Bonfire.fi

Älä kerro yritystarinaa, luo tarinakokemusta!

Anne Kalliomaki

Tarinaa on hyödynnetty yritysten liiketoiminnassa eri tavoin jo pitkään. Siitä huolimatta olemme tarinan mahdollisuuksien hyödyntämisessä vasta alkumetreillä.

Tarinoiden bisneskäyttö rajoittuu liian usein tarinoiden kertomiseen; puheena, tekstinä, videoina. Tarinallistamisen mahdollisuudet puolestaan jäävät monilta yrityksiltä edelleen hyödyntämättä.
Tarinoiden käytön laajentaminen on hyvä aloittaa tarinallistamisen käsitteen haltuun ottamisella.

Tarinallistaminen on yrityksen toiminnan tai yksittäisen palvelun kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Kyse on strategisesta muotoilusta, jossa tarinaa käytetään välineenä asiakaskokemuksen laadun ja elämyksellisyyden kehittämiseen.

Tarinankerronta puolestaan on puhetta, tekstiä tai audiovisuaalista tarinankerrontaa. Se on myös tarinan kertomista, jakamista ja kuuntelemista. Tarinankerronnan viitekehys on viestintä. Tarinallistamisen viitekehys puolestaan on strateginen muotoilu.

Tarinallistaminen ei ole oman yritystarinan kertomista vaan asiakkaan palvelemista elämyksellisemmin ja inhimillisemmin tarinakokemuksen avulla.

Tarina ohjaamaan liiketoimintaa

Digitalisaatio ja asiakaslähtöisyys nostavat merkityksellisen kokemuksen tuottamisen vahvasti esille. Kokonaisvaltaisen kokemuksen tuottamisessa tarinallistaminen voi olla meille isosti avuksi. Tarinallistaessa pääsemme käyttämään tarinaa työvälineenä; punaisena lankana, joka ohjaa meitä kehittämään liiketoimintaa asiakasta osallistavan tarinan muotoon.

Tarinallistamisessa yritykselle luodaan ydintarina, joka toimii suuntaviivana bisneksen kehittämisessä ja antaa tarinallista muotoa niin palveluprosesseille, fyysiselle ja digitaaliselle palveluympäristölle kuin markkinointiviestinnällekin. Tätä ydintarinaa ei välttämättä julkaista tekstinä lainkaan. Se siis toimii hiukan samalla tavoin kuin elokuvakäsikirjoitus, jonka tarkoituksena on ohjata tarinatuotteen rakentamista. Television ja elokuvan parissa työskennellessäni opin hyvin, kuinka vahvasti kaikki tekeminen pohjautuu tarinaan.

Tarinallistaminen ei tarkoita vain yrityksen yksittäistä markkinointikampanjaa tai yrityksen verkkosivuilla kerrottua tarinaa. Tarinallistamisessa dramatisointi, juonellisuus ja elämyksellisyys täytyy uskaltaa viedä paljon pidemmälle: liiketoiminnan ytimeen ja palvelun tasolle. Parhaimmillaan tarina onkin kaikilla eri aisteilla asiakkaan koettavissa jokaisessa kohtaamisessa yrityksen kanssa.

Oman tarinan kertominen ja esimerkiksi erilaiset asiakastarinat ovat tietysti edelleen tärkeitä. Niiden lisäksi on kuitenkin entistä tärkeämpää se, millaisen tarinan rakennamme asiakkaan koettavaksi, miten tarinallistamme toimintaamme.

Tämä kiteytyy loistavasti erilaisissa bisnesseminaareissa jo liiankin lainatussa Maya Angelou:n viestissä:

”Ihmiset unohtavat mitä sanoit, he unohtavat mitä teit, mutta he eivät koskaan unohda mitä sait heidät tuntemaan.”

Anne Kalliomäki

Tarinakone

Tarinallistaja

Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.

Lisää vaikuttajalta Anne Kalliomäki


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi