Bonfire.fi

5+1 tapaa mokata vaikuttajamarkkinoinnissa

Senni Niemi - Meltwater

Vaikuttajamarkkinoinnista on hyvin nopeasti tullut merkittävä osa monen yrityksen markkinointistrategiaa. Vaikuttajamarkkinoinnin mukautuvaisuus soveltuukin niin isoille brändeille, kuin myös pienille startupeille ja sen avulla voi yhdistää online-maailman sekä live-tapahtumat. Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointi voikin olla todella tuloksellinen keino saada brändillesi tunnettavuutta ja mikä tärkeintä, kasvattaa myyntiäsi. On kuitenkin huomioitavaa, että vaikuttajien yhä kasvavan määrän sekä markkinoinnin nopean muutoksen myötä olemme nähneet paljon täysin pieleen menneitä vaikuttajakampanjoita. Huonosti implementoitu vaikuttajakampanja saattaakin johtaa maineen menetykseen ja tekee hallaa brändillesi.

Tässä haluan jakaa sinulle kuusi seikkaa, joiden avulla suurella todennäköisyydellä mokaat vaikuttajakampanjasi. Voit myös katsoa videon täältä.

1. Vahdi liian tarkasti
Ensimmäinen syy epäonnistumiseen on se, että haluat vahtia liian tarkasti vaikuttajan sinulle tuottamaa sisältöä. Jos sovitte, että vaikuttaja tekee sinulle vaikkapa kirjoituksen blogiinsa, sinä varmasti mokaat, jos välttämättä haluat nähdä tekstin etukäteen, vaadit häneltä kommenttikierroksen ennen sisällön julkistamista, ja haluat puuttua hänen jokaiseen sanamuotoon. Ei näin.

2. Mukauta vaikuttajat samaan sapluunaan
Toinen keino mokata, joita oikeastaan näkee yllättävän usein, on valita suuri joukko vaikuttajia ja velvoittaa kaikki tekemään sisältönsä saman sapluunan mukaan. Tässä vaiheessa katoaa koko vaikuttajamarkkinoinnin ydinidea, eli se, että sisällön tulee olla tekijänsä näköistä ollakseen uskottavaa. Tämä usein kostautuukin myös loppuasiakkaan näkökulmasta; sama kuluttaja joutuu näkemään saman sisällön monistettuna eri kanavissa. Älä siis ohjeista kaikkia valitsemiasi vaikuttajia samanlailla.

3. Käytä vaikuttajamarkkiointia kaikkeen
Kolmas tapa möhliä on käyttää vaikuttajamarkkinointia joka ikisen tuotteen tai palvelun markkinointiin, vain sen takia koska vaikuttajamarkkinointi on nykyään “cool”. Vaikuttajamarkkinointi on toimivaa vain silloin, kun tuote on vaikuttajan kohderyhmää kiinnostava. Kannattaakin miettiä, mitä itse haluaisit lukea blogeista. Jos haluat lähteä mainostamaan muttereita tai vessapaperia, niin tee kaikille palvelus ja käytä jotain muuta kanavaa.

4. Määrittele sisältö liian tiukkaan
Neljäs yleinen konsti töpeksiä on tappaa vaikuttajan luovuus määrittelemällä sisällön liian tiukkaan. Vaikuttaja varmasti tuntee oman lukijakuntansa paremmin kuin sinä.

5. Liian monta toimintaehdotusta
Viides toistuva moka on se, että haluat vaikuttajan tekemään postaukseen linkit kaikkiin mahdollisiin kanaviisi; ”seuraa meitä Instagramissa”, ”tykkää meistä Facebookissa”, ”klikkaa tästä kampanjasivullemme” jne… Valitse mieluummin vain yksi kanava, mihin haluat ohjata ihmiset.

6. Mutu-tuntuma
Kuudes, ja ehkä suurin virhe on valita vaikuttajat, joiden kanssa aloitat yhteistyön pelkän mutu-tuntuman perusteella. Tutustu huolella vaikuttajan aiempiin sisältöihin ennen lopullista vaikuttajavalintaa ja mieti, ketkä voisivat olla kiinnostuneita hänen sisällöistään, sekä montako ihmistä hänen kauttaan voi mahdollisesti tavoittaa. Suosittelenkin, että perustat päätöksesi dataan, jonka avulla pystyy selvittämään ketkä vaikuttajat aidosti toimivat sinun brändillesi parhaiten.

Järjestämme tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi aiheisen webinaarin syksyllä, ilmoittautuminen löytyy täältä.

Kaupallinen yhteistyö: Meltwater
Kirjoittaja on Meltwaterin sosiaalisen median yksiköstä vastaava Senni Niemi.

Meltwater logo

Meltwater

Lisää vaikuttajalta Meltwater


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys