit pitchata?
On tärkeää löytää oikeat ihmiset joille esittää omat ideansa!
Voit räätälöidä puheesi sisällön tason sopivaksi – kuulija ei halua tuntea itseään hölmöksi, siksi poista liian vaikea asiantuntijasanasto jos et puhu toiselle alan asiantuntijalle ideastasi.

2. Sanoita kolme tärkeintä tunnetta
Mitkä tunteet kuvaavat parhaiten ideaasi, palveluasi tai ratkaisuasi?
Helpottaako ideasi jonkun tietyn ihmiset elämää tai ratkaisetko isompaa maailmanlaajuista ongelmaa? Mikä on se tärkeä tunne, jonka loppukäyttäjä voisi kokea?

3. Call to action
Esitä innostava visio, jossa on selkeä toiminta ja suunta. Kerro mitä lähdet tekemään mikäli teidän tiimiin sijoitetaan tai yhteistyötä syntyy!

 

Elsa Ervasti on pitchaus- ja esiintymisvalmentaja sekä vuoden 2022 Shift Business Festival- tapahtuman ohjelmapäällikkö.

Elsa Ervasti

Esiintymis- ja pitchausvalmentaja

Elsa Ervasti on esiintymis- ja pitchausvalmentaja, joka on valmentanut satoja suomalaisia start up- ja pk-yrittäjiä esiintymisessä ja pitchaamisessa. Elsa kirjoitti tietokirjan "Pitch! - innostavan tiivistämisen taito (Kustantamo S&S) yhdessä toimittaja Joonas Turusen kanssa. Optio valitsi teoksen vuoden 2020 Top 10 parhaan talouskirjan joukkoon. Kuva: Katriina Haikala

Lisää vaikuttajalta Elsa Ervasti


Lisää kategoriasta Johtaminen