Bonfire.fi

Älä sokeudu megatrendeille

Kaupallinen yhteistyö eCraftin kanssa

31.10 järjestetään eCraftin toimesta Future Business Day, joka keskittyy huomisen liiketoiminnan haasteisiin. Teen yhteistyötä eCraftin kanssa ja olen itse puhumassa kyseisessä tilaisuudessa. Tulen myös twiittaamaan tapahtuman kulusta pitkin päivää.

Ajattelin tässä blogikirjoituksessani hieman valottaa sitä, mistä tulen puhumaan seminaarissa. Luentoni aiheena on ”Tulossa huomenna-Miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme” ja luento perustuu pitkälti juuri julkaistuun saman nimiseen kirjaani, jossa käsittelen koko maailman tulevaisuutta ja suuria muutostrendejä.

Koen, että toimintaympäristön tapahtumien ja muutosten ymmärtäminen on elintärkeää kenelle tahansa, mutta ennen kaikkea organisaatioille, joilla on tavoitteena toimia elinvoimaisina myös tulevaisuudessa. Hyvin helposti työelämä kuplaantuu oman toiminnan ja toimialan ympärille, ja suuret ympärillä tapahtuvat maailman muutokset voivat tulla yllätyksenä. Nämä muutokset eivät yllätä siksi, että niitä olisi ollut vaikea havaita, vaan siksi, että kukaan organisaatiossa ei ole ehtinyt kiinnittää omilta töiltään niihin huomiota. Jos fokusoi katseensa yhteen pisteeseen, isotkin asiat ympäristössä jäävät huomaamatta.

Mitä nämä tärkeät muutokset sitten ovat? Futuristit puhuvat megatrendeistä, jotka ovat pidempiaikaisia globaaleja suurien luokan trendejä, jotka ovat vaikuttaneet jo jonkin aikaa ja tulevaisuudessa, jos jotain suurempaa villiä korttia (yllättävää ja nopeaa muutosta) ei tapahdu, niiden suunnan voi olettaa jatkuvan jonkin aikaa. Valtamerilaivaa kun ei niin vain käännetä. Megatrendejä ovat esimerkiksi väestönkasvu, väestörakenteen muutos, ilmastonmuutos, kaupungistuminen, globalisaatio, varallisuuden ja kulutuksen kasvu, eriarvoistuminen, ympäristön saastuminen ja resurssien väheneminen, digitalisaatio ja teknologian kehitys.

Megatrendeihin liittyy paradoksi: vaikka ne ovat varsin näkyviä, niiden mahdollisuuksia ja uhkia ei välttämättä ole pureskeltu tarpeeksi hyvin esimerkiksi organisaatioiden strategiatyöskentelyssä. Asiakkailleni yleensä totean, että jos mitään muuta ette ehdi ennakoinnin hyväksi tehdä, niin käykää ainakin megatrendit läpi oman organisaationne kannalta. Ne eivät edes ole mitään huomista, ne ovat jo täällä tänään.

Tule kuuntelemaan lisää ajatuksiani megatrendeistä ja niiden tuomista mahdollisuuksista ja uhkista Future Business Dayhin 31.10.2019. Lisätietoja täältä.

Elina Hiltunen

What's Next Consulting

Futuristi, kirjailija, puhuja

Elina Hiltunen on suomalainen tulevaisuudentutkija, tietokirjailija ja yrittäjä. Hiltunen on ollut asiantuntijana Nokian strategiaosastolla, Finprossa ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Vuonna 2007 perustamansa yrityksen kautta Hiltunen luennoi ja auttaa yrityksiä tulevaisuuden ennakoinnissa.

Lisää vaikuttajalta Elina Hiltunen


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys